We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Een sterk merk worden met je website, het vergroot je merk- en naamsbekendheid!

Word een sterk merk met jouw website. Elke website op het internet heeft een boodschap, een doel. Een goede website heeft zoveel invloed dat het voor een groot deel het succes van een organisatie kan bepalen. Een website om bezoekers enthousiast te maken, het gevoel te creëren dat jij aanbiedt wat zij nodig hebben en ze hiermee activeren tot de gewenste actie. Een website voor het versterken van de verkoop, maar minstens zo belangrijk: het versterken van het merk.

Bij ‘merken’ denken we vaak aan Coca Cola, Disney, FC Twente, AH of Apple. Een sterk merk neerzetten is voor grote, maar zeker ook voor kleine organisaties die willen groeien, een slimme stap. Een merk kan een bedrijf zijn, maar natuurlijk ook gewoon een persoon. Jij bent als ‘merkhouder’ de drijvende kracht achter het succes van jouw merk.  Een belangrijke communicatie-uiting zoals een passende website is hierbij onmisbaar.

Een sterk merk heeft aantoonbaar effect op:

Een sterk merk worden: de effecten

Een sterk merk is onderscheidend en betrouwbaar. Consistentie en goede communicatie zijn hierbij sleutelbegrippen. Een sterk merk is gebaseerd op een beperkt aantal sterke kernwaarden. Deze kernwaarden vergroten de zichtbaarheid en het onderscheidende karakter voor jouw doelgroep en overige stakeholders.

Tip: Geef één signaal af. Hoe eenvoudiger het signaal, hoe sterker het is.

Maar hoe deze kernwaarden te gebruiken? Ten eerste is het van groot belang dat de belangrijkste kernwaarden van de organisatie ook op een consistente en transparante manier terugkomen in alle communicatie-uitingen en het gedrag van alle medewerkers. Want een betrouwbare organisatie moet zich natuurlijk ook betrouwbaar gedragen!

Wanneer alle uitingen van de organisatie kloppen en op elkaar aansluiten, vergroot je de zichtbaarheid van de organisatie en zal de waarde van jouw merk stijgen.

Kernwaarden

Wat wil je precies van de doelgroep? Zij heeft een probleem en zoekt naar een oplossing. Deze oplossing heb jij. Maar je wilt niet zomaar een oplossing hebben, je wilt dé oplossing hebben. Welke probleem moet iemand hebben zodat jij niet ‘een’, maar dé oplossing bent? Als je deze vraag kunt beantwoord; ben je koopman.

Met de kernwaarden doet een organisatie een belofte. Kernwaarden als ‘altijd bezig met vernieuwen’ en ‘anders durven te zijn’ creëren het beeld van de organisatie. Belangrijk is dat je uniek bent en uniek belooft. Wat beloof jij dat de concurrent niet doet? Wees onderscheidend. Opmerkelijkheid is effectief.

Durf te polariseren

Mensen die niet relevant voor de organisatie zijn, hoeven geen grote fans te worden. Je hoeft niet iedereen aan te trekken, maar wie wel relevant is moet wel direct jouw fan worden. Neem Apple: er zijn genoeg mensen die niets met Apple hebben, maar dat weerhoudt de echte fans er niet van om de fouten van Apple goed te praten.

Kapstok

Met relevante en onderscheidende kernwaarden ben je er nog niet. Wat de mensen te zien krijgen is de actie, het handvat om jouw woorden te verkondigen. Dit is jouw kapstok. Denk bijvoorbeeld aan Peijnenburg: je kunt geen pakje ontbijtkoek meer kopen zonder de gedachte ‘Happen naar Peijnenburg’. Zorg voor jouw persoonlijke kapstok die overal terugkomt en zorg dat de website hierop aansluit. Zo blijven de mensen in de sfeer die hen er in eerste instantie toe bracht de website te bezoeken.

Herkenbaar

Herkenbaarheid: een belangrijk onderdeel van de kapstok. Het is van groot belang dat vanaf de eerste seconde duidelijk is wie de afzender is. Je wilt immers dat mensen jouw bedrijf kennen en niet alleen jouw ‘Happen naar Peijnenburg’. Het is hierbij ook belangrijk dat je de reclame puur en alleen voor jezelf maakt. Houd de concurrentie erbuiten en laat het bedrijf zien zoals het is.

Bij elk communicatiemiddel dat je gebruikt is het belangrijk dat jouw kapstok terugkomt. Banners, flyers, radiospotjes: overal moet jouw kapstok opduiken. Heb je bijvoorbeeld een kip om de kernwaarden te verkondigen, zorg er dan voor dat iedereen de kip leert kennen. Alles wat met jouw bedrijf te maken heeft krijgt de kip. Zo blijf je consistent en vergroot je de zichtbaarheid van de organisatie.

Door een sterk merk word je herkend en herinnerd. Een website is hierbij het middel om het sterke merk nog sterker te maken. En een sterk merk, dat maakt jouw bedrijf.

Deel dit blog
Niels Perik
Niels Perik

Niels Perik is eigenaar van reclamebureau Lijnrecht. Hij is een denker en dromer. Gaat graag uitdagingen aan. Passie voor marketing. Alles mág anders. Dol op concept- en businessontwikkeling. Drinkt geen koffie.

Artikelen: 2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100