Google’s zoekalgoritme doorgronden

Over wijzigingen in Google’s zoekalgoritme worden blogs van duizenden woorden geschreven, vol met technische details en complexe theorieën. Als webmaster is het belangrijk jezelf daar niet in te verliezen. Daarom bekijken we een aantal updates in detail. Lees over hoe je verneemt of het impact voor jouw website heeft en of je ernaar moet handelen!

Google's zoekalgoritme doorgronden!

Google brengt dagelijks gemiddeld twee wijzigingen in het algoritme van haar zoekmachine aan. Dat vertaalt zich naar iets van 600 tot 700 updates per jaar. Te veel om als webmaster bij te benen. Gelukkig hoeft dit ook niet. Sommige updates zijn minuscuul en andere niet relevant voor jouw website, niche of land waar je actief in bent. Wat bespreken we hier?

Inhoudsopgave

Bepaalde Google updates krijgen veel aandacht van de SEO-industrie. Zo zijn bekende namen uit het verleden bijvoorbeeld Penguin en Panda. Andere updates blijven naamloos, waardoor we soms nooit echt weten wat ze doen. Laten we er eerst naar een aantal kijken waar dit wel aardig duidelijk is.

Diversity Update

Enigszins beroemd in de SEO-gemeenschap is de zogenaamde Panguin Tool. Het handige aan deze gratis tool is dat die bekende algoritme-updates op een grafiek plaatst met uit Google Analytics verkregen organisch zoekverkeer. Het voorbeeld hieronder is van een blog in de B2B-sfeer. Je ziet daarom de constante dalingen tijdens de weekenden.

Een voorbeeld van output van de Panguin Tool.

De groene lijn staat voor de zogenaamde Diversity Update. Er zijn zoektermen waarbij Google twee of meer resultaten van dezelfde website op de eerste pagina toont. Dat is over het algemeen natuurlijk niet goed voor de diversiteit van de zoekresultaten. Met deze update die op 6 juni 2019 plaatsvond, heeft Google geprobeerd om dit bij te stellen. Gezien het verloop van organisch bezoek na deze update, lijkt de website daar geen last van te hebben gehad.

Panguin Tool en privacy
Is iets gratis op het internet, dan ben je vaak zelf het product. Maak jij je zorgen over data die Panguin opslaat, kijk dan eens naar Zariance.

Medic Update

Erg berucht is de zogenaamde Medic Update die op 1 augustus 2018 voltrok. Dit trof met name veel websites in de gezondheidsindustrie. De update is daar dan ook naar vernoemd. De update heeft niet alleen deze groep aangetast, er was ook impact te zien bij andere niches die Google YMYL noemt (Your Money or Your Life). Oftewel, zoektermen waarbij de kwaliteit van leven van de zoeker in het geding is.

In dit geval stelt de grijze streep de Medic Update voor. Eerst leek er vrijwel geen impact te zijn op de betreffende site, maar de weken daarop zien we aanzienlijke groei. Wat tot nu toe uit deze update naar voren komt, is dat deze vooral websites van minder geloofwaardige auteurs en organisaties in de organische zoekresultaten naar beneden probeert te drukken. Het gaat met name om termen die binnen de thema’s gezondheid en financiën vallen.

De Medic Update inzichtelijk gemaakt in Panguin Tool.

Je kunt dan denken aan de academische graden van een bepaalde auteur, wat de reputatie van de auteur in het vakgebied is en hoe andere instanties over deze auteur praten. Het bekendste voorbeeld van een website die door deze update hard werd getroffen, is een gezondheidswebsite die “informatieve” artikelen publiceerde over supplementen. Die beweerden dat het hielp ziektes te genezen, zonder dat dit wetenschappelijk onderbouwd kon worden.

Bovenstaande Panguin-grafiek is een informatieve blog in de financiële niche in Google.nl en valt dus onder YMYL. De schrijfster achter de website heeft decennia praktijkervaring en de juiste kwalificaties om over dit onderwerp te schrijven. Een website van zo’n auteur of instantie heeft dus zeker baat bij deze update en verklaart ook de groei in de periode erna.

Staged rollouts
Google rolt updates vaak niet overal tegelijkertijd uit. Dat is zeker iets om in het achterhoofd te houden wanneer je dit soort grafieken bestudeerd.

Algemene updates

Het laatste jaar zie ik steeds meer Broad Core Algorithm Updates. Dit zijn erg globale updates aan het Google-algoritme. Het devies van Google bij deze updates is telkens hetzelfde: de algehele kwaliteit moet omhoog. Dat betekent vaak niet even wat kleins aanpassen aan je website. Het is geen kwestie van bijvoorbeeld artikelen gaan publiceren met nu 600 in plaats van 250 woorden. De kwaliteit van je volledige website en wat het aan de bestaande content op het internet toevoegt, is waar het om gaat.

SEO-probleem binnen jouw invloed?

Veel van de besproken factoren zullen veranderen. Het heeft geen zin om je hier als drukke ondernemer mee bezig te houden. Kun je goed onderscheid maken tussen waar je wel of geen invloed op hebt, dan zul je zien dat SEO een stuk minder stressvol is. Laten we kijken naar een aantal voorbeelden van SEO-facetten die aan verandering onderhevig zijn en of je er invloed op hebt.

Google’s voorkeur voor type websites

Google’s voorkeur voor bepaalde type websites voor specifieke zoekwoorden verandert. Is jouw website niet het door Google geprefereerde type, dan heb je minder kans om op de eerste pagina van de zoekresultaten te prijken. Aan welke typen kun je denken, waarin wordt er onderscheid gemaakt?

Er zijn zogenaamde grootmachten, zoals Tripadvisor in de reisbranche. Ook zijn er kleine specialisten die zich helemaal vastbijten in een bepaalde niche. Hier kun je denken aan een website die enkel vakantiewoningen aanbiedt in het zuiden van Frankrijk. Of specifieker, één huis in een bepaalde plaats. Dan heb je ook nog generalisten, partijen die zich specialiseren in vakantiehuisjes in het algemeen – of dit nu in Frankrijk, Italië of Spanje is.

Over het algemeen streeft Google naar een diverse eerste pagina. Vaak zijn er dus meerdere type websites bij de top 10 zoekresultaten te vinden. Alleen de verdeling, hoeveel websites van welk bepaald type, dat verschilt per niche en per zoekwoord. Dit is typisch iets dat buiten je cirkel van invloed valt en waar je weinig aan kunt doen. Besteed hier dus niet te veel tijd en energie aan.

Het is slim om voor belangrijke zoektermen af en toe screenshots van de indeling van de zoekresultaten te maken. Zo kun je zien of deze over tijd veranderen. Wellicht denk je: “Boeiend, de presentatie van zoekresultaten verandert vrijwel nooit – altijd gewoon 10 blauwe linkjes?”

Voor sommige termen in bepaalde vakgebieden kan dit zo zijn, maar voor bijvoorbeeld informatieve zoekopdrachten zagen we de afgelopen jaren een enorme groei in zogenaamde featured snippets. Een featured snippet is een stuk tekst dat door Google boven de reguliere zoekresultaten wordt uitgelicht.

Een voorbeeld van een featured snipper in de zoekresultaten van Google.

In de afbeelding kun je een voorbeeld van een featured snippet zien. Dankzij de beknopte samenvatting kan de zoeker zo in de zoekresultaten al globaal vernemen hoe een warmtepomp werkt. Als dit alles is wat de zoeker wilde weten, dan zullen ze de site die geselecteerd is voor de featured snippet, en zeker de websites daaronder, niet bezoeken.

Zo’n featured snippet kan een dramatische impact hebben op het organisch verkeer dat jouw website ontvangt. Er kan minder worden doorgeklikt, zonder dat dit per se iets met je website te maken heeft. Het is meer hoe Google besluit jouw resultaat te tonen. Het is handig om van dit soort ontwikkelingen op de hoogte te zijn en je content- en SEO-strategie erop bij te sturen.

Weging van on-page instellingen

Google neemt bepaalde instellingen van je website in de rangschikking mee. Een momenteel belangrijke is bijvoorbeeld de title tag van een pagina. Het is nog steeds zaak om hier het zoekwoord dat zoekers daadwerkelijk gebruiken in te proberen verwerken. Echter, dankzij updates als Hummingbird is Google taal beduidend beter gaan begrijpen. Een specifieke term hoeft vaak niet meer voor te komen in een title tag, het kan ook een synoniem zijn als dat beter klinkt of uitkomt.

Dankzij kunstmatige intelligentie (RankBrain) is Google ook beter geworden om de intentie van een zoeker aan het aanbod van webpagina’s te koppelen. Neem de term beveiliger(s). Zoek je op enkelvoud (beveiliger), dan zijn de resultaten gevuld met websites van opleiders. Blijkbaar verneemt Google dat we bij deze term vooral op zoek zijn naar een opleiding als beveiliger. Zoek je op meervoud (beveiligers), dan zie je juist met name vacatures.

Het lijkt een klein verschil, maar de intenties verschillen wezenlijk. En dat zie je terug in de zoekresultaten. Dit soort nuances worden meer en meer belangrijk om te begrijpen. Wat je hier als opleider zou willen doen, is onder andere de title tag voor de term ‘beveiliger’ optimaliseren. Verduidelijk aan Google welke intentie jouw pagina heeft door extra termen aan de title tag te voegen, zoals ‘inhuren’. Het is dan voor Google glashelder, dat jouw pagina er is is voor het inhuren van een beveiliger en niet om er één op te leiden.

Gebruikerssignalen

SEO-experts van over de hele wereld vermoeden dat Google de laatste jaren meer aandacht is gaan besteden aan gebruikerssignalen. Dit omvat het gedrag van bezoekers op je webpagina. Denk aan statistieken zoals bounce rate (of mensen direct wegklikken als ze op je pagina komen), de gemiddelde tijd op een pagina of website (in jargon ook dwell time genoemd) en taakvoltooiing.

Bij taakvoltooiing moet je denken aan of jouw pagina de vraag van de zoeker beantwoord. Houden ze op met zoeken naar en klikken op andere resultaten na het bezoeken van je pagina, dan is dat is voor Google een sterk signaal dat jouw pagina heeft wat de zoeker wil. Dit lijkt steeds belangrijker te worden voor de rangschikking van de zoekresultaten.

Staar je overigens niet blind op deze gebruikerssignalen. Een hoge bounce rate kan ook positief zijn. Zoekt iemand naar de uitslagen van Wimbledon 2019 en vindt diegene het antwoord op jouw pagina, dan is de kans groot dat die daarna weer op de terugknop klikt. Hier is taakvoltooiing een beduidend belangrijkere factor. Als iemand het antwoord vindt op jouw pagina en daar weinig tijd voor nodig heeft, dan is dat natuurlijk positief.

Snelheid verbeteren en SSL gebruiken

De impact van sommige veranderingen in het algoritme heb je in eigen hand. Zo lanceerde Google rond 9 juli 2018 de Speed Update. Websites die extreem traag laden, worden daardoor in de rangschikking benadeeld. Is je site traag en rond die datum in de rangschikking gedaald, dan kun je vrij zeker stellen dat dit met elkaar te maken heeft. Hier kun je naar handelen door gebruik te maken van kwalitatieve webhosting en je website te optimaliseren.


Maak je eigen website!

Graag je eigen website maken en zoek je webhosting? Registreer je gewenste domeinnaam, kies je hostingpakket en ga aan de slag!

Bekijk hostingpakketten →


Een andere prominente update is dat Google voorkeur heeft voor websites met een SSL-certificaat. Dit is een typische factor waar je zelf wat aan kunt doen. En vrij gemakkelijk ook. Antagonist heeft standaard gratis SSL voor alle domeinen die we hosten. Koppel je een nieuw domein aan je pakket, dan krijgt die vanzelf een SSL-certificaat. Ook naar HTTPS doorsturen, gaat automatisch.

De reputatie van je website

De laatste tijd zijn er geruchten dat reputatie invloed heeft op organische rangschikking. Zij het niet direct, dan wel indirect. Sowieso kan het geen kwaad om beoordelingen van klanten te verzamelen en die op je website te tonen. Sterker nog, dat is naar mijn idee tegenwoordig een noodzakelijke gewoonte. Handel ook naar negatieve beoordelingen en laat ze niet open staan.

Mocht Google de beoordelingen dan direct meenemen in de rangschikking van sites, dan is dat fijn. En is er indirecte invloed, bijvoorbeeld dat mensen je goede beoordelingen lezen, dan is dat ook mooi. Ze blijven daardoor langer op je website. Dat kan zich weer omzetten naar positieve gebruikerssignalen, zoals bovengemiddelde tijd op je website, conversie en terugkerend bezoek. Dit is dus iets waar je aan wilt blijven werken.

Praktisch stappenplan

Samenvattend ben je met de volgende stappen voorbereid op wijzigingen in het zoekalgoritme. Zo zie je beter het effect ervan en wat je eraan kunt doen.

1. Begin met dataverzameling

Om wijzigingen in het zoekalgoritme beter te detecteren, is Google Analytics instellen belangrijk. Ook als je website nog maar net online staat of je nooit problemen met dips in organisch bezoek hebt gehad. Zet daarnaast een rangschikkingmonitor in waar je de meest belangrijke zoekwoorden toevoegt.

Wil je geen budget in hulpmiddelen investeren, dan kun je maandelijks zelf via een incognitovenster van je browser zoekopdrachten uitvoeren. Je noteert de rangschikking van je website dan in een spreadsheet, bijvoorbeeld in Excel. Categoriseer de zoekwoorden op thema of landingspagina, zodat je trends gemakkelijk waarneemt. Heb je een webshop met herenkleding, dan zou je zoekwoorden als volgt kunnen groeperen.

  • Kopcategorie-termen (overhemden, sokken of stropdassen)
  • Subcategorie-termen (strijkvrije overhemden of sportsokken)
  • Merktermen (Calvin Klein onderbroek)
  • Productnaamtermen (Falke Sensitive Berlin)
  • Informatieve termen (hoe strik je een stropdas)

Natuurlijk gaat dit enorm veel tijd kosten, zeker als het om vele honderden zoekwoorden gaat. Een tool inzetten, ligt daarom voor de hand. Waar ik zelf goede ervaringen mee heb, is het freemium SERProbot. Die kun je kosteloos gebruiken wanneer het gaat om een klein aantal zoekwoorden. Dat kunnen ook meer termen zijn als de rangschikkingen van jou niet dagelijks hoeven te worden gecontroleerd.

Nóg meer tools
Je kunt ook met Ahrefs en SEMrush de rangschikking van zoekwoorden monitoren. Deze SEO software tools zijn echter wel betaald, al kun je bij SEMrush een gratis beperkt proefaccount aanmaken.

2. Bekijk de lange termijn

Dagelijks tobben over je statistieken in Google Analytics en je rangschikkingen, kan ik niet aanraden. Net zoals de beurs zijn er constant ups en downs. Meer zinvol is om iedere twee weken of een aantal keer per maand te kijken en aandacht te hebben voor de lange termijn.

3. Stel vast of er écht een probleem is

Zie je in Analytics een negatief sentiment over een langere periode? Stel dan eerst vast wat er precies is gebeurd, voordat je je bezighoudt met de waarom-vraag. Onderstaande vragen kunnen je helpen met analyseren.

  • Welke (groep) landingspagina’s hebben recentelijk een significante groei of daling in organisch zoekverkeer ondervonden?
  • Is de verandering exclusief voor een bepaalde tak van je onderneming? Bijvoorbeeld, je ziet een sterke daling in organisch zoekverkeer voor de overhemden-sectie van je webwinkel met herenmode.
  • Is er wat veranderd op geografisch gebied? Denk aan een internationale webwinkel waarbij bezoek afkomstig uit Google alleen in Frankrijk is afgenomen, maar het in andere landen nog voor de wind gaat.
  • Zie je vorig jaar rond dezelfde tijd hetzelfde patroon in de data? Een boekhoudster die over belastingaangifte blogt, zal wellicht ieder jaar rond maart een sterke groei zien bij artikelen over inkomstenbelasting.
  • Wat was de impact van de verandering in organisch zoekverkeer naar je website op de conversie?
  • Welke en wat voor resultaten en bijbehorende websites zijn merkwaardig gestegen of gedaald voor het zoekwoord, of de groep zoekwoorden?
  • Zijn er voor het zoekwoord of thema noemenswaardige veranderingen geweest, wat betreft de lay-out of presentatie van de zoekresultaten?

Raadpleeg ook de Panguin Tool. Bekijk of de daling samenvalt met een bekende Google-update. Als dat zo is, lees dan de beschrijving van de update en redeneer of het strookt met jouw website. Neem je na bijvoorbeeld de Speed Update een dip waar, terwijl de website bliksemsnel laadt, dan is het wellicht toeval.

4. Specifieke acties nemen of koers aanpassen

Gaat het om een Broad Core Algorithm Update, dan zul je echt ingrijpende veranderingen moeten aanbrengen aan je hele online aanwezigheid. Dit heeft verstrekkende gevolgen op alles wat je met de website doet. Gaat het om een SSL of Speed Update, dan is wellicht een middagje werk voldoende om weer ‘bij te zijn’. Je website optimaliseren of SSL regelen en mixed content oplossen, kan dan voldoende zijn.

5. Wees geduldig

Onthoud dat het lang kan duren voordat Google rangschikkingen aanpast, zeker als het aankomt op gebruikerssignalen en algehele website kwaliteit. Google zal geen rangschikkingen baseren op één dag gebruikerssignalen. Denk meer aan maanden. Meer specifieke updates, zoals laadtijd en SSL, zouden in principe binnen een week opgelost moeten zijn.

6. Overweeg een second opinion

Blijf je ondanks de verbeteringen problemen houden, dan is het moment wellicht daar om advies in te winnen bij een SEO-specialist. Vaak kan een SEO-specialist met jarenlange praktijkervaring het probleem binnen een mum van tijd blootleggen. Sowieso kan een second opinion natuurlijk nooit kwaad.

Tot slot

Hopelijk heb je wat aan dit artikel gehad! Laat je vooral niet al te gek maken door Google’s algoritmewijzigingen en de aandacht eromheen. Vaak is er geen reden tot paniek. In maar een klein deel van de gevallen is het zaak om direct actie te ondernemen. Denk met name aan SSL gebruiken en het versnellen van de laadtijd van je website.

Dit artikel is van Romano Groenewoud, SEO-specialist bij SEOgeek. Lezers van dit blog kunnen bij hem gratis een SEO check aanvragen.

P.S. Op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die op ons blog verschijnen? Volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, RSS en e-mail!

Deel Deel Deel Deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *