We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

5 tactieken om meer uit je blogs te halen!

Bloggen is een kunst. Echter, je hoeft heus geen hele dag vrij te plannen om een meesterwerk te maken. De meeste succesvolle SEO-artikelen zijn vaak eenvoudig, gemakkelijk te lezen en bevatten weinig technische details. Maar hoe bereik je dat precies? Graag bespreek ik daarom vijf tactieken met je om meer uit je blog te halen!

5 tactieken om meer uit je blogs te halen!

Over een effectief blog schrijven is al veel gezegd. Alleen, vaak is maar weinig aandacht voor hoe je jouw boodschap daadwerkelijk overgebracht krijgt, hoe je contact met je publiek maakt en meer ogen op jouw blog krijgt gericht. Een tekst zoals die hieronder staat, zal dat waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen.

“We zijn momenteel bezig met het consolideren van ons assortiment om ervoor te zorgen dat de producten die we in voorraad hebben een indicatie zijn van onze merkambities. Als onderdeel van onze assortimentsconsolidatie hebben we ook besloten onze leverancierslijst opnieuw te bekijken en een meer intelligent systeem voor de verwerving van aandelen te gebruiken.” bron

Huh, wat? Het is bijna onmogelijk om te snappen zonder het twee keer te lezen. En alsnog hoef je dan niet te begrijpen wat ze precies proberen te zeggen. Moeilijk taalgebruik is één van belangrijkste redenen waarom veel zakelijke blogs niet succesvol zijn. Wat kun je dan wel doen?

#1. Weet voor wie je schrijft

Stel dat je een nieuwe collectie hoge hakken lanceert en je blogs daarover op een website gericht op jonge atleten publiceert die hardloopschoenen zoeken. Of dat je babyproducten bij vrijgezelle mannen probeert te promoten. Geen van deze strategieën werkt. Je blogs zijn alleen effectief als jouw lezers zich eraan kunnen relateren. Het is dus belangrijk om te weten voor wie je schrijft.

Jon Morrow, één van de meest inspirerende bloggers, identificeert daarom eerst zijn lezers en onderzoekt hun behoeften. Vervolgens gebruikt hij in zijn artikelen anekdotes die de lezer direct aanspreken en spoort ze zo aan om een gewenste actie te ondernemen. Hieronder vind je een voorbeeld van zijn werk dat ook op Be A Better Blogger wordt aangehaald.

Effectiever bloggen: weet voor wie je schrijft.

#2. Schrijf interessante casestudy’s

Nieuwe kopers zoeken actief naar beoordelingen en reviews, voordat ze tot aankoop overgaan. Ze hebben een aantal vragen over een product of dienst die ze met deze informatie graag beantwoord willen zien. Door diepgaande casestudy’s te delen die hierop ingaan, zorg je voor relevante, betrouwbare en geloofwaardige content.

Met casestudy’s kun je jouw blog ook op een handige manier met keywords vullen. Bijvoorbeeld UAV Coach, een klein bedrijf die educatieve hulpmiddelen voor luchtfotografen aanbiedt, paste deze tactiek toe. Ze zochten zogeheten high-density keywords en schreven daar relevante artikelen omheen. Deze strategie alleen leverde ze al zo’n € 125.000 per jaar op.

#3. Deel blogs via opvallende domeinen

Veel bedrijven zijn zo overdonderd met het proces om blogartikelen te maken, dat ze kansen missen om het effectief te promoten. Het is slim om ook de kleine details niet over het hoofd te zien, zoals de bloglinks die je deelt. Dat is één van de manieren om op te vallen en je van anderen te onderscheiden.

Bijvoorbeeld, als je op ecommercetips.NL een blog host, dan kun je dat op die domeinnaam blijven doen, maar links delen als ecommercetips.ONLINE of ecommercetips.STORE. Afhankelijk van het onderwerp van je artikel bepaal je dus welke link je gebruikt. Die stuurt je dan naar het blog op jouw .NL-domein.

Deze zogeheten branded links wijken af. Daardoor trek je de aandacht van je doelgroep en wek je interesse om erop te klikken. Bovendien kun je het aantal klikken bijhouden en aan je marketingdoelen koppelen. Bekende URL-verkorters als Bitly en Rebrandly staan gebruik van custom domeinen toe om je links te branden.

Hoe meer keywords je domeinnaam bevat, des te gemakkelijker het is om te onthouden. Zo stimuleer je herbezoeken en mond-tot-mondreclame. Denk bijvoorbeeld eens aan nieuwere extensies als .TECH, .SITE of .ONLINE. Heb je een blog over e-commerce, dan is een .STORE-domeinnaam interessant.

Probeer .STORE, .ONLINE en .WEBSITE nu 1 jaar voor € 0,99!

Profiteer tijdelijk van 98% korting op .STORE, ONLINE . WEBSITE. Zo probeer je deze opvallende extensies nu een heel jaar lang voor maar € 0,99. Deze unieke actie loopt tot 31 maart. Wees dus snel en doe een domeinnaamcheck!

Doe een domeincheck →

#4. Neem concurrentie serieus

Als je jouw concurrenten voor wilt blijven, dan moet je ze in de gaten houden. Je bent namelijk niet de enige die waardevolle content maakt en vecht om de aandacht van je doelgroep. Doe dus uitgebreid concurrentieonderzoek en kies op basis daarvan de keywords voor je artikelen zorgvuldig.

Zo maakte bijvoorbeeld het Amerikaanse echtpaar Shane en Jocelyn Sams van deze tactiek gebruik. Ze spendeerden tijd aan het lezen van testimonials van concurrenten en noteerden de specifieke keywords die werden genoemd. Vervolgens schreven ze aantrekkelijke blogs waar de gevonden keywords veelvuldig in werden gebruikt. Het succes van hun blog nam zo flink toe!

#5. Vind balans in e-mailmarketing

Sommige marketingfanaten zijn van mening dat e-mailmarketing tot het verleden behoort. Hun argument is dat iemand simpelweg geen tijd heeft om het te lezen. Veel ontvangers zullen het maar vluchtig doornemen, als ze de mail al niet meteen in de prullenbak hebben geknikkerd.

Misschien hebben ze gelijk. Echter, een korte en kraakheldere mail gaat zelden verkeerd. Belangrijk is om de juiste balans te vinden tussen personalisering van je tekst en de lengte ervan. Een korte boodschap en een link naar een langer artikel presteert waarschijnlijk goed als het de juiste doelgroep bereikt.

In een notendop

Bloggen is een essentieel onderdeel van digitale marketing. Met een zowel creatieve als tactische aanpak zorg je ervoor dat je groeit en het kwalitatief verkeer richting je website toeneemt. Je doelgroep identificeren, positief opvallen en concurrentieanalyse zijn enkele van de vele factoren die een goed van een saai blog onderscheiden. Zie deze tactieken daarom als een opstap naar een succesvol en effectief blog. Veel succes!

P.S. Op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die op ons blog verschijnen? Volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, RSS en e-mail!

Deel dit blog
Alisha Shibli
Alisha Shibli

Alisha is marketingspecialist bij Radix, de partij achter succesvolle nieuwe extensies als .online en .tech. Ze heeft een passie voor content en online marketing en deelt graag haar kennis daarvan.

Artikelen: 6

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100