We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Content Delivery Network (CDN) uitgelegd: je site paraat!

Internet verbindt ons met elkaar. Daarbij maakt afstand nog steeds uit bij zoekresultaten en laadtijden. Een tussenstation is daarom een hele goede oplossing. Dat station komt in de vorm van een netwerk voor inhoudslevering. In het Nederlands bekt dat niet zo lekker… Laten we het daarom houden bij een Content Delivery Network (CDN). Je maakt er al jaren gebruik van, waarschijnlijk zonder dat je dat weet. Hoe werkt dit en wat heb jij eraan?

Bezorger op een scooter op weg naar een computermonitor.

Wat is een CDN?

Een CDN is een netwerk van gespecialiseerde computers met veel rekenkracht, supersnelle opslag en tal van netwerkverbindingen. Het netwerk zit tussen de data-aanbieder en de gebruiker in. Informatie die hier voorbij komt, wordt tijdelijk onthouden. Hierdoor wordt de inhoud snel opnieuw aangeboden als daarom wordt gevraagd. Een CDN blijft ook praten met de data-aanbieder om te controleren of de aanwezige gegevens nog ‘gezond’ zijn. Zo krijg je altijd op de snelste manier de juiste data aangeboden.

Netflix als voorbeeld

Netflix laat mooi zien hoe je in de praktijk een CDN gebruikt. Stel, ze lanceren een nieuwe film op vrijdagavond. Direct kunnen ze dit aan miljoenen kijkers wereldwijd aanbieden – zonder vervelende laadtijden. Netflix zet de film ‘op het internet’ vanuit de Verenigde Staten. Druk je hier in Nederland op ‘play’? Je krijgt dan binnen enkele seconden bewegend beeld te zien. Hoe kan dat zo snel…

Netflix heeft eigen CDN-apparatuur geplaatst bij zo ongeveer iedere grote netwerkaanbieder, nationaal en internationaal. Denk aan KPN, Ziggo of T-Mobile. Zodra de eerste kijker de film start, begint het CDN met het ophalen van de film uit de Verenigde Staten. De eerste kijker ervaart dus een korte vertraging.

Zodra de tweede kijker de film opzet, wordt het direct aangeboden vanuit het CDN. Zo hoeft de film niet opnieuw te worden opgehaald vanuit Amerika. De film blijft vervolgens even aanwezig op het CDN, totdat het te lang niet wordt opgevraagd. Het wordt dan verwijderd, om weer plaats te maken voor wat nieuws. De originele film blijft op zijn plek staan in Amerika. Bekijk je de film weer? Het CDN slaat hem dan opnieuw tijdelijk op.

Snelheid voor je webshop

Voor webshops is het CDN-gebruik ook niet meer weg te denken. Iedereen wil natuurlijk de snelste ervaring tijdens het zoeken naar nieuwe sneakers, gadgets, vakantiereizen of entertainment. Trage websites worden al snel weggeklikt. Dat is waar je omzet misloopt. Met een CDN bied je bezoekers van jouw webshop een snellere ervaring. Daarmee vergroot je de kans dat zij langer op je site blijven en een aankoop doen. Ook wordt jouw hostingpakket minder zwaar belast. Een win-winsituatie! Het CDN biedt de afbeeldingen op jouw website aan. Daardoor is de website er minder tijd aan kwijt. Op zijn beurt levert jouw site de benodigde data sneller aan. Deze verwerkt grotere bezoekersaantallen hierdoor veel beter. Het CDN vangt de klap op.

Server en wolkjes die verkeer van en naar je computer uitbeelden.

Plotselinge groei opvangen

Een CDN vangt een bezoekerspiek gemakkelijk op. Je webhosting merkt zo niet dat er plots een ontzettende stijging is. Ga je viral op social media, word je genoemd op televisie of start de kaartverkoop? Bam! Ineens krijg je honderden extra verzoeken op jouw pagina’s. Zonder CDN kom je al gauw rekenkracht tekort en valt je website uit.

Met een CDN vraag je alleen unieke data op bij de hosting. Voor de rest is het bezig met het serveren van die duizenden bezoekers. Die hebben nu allemaal een supersnelle, prettige ervaring tijdens het bezoek van je site. Zo verhoog je bereik, bezoekersaantallen en reputatie. Als kers op de taart belonen zoekmachines snellere websites met een betere SEO-score.

Grip op verkeer met een CDN

Met een CDN kun je ongewenste activiteiten voorkomen. Denk aan bots die spamreacties plaatsen. Zo’n bot verbindt niet direct met jouw webshop, maar via het CDN. Hierdoor heb je controle over wie of wat toegang heeft tot je website. Ervaar je overlast uit bepaalde locaties die buiten je doelgroep vallen? Stel dan in dat juist deze bezoekers niet welkom zijn. Dit werkt soms ook in je nadeel. Mogelijk weiger je onnodig een legitieme klant die vanuit zijn vakantiebestemming wil bestellen. Ook kan het door VPN-gebruik lijken alsof jouw bezoeker op een andere locatie zit.

Houd er verder rekening mee dat jouw CDN een schakel is van je domeinnaam naar de website en e-mail. Valt je CDN tijdelijk weg? Dan toont je website niet en ben je onbereikbaar per mail, totdat die storing voorbij is. Kies daarom voor een partij die betrouwbaar uit de bus komt. Daarnaast voeg je met een CDN een extra cache-punt toe. Maak je een aanpassing op jouw website? Dan moet deze door meerdere lagen heen en duurt het langer voordat iedereen de update ziet.

Welke CDN-dienst kies je?

Welk Content Delivery Network moet je gebruiken? Wij kunnen die keuze niet voor je maken, maar de volgende zien we vaak bij onze klanten terug:

Cloudflare wordt veel gebruikt en is geschikt voor de reguliere gebruiker. Microsoft Azure, Google Cloud en Amazon AWS zijn wat ingewikkelder om in te stellen. Bunny.net staat bekend als een snelle CDN en is geschikt voor zware websites.

Vaak kun je gratis gebruikmaken van een uitgeklede versie. Prijzen zijn afhankelijk van de functies die je nodig hebt en het aantal gigabytes. De kosten lopen op van enkele tot honderden euro’s per maand. Laat je daarom goed informeren door de aanbieder. Vertrouw niet blind op algemene adviezen, maar kijk kritisch naar wat je website nodig heeft. Verwacht je bijvoorbeeld een tijdelijke bezoekerspiek, dan hoef je niet te kiezen voor een jaarplan. En of je nu wel of geen CDN gebruikt, je site optimaliseren is altijd de eerste stap.

Hoe stel ik een CDN in?

Hoe je een CDN precies instelt, hangt af van welke partij je kiest. In de regel kies je daar jouw voorkeuren. Daarna stel je de DNS-records in die je gebruikt bij Antagonist. Zo loopt het verkeer van de bezoeker via het CDN naar Antagonist en weer terug. Let er hierbij op dat je niet alleen records voor de website instelt, maar ook voor e-mail. Anders werkt e-mail niet. Staat alles goed? Dan kun je in Mijn Antagonist de nameservers instellen uit de handleiding van de CDN-aanbieder. Na enkele uren is de DNS-vertraging voorbij en maak je gebruik van alle voordelen!

DNSSEC bij Antagonist en een CDN

De nameservers wijzigen voor je domein is een gebruikelijke manier om je domein te koppelen aan een CDN. Echter, dan werkt DNSSEC via Antagonist niet meer. DNSSEC heeft als doel om antwoorden van internetverkeer te ondertekenen. Het controleert daarna of die handtekening onderweg niet is veranderd door een derde partij. Oftewel, je voorkomt DNS-spoofing. Liever gebruik je daarom DNSSEC.

Gebruik je Cloudflare?
Houd dan onze nameservers ingesteld. Je checkt dat via Mijn Antagonist. Maak daarnaast een CNAME-record aan die verwijst naar Cloudflare. Dit is mogelijk vanaf hun duurdere business plan.

P.S. Blijf op de hoogte en volg ons via Facebook, X, Instagram, e-mail en RSS. Heb je vragen, tips of opmerkingen? Laat het achter als reactie. Vond je het artikel nuttig? Deel het dan met anderen!

Deel dit blog
Antagonist
Antagonist

De vertrouwde thuisbasis voor meer dan 100.000 websites. Eenvoud, kwaliteit en service. Complete webhosting, waarin je alles vindt voor de start van jouw online succes!

Artikelen: 52

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100