7 typen content voor je contentmarketing!

Contentmarketing is in der loop jaren één van de krachtigste digitale marketingstrategieën geworden. Gaat het om de uitvoering ervan, dan kan het echter lastig zijn om te bepalen welke soorten content je het beste kunt gebruiken. We bekijken daarom zeven typen content en hoe je ze effectief kunt inzetten om je website te laten groeien!

7 typen content voor je contentmarketing!

Veel bedrijven realiseren dit niet, maar bijna alle marketing is eigenlijk gewoon contentmarketing. Je moet met je publiek communiceren en daar heb je nu eenmaal content voor nodig. Zo is bloggen – nummer één in deze lijst – erg effectief, maar er zijn zeker meer typen content die je kan en moet overwegen.

#1. Blogs

Voor een groot aantal bedrijven is bloggen één van de meest populaire vorm van contentmarketing. En met goede reden. Blogs kun je aan uiteenlopende onderwerpen besteden die zowel voor je potentiële als terugkerende bezoekers interessant zijn. Het is een effectief middel om je SEO te verbeteren en meer verkeer naar je website te leiden.

Daarnaast is bloggen een manier om een relatie met je huidige en potentiële klanten op te bouwen. Hoe waardevoller de content is die je ze aanbiedt, hoe groter de kans dat je doelgroep meer met jouw merk bezig zal zijn. Vul dit vervolgens aan met je gebruikelijke manier van adverteren en je haalt het maximale uit een beperkt marketingbudget.

Bijvoorbeeld WordPress is perfect voor een blog en zo geïnstalleerd. Dankzij talloze gratis plugins en thema’s zijn de mogelijkheden eindeloos. Wil je extra opvallen? Koppel een domeinnaam aan je blog die op een nieuwe extensie eindigt, zoals .ONLINE of .WEBSITE. Tijdelijk met 98% korting! Doe snel een domeincheck en kijk of die van jou nog vrij is.

Check domeinnaam →

#2. Video’s

Eén van de manieren om in de digitale wereld relevant en concurrerend te blijven, is om de aandacht van je doelgroep te grijpen en ze er direct bij te betrekken. Waardevolle video’s zijn hier buitengewoon geschikt voor.

Video’s inzetten in je contentstrategie.

Video’s zijn voor bedrijven altijd een goede marketingtactiek geweest, vanwege het rendement dat het oplevert. Consumenten kijken tegenwoordig meer video dan ooit tevoren. Dit maakt het één van de meest gewilde vormen van contentmarketing voor het creëren van betrokkenheid – ongeacht de branche.

Weten welke onderwerpen jouw doelgroep aanspreken, is de manier om de kracht van video optimaal te benutten. Houdt rekening met waar je doelgroep zich precies in de klantreis bevindt. Zo kunnen aantrekkelijke, korte video’s helpen bewustzijn te creëeren waar langere instructievideo’s perfect zijn voor iemand in de beslissingsfase van een aankoop.

#3. Infographics

We consumeren visueel aangeboden informatie veel beter dan alleen tekst. Visuele marketingtactieken helpen gebruikers om informatie beter te snappen en in te laten zien waarom iets waardevol voor ze is. Infographics zijn daarom ideaal om je doelgroep te informeren en potentiële klanten nuttige informatie te bieden.

Ga je infographics gebruiken, zorg dan dat je goed hebt uitgezocht welke aan je bedrijf gerelateerde onderwerpen voor deze indeling geschikt zijn. Je kunt infographics gebruiken om bijvoorbeeld een ingewikkeld concept uit te leggen, statistieken te tonen of het gebruik van het door jou aangeboden product of dienst uit te leggen.

#4. Checklists

Checklists zijn handige, makkelijk te gebruiken lijsten, waarin je stap voor stap wordt verteld wat je moet doen om een gewenst resultaat te bereiken. Zeker voor de wat kleinere bedrijven zijn checklists enorm waardevol. Ze zijn relatief eenvoudig te maken en promoten, terwijl ze van onschatbare waarde voor een gebruiker ervan kunnen zijn.

Checklists gebruiken in je contentstrategie.

Je kunt checklists maken voor onderwerpen die veel stappen vereisen. Heb je ze eenmaal gemaakt, dan kun je ze opnemen in je blogartikelen, op social media verspreiden of in je nieuwsbrief zetten. Des te je meer jouw checklist up-to-date houdt en hergebruikt, des te meer rendement je eruit haalt.

#5. Interviews

Klanten zijn geneigd om andere klanten en experts te geloven. Interviews met je huidige klanten en specialisten uit jouw sector zijn daarom één van de beter presterende vormen van contenmarketing. Een interview kan helpen om een bepaalde uitdaging beter te begrijpen, het van meerdere kanten te zien en te ontdekken hoe je het kunt te tackelen.

Om interviews als vorm van content echt effectief in zetten, moet je zorgen dat ze over onderwerpen gaan die je lezers daadwerkelijk aanspreken. Leg de oplossing van een bepaald probleem uit of geef meer inzicht in een boeiende uitdaging die zich op dat moment in jouw sector afspeelt. Vervolgens kun je het op meerdere manieren inzetten:

  • schrijf het interview uit en deel het op je blog en sociale kanalen;
  • film het interview en publiceer het op je YouTube-kanaal;
  • zoek naar mogelijkheden om zelf te worden geïnterviewd.

#6. Casestudy’s

Een casestudy is bijvoorbeeld een gedetailleerd verhaal over hoe jouw bedrijf een klant heeft geholpen om succesvol te worden. Bedrijven kunnen casestudy’s inzetten om specifieke kenmerken van hun product of dienst onder de aandacht te brengen en manieren te laten zien hoe je het gebruikt.

Casestudy’s zijn effectief, omdat ze de praktische toepassing laten zien van wat jij levert. Nog belangrijker, het helpt je doelgroep begrijpen hoe jouw merk een meerwaarde voor hunzelf of hun onderneming kan zijn. Hoewel je algemene informatie over productgebruik kunt geven, is voor het vertrouwen opbouwen tussen jou en je klant een praktijkvoorbeeld vele malen meer waard.

#7. eBooks

eBooks zijn een uitgebreidere vorm van content die je als bedrijf kunt inzetten. Het is belangrijk dat je eBook daadwerkelijk waardevolle informatie bevat en niet is volgepropt met commerciële, promotionele inhoud. Geef in plaats daarvan bruikbare informatie die jouw doelgroep bij bepaalde uitdagingen of problemen vooruit helpt.

eBooks gebruiken in je contentstrategie.

Eén van de belangrijkste doelen van contentmarketing is om een sterke, positieve relatie met je klant op te bouwen en dan interesse te wekken voor je product of dienst. Een potentiële klant moet jou eerst vertrouwen, voordat die besluit om zaken met je te doen. eBooks delen met duidelijke instructies, handige tips of goede adviezen is een goede manier om dat te bereiken.

Tot slot

De voordelen van goede contentmarketing zijn enorm. Nieuwe leads, nieuwe klanten, meer zoekverkeer, meer autoriteit en de lijst gaat door… Natuurlijk, het succes hangt af van of jij content in jouw voordeel laat werken. De top bereik je niet makkelijk en zeker niet vanzelf. Voorzie jouw doelgroep daarom consistent van waardevolle content!

Dit artikel is mede door Alisha Shibli geschreven, contentmarketeer bij Radix. Bedankt voor deze bijdrage!

P.S. Op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die op ons blog verschijnen? Volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, RSS en e-mail!

Deel Deel Deel Deel