Een domeinnaam is vaak het eerste dat een bezoeker opvalt en speelt dan ook een belangrijke rol in de marketing van je website, producten en diensten. Bij het kiezen van een goede domeinnaam zijn er daarom verschillende marketingfactoren waar je op moet letten. Denk aan de herkenbaarheid, het vertrouwen dat een website uitstraalt, de vindbaarheid in de zoekmachine en nog veel meer.
We gaan kijken naar de toegevoegde waarde van je domeinnaam voor de branding van je website en het effect dat domeinnamen kunnen hebben op de SEO. Voordat we dit gaan doen, geven we je graag eerst een paar algemene tips om je alvast op weg te helpen met het bedenken van een sterke en waardevolle domeinnaam.
Algemene tips voor het kiezen van een domeinnaam
Hoe zorg je ervoor dat jouw online avontuur een succes wordt? In onze ogen start het bij een goed bedachte domeinnaam. Eén vaste regel is er niet. Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden. Wel kunnen we je wat houvast geven. En het allerbelangrijkste, wees vindingrijk en creatief!
1. Houd het kort
Size does matter! De simpele reden hiervoor is dat het gemakkelijker is om te typen, uit te spreken en te delen. Ook is een korte domeinnaam gemakkelijker te verspreiden op bijvoorbeeld sociale kanalen, zonder dat je deze hoeft te verkorten tot een onleesbare shortlink.
2. Zorg voor een uitspreekbare naam
Uiteraard belangrijk in situaties waar mensen mondeling naar je website refereren, maar een uitspreekbare domeinnaam helpt ook bij het onthouden ervan! Zeker als je een pakkende, opvallende combinatie weet te bemachtigen, zoals verrassingsme.nu.
3. Gebruik geen geregistreerde merknamen
Het klinkt logisch, maar omdat het toch nog weleens voorbij komt, deze reminder. Merk- en handelsnamen zijn juridisch beschermd. Hoewel er bij specifieke toepassingsvormen weleens anders wordt geoordeeld, is dit een juridisch mijnenveld. Het is beter als je je daarop niet begeeft.
Domeinnamen als onderdeel van je branding
Een belangrijke reden om goed na te denken over een te registreren domeinnaam is de rol die deze domeinnamen spelen in de branding van je website. Simpelweg je merk- of bedrijfsnaam gebruiken, heeft bijna altijd de voorkeur. Dit is natuurlijk vanwege de herkenbaarheid en de al bestaande of nog te creëren beeldvorming. Echter, je eerste keuze is niet altijd direct beschikbaar en dan vraagt het nog wat creativiteit, en soms ook doorzettingsvermogen, om toch de juiste naam te kiezen.
Je kunt er trouwens ook voor kiezen om de domeinextensie, die ook wel de ‘TLD’ wordt genoemd, een rol te laten spelen bij je branding. Zo heeft de Amerikaanse vlogger en persoonlijkheid Casey Neistat met casey.nyc ingezet op een New York City domeinextensie (.NYC) als onderdeel van zijn branding. Dit doet hij om de verbondenheid van zijn persoonlijke imago met die van de stad New York te benadrukken.
De extensie kan de bezoeker ook direct een indruk geven over het type website. Door specifieke extensies als .SHOP voor webshops of .TV voor videowebsites te gebruiken, zien bezoekers direct wat het onderwerp is. Direct de juiste naam kiezen, is natuurlijk het mooist. Mocht je je toch nog bedenken, terwijl je website al een tijdje in de lucht is, zorg dan voor een goed opgezette 301-redirect naar de nieuwe domeinnaam!
Het effect van een domeinnaam op je SEO
De naam van een domein is één van de vele bouwblokken van je SEO, al is de impact ervan wel met de jaren afgenomen. De functie die een domeinnaam heeft voor je branding, is ook direct een functie die het kan hebben op de SEO. Kies dus voor een unieke en relevante naam die makkelijk te herkennen is, zodat de kans op het delen van de link en het bezoeken van de website verder wordt vergroot.
Je kunt er trouwens ook voor kiezen om een beschrijvende naam toe te passen, waarbij direct een idee wordt gegeven over de content op de website, de producten die je erop kunt vinden of het soort dienstverlening dat wordt aangeboden. Een bekend voorbeeld hiervan is het onlangs veel gepromote ikwilvanmijnautoaf.nl, waarbij er bijna geen misverstand kan ontstaan over het doel van de website en de onderneming. Zet je keywords in je domeinnaam, let dan wel op de impact hiervan op je ranking.
Het gebruik van keywords in de domeinnaam
Zoals gezegd, kun je er dus voor kiezen om keywords te plaatsen in je domeinnaam, maar het effect op de ranking hiervan is minimaal. In het verleden waren keyword-domeinen een gemakkelijk toe te passen ranking-factor, maar na de EMD (Exact Match Domain) update van 2012 is dit een stuk lastiger geworden.
Het is zelfs zo dat er een negatief effect kan zijn op je ranking als er bij een keyword-domein sprake is van een website met een zeer lage kwaliteit content (bijvoorbeeld een pagina met als enige doel het plaatsen van links, ook wel ‘micro-websites’ genoemd). De doorslaggevende factor bij een EMD is dus de kwaliteit van de content op het domein.
Als je een domein met keywords gebruikt voor je primaire website met kwalitatieve, relevante content, waarop voldoende activiteit plaatsvindt, dan is het gebruik van keywords in je domeinnaam verder geen probleem. Het heeft dan nog steeds een toegevoegde waarde voor je SEO en je online marketing.
Domeinnaam registreren? Doe de domeinnaam check!
Heb je een goede naam bedacht? Doe dan de domeinnaam check om te zien of je domeinnaam vrij is en in combinatie met welke populaire extensies jij deze kunt registreren. Heb je interesse in een van de vele andere extensie mogelijkheden, kijk dan vrijblijvend op onze uitgebreide tool die je vindt via Mijn Antagonist.
Een overgenomen domeinnaam verhuizen
Is je eerste keuze voor een domeinnaam al geregistreerd, maar wordt er geen website op gehost? Dan is het wellicht mogelijk om deze – hopelijk voor een mooi prijsje – over te nemen! Vaak vind je informatie over de beheerder op het betreffende domein. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je verschillende WHOIS-databases raadplegen om erachter te komen wie de houder is en bij welke registrar de domeinnaam is geregistreerd.
WHOIS checken
Om de WHOIS van een domeinnaam te bekijken, zijn er online diverse tools te vinden. De WHOIS-tool van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) is voor .NL een hele goede optie. SIDN is de non-profit-organisatie en toezichthouder die achter de uitgifte van alle .NL-domeinnamen zit. Zodoende kunnen zij zeer complete informatie over .NL domeinen geven.
Stapsgewijs een domein verhuizen
Zogauw het domein in je bezit is, kun je deze verhuizen. Een domeinnaam verhuizen kan vrij eenvoudig, mits je rekening houdt met zes belangrijke punten. Wil je meer weten over hoe een domeinnaam verhuizen in zijn werk gaat? Lees dan verder in ons blogartikel dat specifiek ingaat op domeinverhuizingen. Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met onze helpdesk, via support@antagonist.nl.
Tip: een domein met een .NU extensie!
Bij Antagonist kun je supervoordelig een .NU domein registreren. Wil je meer dan één domein? Geen probleem!
Registreer je .NU domeinnaam →
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.