Wil jij het maximale uit je website halen? Je bent dan bij dit artikel aan het juiste adres. Hoe kan contentmarketing ervoor zorgen dat je meer uit je website haalt en hoe kun je er succesvol in ondernemen? Graag besteden we daar in dit artikel aandacht aan.
Waarom contentmarketing?
Het draait niet meer om het zoveel mogelijk verkopen, maar om waarde te bieden voor de klant. De klant wordt steeds kritischer en hier dien je ook de marketing op aan te passen. Door content voeg je meer waarde toe en bind je je met de klant. Bovendien is content een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie en om beter vindbaar te zijn op internet.
De gedachte achter bloggen
Contentmarketing richt zich grotendeels op de vindbaarheid op internet. Hierbij zijn vooral zoekmachines erg belangrijk. Google heeft een marktaandeel van 90,05% gesteld op juli 2016. Daarom richten wij ons op Google.
Google wordt steeds slimmer. Het is belangrijker om te denken vanuit de consument, dan vanuit eigen bedrijfsbelangen. Google doorziet namelijk de trucs van marketeers om Google te slim af te zijn. Als Google je pagina’s goed beoordeelt, kom je hoog in de zoekresultaten. En dat is wat we uiteindelijk allemaal willen!
De drie valkuilen van het bloggen
Het hebben van een blog is stap één van uitgebreider stappenplan, toch houden veel bedrijven het bij een blog zonder een doel of een strategie. De onderstaande infographic geeft kort en krachtig weer hoe zakelijk bloggen de meeste bedrijven vergaat.
Belangrijke factoren voor een goed presterend blog
Naast de factoren die hierboven zijn weergegeven, zoals het besteden van tijd en het waarborgen van kwaliteit, zijn er ook technische dingen die op orde moeten zijn. De weg naar pagina één van de zoekresultaten en het opboksen tegen de concurrent heeft een strategie nodig.
Hierbij is SEO (Search Engine Optimization) niet te missen. Bij SEO gaat het om het optimaliseren van de website om hoog te scoren in de zoekresultaten, ook wel ‘ranken’ genoemd. Hierbij zijn de volgende elementen onmisbaar:
- relevante links;
- goede keywords;
- unieke content;
- een goede structuur;
- een toegankelijke website;
- veel verkeer op je website;
- een lage bounce rate.
De contentstrategie
Om succesvol te zijn in contentmarketing is er een contentstrategie nodig. Hoe ziet zo’n strategie er dan uit? Hieronder bespreken we een strategie die je zou kunnen hanteren.
0-meting
Naast puur content creëren, moet er ook worden gekeken naar het totaalplaatje. Als het bedrijf nog mankementen in de website heeft, dienen deze eerst opgelost te worden. Verder moet de contentmarketing in lijn zijn met de huidige strategie van het bedrijf.
Brainstorm
Bij de brainstorm wordt er intensief nagedacht over alle mogelijke middelen en vormen van content die kunnen worden ingezet. Content is meer dan alleen blogs of social media posts. Juist een crossmediale aanpak is effectief.
Doel en doelgroep
Het is altijd belangrijk om te handelen vanuit je doel en doelgroep. Door jezelf doelen en een doelgroep te stellen, werk je effectief en kun je achteraf goed evalueren. Aan de hand van de doelgroep kies je ook je medium.
Keywords en zoekvolumes
Het is ontzettend belangrijk om te kijken op welke ‘keywords’ je gevonden wilt worden en hoe hoog de zoekvolumes per keyword zijn. Door onderzoek kun je inschatten op welke keywords je het hoogst kunt scoren. Aan de hand van de gekozen content en keywords wordt er een zogeheten ‘contentkalender’ gemaakt.
Concurrentieanalyse
Aan de hand van onderzoek naar de concurrentie op jouw keyword wordt de kans op succes ingeschat. Vanuit de concurrentieanalyse kunnen nuttige tips naar voren komen.
Blogstructuur
Op basis van de keywords wordt er content gecreëerd die moeten voldoen aan de eisen van SEO. Blogs zijn een populair middel om gevonden te worden. Hiermee kun je jezelf profileren als expert en de lezer overtuigen dat jij de beste bent. Buiten de blogs om wordt er gekeken naar de crossmediale aanpak.
Kanalen
De content moet natuurlijk worden gepromoot. Hier wordt gekeken welke kanalen het beste zijn voor welke boodschap en doelgroep.
Evaluatie
We zien dat het nog steeds te weinig wordt gedaan in het bedrijfsleven. De uitspraak ‘meten is weten’ is nog niet bij iedereen doorgedrongen. Het is ontzettend belangrijk te weten wat werkt en wat niet, of de doelen zijn behaald en wat beter kan in de toekomst.
Contentmarketing bestaat eigenlijk al heel lang, maar het is nog nooit zo belangrijk geweest. Om het maximale uit contentmarketing te halen is er kennis, techniek, tijd en een strategie nodig. Op deze manier kun je alles uit je website halen.
Dit artikel en de infographic is door Contany.nl aangedragen, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en contentstrategieën.
P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.