DirectAdmin heeft een nieuw uiterlijk gekregen! Het vorige thema is met een moderne interface vervangen die meeschaalt op mobiele apparaten. Hierdoor kun je nu gemakkelijker via de browser op je telefoon of tablet je hostingpakket beheren. Ook is Nederlands vanaf nu de standaardtaal. Graag vertellen we je over de belangrijkste wijzigingen.
DirectAdmin heeft er de afgelopen tien jaar grotendeels hetzelfde uitgezien. Natuurlijk waren er kleine verschillen in bijvoorbeeld opties tussen providers onderling, maar het idee was altijd hetzelfde. Na het inloggen één pagina met wat categoriëen en daaronder alle opties. Hoewel onverminderd functioneel, voelde de interface al jaren wat gedateerd aan. We waren daarom blij verrast toen de ontwikkelaars ervan vertelden dat ze aan een nieuw thema werkten.
We hielden dat nauwlettend in de gaten en maakten ondertussen plannen. Bij een thema updaten dat al jarenlang wordt gebruikt, komt namelijk best wat kijken. Zo hebben we binnen DirectAdmin een aantal zelfsgeschreven plugins, zoals Antagonist Backups en Antagonist SSH. Als je van thema verandert, dan moet dat natuurlijk blijven werken. Denk ook aan stijlwijzigingen, vertalingen en het updaten van handleidingen.
Nieuw thema uitgerold
Na een periode van ontwikkelen, vertalen en testen is het nu zover! Iedereen op ons hostingplatform heeft nu het nieuwe thema voor DirectAdmin. Graag gidsen we jullie door de belangrijkste wijzigingen heen.
Meeschalen op mobiele apparaten
Technisch beheer van je hostingpakket doe je waarschijnlijk het liefst via je een PC of laptop. Je hebt een groter scherm en meer overzicht. Een mobiel heb je echter vaak altijd bij je. Ben je eens niet in de buurt van je PC, dan is het fijn dat je ook via je telefoon even snel een e-mailaccount kunt aanmaken of een DNS-record kunt wijzigen. Met het nieuwe thema gaat dat een stuk prettiger!
Zijmenu met navigatiefilter
In het nieuwe thema is er een zijmenu met navigatiefilter. Zo kun je eenvoudig op een optie zoeken en worden de resultaten direct gefilterd. Je vindt hierdoor sneller de beheerpagina die je nodig hebt.
Nederland als standaardtaal
Voorheen was DirectAdmin bij ons standaard in het Engels en de enige taal die je kon kiezen. Niet iedereen vond dat even prettig. De wens om DirectAdmin in het Nederlands aan te bieden, hebben we zodoende meermaals als feedback voorbij zien komen. Nu we toch druk met het thema bezig waren, besloten we om de vertalingen meteen mee te nemen!
DirectAdmin is hierdoor bij ons nu standaard in het Nederlands beschikbaar. De vertalingen blijven natuurlijk een doorlopend proces. Ontwikkeling staat immers nooit stil. DirectAdmin past met updates wel eens wat aan en voegt nieuwe onderdelen toe. Zo kan het zijn dat er een aantal systeemelementen nog in het Engels zijn. We monitoren dit en werken het bij waar we kunnen.
Liever in het Engels?
Je kunt DirectAdmin ook in het Engels gebruiken. Na het inloggen wissel je links onderin in het menu eenvoudig tussen de beschikbare talen.
Welk thema hebben resellers?
Het nieuwe thema is ook voor resellers beschikbaar, net als de Nederlandse vertalingen. Om het zo whitelabel mogelijk te houden, zijn onze stijlwijzigingen hier niet doorgevoerd. Resellers hebben dus het standaard Evolution-thema, zoals DirectAdmin het aanbiedt. Op resellerniveau hebben we dit al ingesteld.
Bestaande gebruikers op het Resellerpakket zijn bewust onaangeraakt. Je hebt als reseller zelf de vrijheid om te beslissen welk thema je aan jouw gebruikers aanbiedt. Dit kan het vorige of het nieuwe thema zijn. Stel je het Evolution-thema voor een gebruiker in, dan is dat zonder onze stijlwijzigingen. Via een ingebouwde editor kun je het eventueel zelf naar eigen hand zetten.
Nieuw thema instellen voor gebruikers?
Ga op resellerniveau naar Accountbeheer → Gebruikersoverzicht. Klik nu op de gebruiker waarvoor je het thema wilt instellen. Ga vervolgens naar het tabblad Accountinformatie en kies bij Thema voor Evolution.
Veelgebruikte handleidingen
Voor veelvoorkomende handelingen in DirectAdmin hebben we uitgebreide documentatie beschikbaar. Wil je in het beheerpaneel iets uitvoeren en vraag jij je af hoe iets precies werkt, raadpleeg dan deze handleidingen.
- Hoe kan ik op DirectAdmin inloggen?
- Hoe gebruik ik de Antagonist Backups?
- Hoe kan ik een e-mailadres aanmaken?
- Hoe wijzig ik het wachtwoord van een e-mailadres?
- Hoe beheer ik DNS-records in DirectAdmin?
- Hoe kan ik de PHP-versie wijzigen?
Ervaar het zelf
DirectAdmin ziet er flink anders uit. Dat is natuurlijk best even wennen, zeker in het begin. Een optie of knop kan net op een andere plek staan. We hopen in ieder geval dat jij je snel thuisvoelt binnen de vernieuwde beheeromgeving! Heb je er een vraag over of wil je graag feedback geven, neem dan contact op met Support of laat een reactie achter. We helpen en luisteren graag.
P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!
Het was een verassing, toen ik vanmorgen inlogde. Nooit een echt probleem mee gehad, maar de oude GUI was wel onhandig als je terug wilde naar een vorige pagina. Dit is klasse!
Bedankt voor je feedback, Ruud. Mooi dat je het een vooruitgang vindt!
Ziet er fris en fruitig uit en belangrijker responsive! Even wennen aan alle de structuur, maar mooi hoor.
Fijn om te lezen dat het bevalt, Rene! We werken er achter de schermen al een tijdje mee. Op basis daarvan kunnen we gelukkig zeggen dat het snel went 🙂
Mooie nieuwe interface! Is het nu zo dat DirectAdmin met een nieuw thema kwam en dat Antagonist er een schil overheen heeft gelegd? Of heeft Antagonist de old fashioned uiterlijk van DirectAdmin zelf ververst?
Bedankt, Frank! DirectAdmin heeft een nieuw thema ontwikkeld (Evolution). Dat is de basis. Wij hebben daar eigen aanpassingen aan gedaan, het naar Nederlands vertaald en onze plugins in beschikbaar gemaakt.
Dat was even een verrassing toen ik vanmiddag inlogde op DirectAdmin. Ziet er prachtig uit en inderdaad, even wennen om de knoppen weer terug te vinden. Handig dat je kunt schakelen tussen NL en ENG als taal. Knap gedaan!
Fijn om te lezen dat het bevalt, Martin. Zo’n nieuwe interface is inderdaad altijd even wennen!
Ziet er mooi uit maar lijkt wel wat trager dan de oude interface. Maar
De taalinstelling op Engels wordt niet onthouden, niet bij wijziging links onderaan in de menubalk, noch rechtsboven in m’n user menu onder Thema-opties.
Na een page refresh (en bij sommige menu entries die zelf een page refresh doen ipv. een ander frame te laden, zoals de PHP & Python Selectors) krijg ik NL weer terug.
Zou dat te verbeteren zijn?
Bedankt, Frans! Gezien Nederlands de standaardtaal is, lijkt DirectAdmin er bij geforceerd verversen voor te kiezen om daar op terug te vallen. We gaan onderzoeken of dit op termijn te verbeteren valt. Gebruik je liever altijd Engels, stuur dan even een e-mail naar Support. We kijken dan samen wat er mogelijk is.
Dank voor de reactie. Niet alleen bij refresh maar ook bij logout/login komt NL terug. Instellingen die niet opgeslagen worden terwijl je dat wel verwacht… dat lijkt me een algemener probleem dat een algemenere oplossing vergt, niet alleen specifiek voor mijn persoontje. 🙂
Vanzelfsprekend gaat daar de voorkeur naar uit. Alleen, als jij er last van hebt en we kunnen er voor jou nu iets aan doen, dan is er één helpen meer dan geen. Vandaar dat we het aanboden 🙂
Ik voeg mij volledig bij Frans hierboven:
– de interface is fraaier, hoewel wel iets trager.
– de terugschakeling naar de standaardtaal is een verbeterpuntje. Als internationaal actief bedrijf is Engels de universele taal onder de leden van onze ondersteunende staf.
Staat genoteerd, Marco. Ook voor jou geldt: gebruik je liever Engels als standaardtaal, stuur dan gerust een e-mail naar Support met het domein waar het om gaat. We kunnen dan kijken of er een tussentijdse oplossing mogelijk is.
Ik heb het idee dat de helft van de functies zijn verdwenen. Kan je makkelijk naar de oude terug switchen?
Aan de beschikbare functies zijn geen bewuste wijzigingen gedaan. Welke opties mis je precies? Mocht je graag het vorige thema willen gebruiken, stuur dan gerust een e-mail naar Support. Benoem daarin dit verzoek en je deb-nummer en we passen het graag voor je aan.
wat een drama, ik probeer naar die oude webaplicaties te gaan, lekker kiezen uit de symbooltjes van mijn wp sites, nu, ik kom er niet in… pffft
waarom geen duidelijke knoppen/links naar de oude interface?
hoe kom ik daar? ben al een uur bezig.
Vervelend dat je vastloopt, Joop! Ben je er inmiddels uitgekomen? Aarzel anders niet om een e-mail naar Support te sturen. Benoem daarin je deb-nummer en we helpen je graag gericht verder.
Een optie die ik vaak gebruikte en nu mis:
Op de “Forwarders” pagina (/user/email/forwarders) kon je in de oude omgeving sorteren op de kolom “Value”. Dit is in de nieuwe omgeving niet meer mogelijk.
Op de “E-mail Accounts” pagina (/user/email/accounts) is sorteren op andere kolommen wel mogelijk, dus het is iets specifieks van de “Forwarders” dat het daar niet mogelijk is.
Bedankt voor het melden, Jeroen! We hebben het aan DirectAdmin doorgegeven en gevraagd of ze plannen hebben om tabelsortering voor e-mailforwarders opnieuw toe te voegen. Momenteel zijn we in afwachting van hun antwoord. UPDATE: ze geven aan dit nu te hebben opgelost. Het komt mee met een release binnenkort.
Mijn eerste kennismaking heb ik als ‘drama’ ervaren.
Het kostte me een kwartier om te achterhalen hoe ik bij databases en e-mailadressen kon komen. Daarvoor moest een ‘widget’ worden ingeschakeld. Waarom zijn die twee verborgen?
Bij de databases had ik in het oude thema (/vormgeving) veel meer mogelijkheden in importeren, exporteren, verwijderen, etc. Ik heb het nu (nog) niet gevonden.
Niet elke verandering is een verbetering, wat mij betreft.
Vervelend dat het tijdens de eerste kennismaking zoveel tijd kostte! Databases staan onder ‘Accountbeheer’ > ‘MySQL-beheer’ en e-mailadressen onder ‘E-mailbeheer’ > ‘E-mailaccounts’. Je kunt daar ook via de zoekfunctie in het menu komen. Een widget activeren, zou dus niet nodig moeten zijn. Wil je anders een e-mail naar Support sturen met je deb-nummer en een verwijzing naar deze reactie? We kijken dan graag even met je mee!
Ik heb de nieuwe interface nu enkele maanden gebruikt. Met name de traagheid stoort me nog steeds. Ik zou graag terug gaan naar de oude!
Beste Tjeerd, bedankt voor je feedback! Stuur gerust even een e-mail naar support@antagonist.nl met daarin je deb-nummer en dit verzoek. We helpen je dan graag verder.
Kan je ook kiezen in standaard menubalk in plaats van de nu de nieuwe zijbalk? Ik merk dat een standaard boven menubalk veel prettiger werkt.
De menubalk kun je zelf niet aanpassen, maar onze support helpt je hier graag mee. Je kunt een e-mail sturen naar support@antagonist.nl met daarin dit verzoek en je deb-nummer.
Graag hulp
Ben door alle aanwijzingen heen. Maar heb nog steeds “mijn mikel@moxiemedia.nl niet aan de praat gekregen. Ik kom er niet uit.
Hoi Mikel, heb je een alternatief e-mailadres dat wel werkt? Het handigst is dan om daarmee een e-mail naar support@antagonist.nl te sturen. Benoem daarin zoveel mogelijk details over het probleem dat je ervaart. We kunnen je dan het snelste en beste helpen!
Veel fritter geworden. Maar ik mis precies de SSL certification. Wat is hiermee gebeurd?
Hi Renat, in DirectAdmin vind je het beheer van SSL-certificaten bij ‘Accountbeheer’ > ‘SSL-certificaten’. In deze handleiding kun je meer informatie vinden over het (handmatig) instellen van een certificaat. Kom je er alsnog niet uit, neem dan gerust contact op met Support.