Je wilt een eigen webshop beginnen, maar waar start je? Je hebt zeker geen diepgaande bedrijfskundige kennis nodig om een webshop op te zetten, maar er komt wel veel bij kijken. Door de jaren heen heeft Webshop Academy onwijs veel mooie webshops mogen coachen en ze naar een volgend niveau getild. Op basis van deze jarenlange ervaring als webshop coach, zet ik de 9 meest voorkomende valkuilen op een rijtje.
Inhoudsopgave
- #1. Het ontbreken van een goed startplan
- #2. Wie zijn je klanten eigenlijk?
- #3. Zonder niche geen succesvolle webwinkel
- #4. Geen overzicht in je webshop
- #5. Gekopieerde productteksten en -beelden
- #6. Ontbreken van online zichtbaarheid (SEO)
- #7. Onjuiste strategie voor social media
- #8. Onduidelijke voorwaarden en missende informatie
- #9. Het niet meten van de groei van je webwinkel
- Marketing wel of niet uitbesteden?
- Val er niet zelf in…
#1. Het ontbreken van een goed startplan
Waar je vroeger nog alleen vanuit passie een succesvolle webwinkel kon beginnen, is dat tegenwoordig wel anders. Het toenemende aantal webwinkels zorgt voor veel concurrentie, de tijd van het alleen leven vanuit je passie is voorbij. Het hebben van een gedegen plan en een duidelijke strategie is een absolute must wanneer je van je webshop een echte onderneming wilt maken.
Een ondernemingsplan vormt de basis van jouw bedrijf. Welke producten ben je van plan online te gaan verkopen, waarom denk je dat het een goed idee is, wie zijn je klanten, wie zijn je concurrenten en hoe denk je winst te maken? Het schrijven van een ondernemingsplan is geen doel op zich, maar helpt je wel om focus en duidelijkheid te creëren voor je toekomstige bedrijf.
#2. Wie zijn je klanten eigenlijk?
Hoe beter jij je klant kent, hoe effectiever je kunt zijn. Het is van groot belang om te weten wie jouw klanten zijn, zodat je op de juiste manier met hen kunt communiceren. In een fysieke winkel is het vrij makkelijk om achter de eigenschappen van je doelgroep te komen: ze komen bij je langs, vertellen wat ze leuk vinden en geven je misschien zelfs tips.
Run je een webshop en mis je dit directe klantcontact, dan is specifieke informatie achterhalen een stuk lastiger. Je kunt echter veel over je klanten te weten komen met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics. Dat helpt je om voornamelijk kwantitatieve data te werven. Hoe oud zijn je klanten, zijn het voornamelijk mannen of vrouwen, uit welk deel van het land komen ze en wat zijn hun favoriete producten?
Ook online marketingtools zoals Hotjar kunnen je van pas komen. Via Hotjar kun je online enquêtes en peilingen op je website opzetten. Vraag je bezoekers bijvoorbeeld waar ze naar op zoek zijn, wat ze van jouw website vinden en wat voor social media ze gebruiken. De mix tussen dit soort data en creativiteit is dé combinatie voor goede communicatie.
#3. Zonder niche geen succesvolle webwinkel
Alles willen aanbieden is om verschillende redenen geen goed plan. Ten eerste is het voor een bezoeker onduidelijk waarvoor ze eigenlijk echt bij jou moeten zijn. De kans dat de bezoeker zonder een aankoop vertrekt, is daarom groter. Een webwinkel met een nichemarkt onderscheidt zich van de concurrent door een uniek assortiment aan een specifieke doelgroep aan te bieden.
Voordat je je webshop opzet, is het dus van belang om te zoeken naar de niche van je webwinkel. Weet je niet goed wat voor niche goed bij jou past, maak dan bijvoorbeeld een mindmap waarin je jouw passies, hobby’s en expertise verwerkt. Schrijf ook op welke problemen jij voor je doelgroep kunt oplossen. Blijf dicht bij jezelf en je zult zien dat je in mum van tijd time je niche hebt gevonden.
#4. Geen overzicht in je webshop
Ga je een webshop opzetten, dan is het belangrijk om meteen over een goede structuur na te denken. Een onoverzichtelijke webshop is funest voor de gebruikerservaring. Wanneer een gebruiker niet gemakkelijk kan vinden wat hij zoekt, dan is hij zo weer weg om een gelijksoortig product via een andere webshop te bestellen. Zorg er daarom voor dat de klant zo min mogelijk moet klikken om op de productpagina te komen en om uiteindelijk af te rekenen. Gebruik geen felle animaties of plaatjes die de gebruiker af kunnen leiden van het einddoel: een bestelling plaatsen. Less is more, echt waar!
Creëer overzichtelijke categorieën binnen je productaanbod en deel deze logisch in. De indeling van je categorieën en navigatiemenu kunnen voor jou misschien volstrekt logisch zijn, maar voor je bezoekers is dit niet altijd zo. Voordat je een definitief besluit over de structuur van je webshop maakt, is het daarom altijd handig om aan buitenstaanders, zoals familie en vrienden, te vragen wat ze van je webwinkel vinden. Vraag hen om te zoeken naar specifieke producten op je website, en observeer hoe zij door je webshop navigeren. Kunnen ze het product gemakkelijk vinden? Wanneer dit niet zo is, dan is er letterlijk werk aan de winkel!
#5. Gekopieerde productteksten en -beelden
Wat wij erg veel zien, is meer van hetzelfde: gekopieerde productteksten en standaard productbeelden. Of nog erger, ontbrekende productteksten. Unieke productteksten versterken je positie op meerdere vlakken. Wanneer je ze vanuit je eigen ervaring schrijft, dan laat jij je expertise zien. Daarnaast zijn unieke productteksten belangrijk voor je online zichtbaarheid. Ook voor beeldmateriaal geldt dat je jouw shop er echt uit kunt laten springen, wanneer je aandacht besteed aan mooi sprekend beeldmateriaal.
#6. Ontbreken van online zichtbaarheid (SEO)
Uit onderzoek van PostNL blijkt dat veel beginnende webshopeigenaren zich verkijken op de benodigde tijd om mensen naar hun webshop te trekken. Dit heeft alles te maken met het ontbreken van online zichtbaarheid, ofwel SEO. SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en betekent het optimaliseren van je website voor zoekmachines, zoals Google, zodat gebruikers je gemakkelijker kunnen vinden.
De online zichtbaarheid van je webshop optimaliseren, begint bij een goed zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden zijn de termen die een gebruiker in Google ingeeft om op jouw webshop terecht te komen. Heb je een online webshop met bijvoorbeeld sieraden, dan kun je voor veel verschillende zoekwoorden in Google ‘ranken’. Eén van de vele mogelijke zoekwoorden voor jouw webshop kan bijvoorbeeld ‘online gouden sieraden kopen’ zijn. Hoe je kunt ranken voor dit zoekwoord? Content is het antwoord! Optimaliseer de categorieën van je website voor jouw gekozen zoekwoorden en vergeet ook zeker je productpagina’s niet.
Aan de slag met je webshop
Op zoek naar krachtige hosting voor je webshop? Bekijk de Plus- en Pro-pakketten van Antagonist. Gratis SSL wordt automatisch geregeld, backups gaan vanzelf en je hebt altijd de nieuwste PHP-versie tot je beschikking.
#7. Onjuiste strategie voor social media
Social media is waar jij je community opbouwt en contact onderhoudt. Het zijn de platformen waar je van klanten fans kunt maken. Veel beginnende webshopeigenaren gebruiken hun persoonlijke profielen op social media als een ‘zakelijk’ profiel. Dit gaat je niet helpen! Creëer een zakelijke Facebook-pagina om daar alles omtrent je webwinkel te posten en je volgers up-to-date te houden. Er bestaan uiteraard uitzonderingen, maar in 99% van de gevallen is een zakelijk profiel het beste. Daarnaast kun je daarmee ook advertenties plaatsen, iets wat met een persoonlijk account niet kan.
Voordat je begint met posten, is het belangrijk om te bepalen welke social media geschikt zijn voor jouw webshop. Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat, of misschien Pinterest? Wees verder niet bang om je menselijke kant op social media te laten zien. Je volgers vinden het leuk om te zien wat er achter de schermen gebeurt en hoe jij jouw webshop laat groeien.
Tip voor content die je op je social media kanalen kunt delen: wanneer je webshop zijn deuren al geopend heeft, dan is de kans groot dat je tevreden klanten hebt. Wellicht hebben deze klanten een review voor je geschreven of kun je ze hiervoor benaderen. Reviews zijn ontzettend waardevolle content om op je social media te delen en dragen daarnaast ook bij aan het vertrouwen in je producten en webshop.
#8. Onduidelijke voorwaarden en missende informatie
Het melden van bedrijfsgegevens en algemene voorwaarden, veel eigenaren van webwinkels zitten er niet op te wachten. Toch is dit erg belangrijk, zeker bij een beginnende webshop en wanneer je nog geen reviews hebt verzameld. Het ontbreken van duidelijke voorwaarden kan argwaan opleveren en dat wil je koste wat het kost voorkomen.
Onderschat verder ook niet het belang van de retourprocedures en levervoorwaarden. Je concurrent vermeldt hoogstwaarschijnlijk duidelijk in zijn webshop dat het erg makkelijk is om een pakketje retour te sturen. Voor veel mensen is dat toch fijn om te weten – het kan ze zelfs over de streep halen om tot aankoop over te gaan. Ook is duidelijkheid omtrent verzendkosten en levertijden van belang. Omschrijf je deze voorwaarden niet goed in je shop, dan is het aannemelijk dat de gebruiker je webshop verlaat zonder zijn bestelling af te ronden.
#9. Het niet meten van de groei van je webwinkel
Er zijn heel veel tools die je kunt inzetten om de groei van je webwinkel te meten. Wanneer je jouw marketingactiviteiten niet meet, dan stop je misschien heel veel tijd, energie en geld in iets wat niet werkt. Het is daarom zonde als je ze niet inzet. Zo geven Google Analytics en Search Console je waardevolle data over je webwinkel; deze tools helpen je te begrijpen wat werkt en wat niet werkt.
Zie je dat je mailcampagnes veel converteren? Probeer een extra mail per maand te creëren en meet met behulp van Analytics of dit werkt. Zie je dat je social media niet zo lekker loopt? Dit betekent dat je aan de bak moet om je activiteiten op social media te laten werken. Hoe kan het dat dit medium niet lekker converteert en wat moet je aanpassen om dat te veranderen.
Marketing wel of niet uitbesteden?
Zoals je ziet, komt er bij een webshop veel kijken. Van inkoop tot pakketjes verzenden en van boekhouding tot marketing, en alles daar tussenin. Een samenwerking met een webshop coach kan je een vliegende start geven of je naar het volgende niveau tillen. Het heeft een aantal voordelen:
- je krijgt hulp en advies van marketingexperts;
- je verliest geen tijd en geld in dure marketingcursussen;
- je hebt meer tijd om je te focussen op het runnen van je bedrijf;
- je zult sneller groeien en meer omzet draaien.
Je marketing uitbesteden heeft ook een belangrijk nadeel. Zo moet je er wel budget voor hebben. Zeker als je net begint, zul je waarschijnlijk kritisch moeten omgaan met wat je uitgeeft. Het is dus een zorgvuldige afweging die je zelf zult moeten maken.
Val er niet zelf in…
Hopelijk heb je zo een beeld gekregen van valkuilen die ik vaak zie. En belangrijker, hoe je voorkomt dat je daar zelf invalt. Natuurlijk zijn er uitdagingen, als je een webshop begint. Laat je daar echter niet door afschrikken. Bovenal is het gewoon een mooi avontuur en het resultaat van jouw ondernemerschap. Veel succes gewenst met je eigen webshop!
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!
Dag Gwen,
Onder by-rutgers.nl vind je mijn website die bestaat uit artikelen. De meeste gaan over radiotechniek en audio. Typisch iets voor de fanatieke zelfbouwers. Ik heb die artikelen daarin gezet om anderen ’te helpen’ om betere spullen te bouwen. Ik verkoop dus niets!
Ik zou het toch aardig vinden als veel mensen deze artikelen zouden lezen, vooral omdat er toch zeer vooruitstrevende ideeën in staan. Nou begreep ik dat ik Google ‘wijs zou kunnen maken’ waar mijn artikelen te vinden zijn. Ondanks mijn grote programmeerervaring heb ik geen idee hoe dat moet. Kun jij mij een eerste aanzet geven wat Google betreft?
Beste Herbert,
Het goede nieuws is dat Google je allang heeft gevonden! Dat is het mooie van zo’n intelligent systeem. Om zelf nog wat extra’s te doen, kun je jouw site aanmelden bij Google Search Console, en dan een sitemap toevoegen. Je kunt hier onder andere de prestaties van de site bekijken.
Ook kun je nog de PDF’s SEO-proof maken, bijvoorbeeld door belangrijke zoektermen in de titel en omschrijving van de PDF te zetten (bij bestand-eigenschappen). Het veld ‘Titel’ komt dan overeen met de titel van een websitepagina en het veld ‘Onderwerp’ met de meta description.
Ik kan nog veel meer tips geven, maar ik hoop je hiermee een stukje op weg geholpen te hebben!