We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Hoe de sterke bedrijfscultuur van Antagonist is ontstaan

We blijven op zoek naar nieuw talent. We groeien hard, doen gave dingen en daar hebben we extra mensen bij nodig! Zo staan er vacatures open voor: Linux, DevOps, Development, Marketing en Support. Allemaal prachtige functies met als gemeenschappelijke deler: Antagonist, de best beoordeelde webhoster en het leukste IT-bedrijf van Nederland 😉

Het ontstaan van de bedrijfscultuur van Antagonist.

Wanneer je aan de slag gaat, moet jij als medewerker je net zo prettig voelen bij de nieuwe job (en misschien nog wel prettiger) als de werkgever. Een organisatie zoekt weliswaar iemand die perfect is voor het werk. Echter, een medewerker moet zich wel op z’n gemak voelen om überhaupt de taken goed uit te kunnen voeren. Er moet chemie zijn, want een (nieuwe) baan heeft een behoorlijke impact op je leven. Je spendeert immers een groot deel van je tijd eraan. De kennismaking en het sollicitatieproces zijn daarom superbelangrijk.

In een korte tijd elkaar leren kennen

Tijdens slechts enkele momentopnames probeer je erachter te komen, of je bij elkaar past of niet. Uiteindelijk neem je allebei een risico, wanneer je besluit samen te werken. Het is daarom in het belang van beiden, dat de kans van slagen zo hoog mogelijk is. Alleen dan vind je de perfecte match.

Aspecten als salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en de werkzaamheden zijn daarin erg belangrijk. Daarnaast spelen collega’s, bedrijfscultuur en het imago van de organisatie ook een enorm grote rol, maar die leer je meestal pas gaandeweg kennen. Om daar wat verandering in te brengen, vertel ik je graag wat meer over hoe dat zit bij Antagonist…

Het ontstaan

Antagonist is niet van de één op de andere dag ontstaan. Het is gaandeweg opgericht, vanuit een gedachte en een visie die tot een organisatie  uitgroeiden. Zo stonden er drie onderwerpen centraal tijdens het toetreden van Antagonist tot de hostingmarkt.

  1. Hosting was duur en de service was onder de maat (lees: waardeloos)
  2. Klanten vonden wat Antagonist deed prachtig
  3. De concurrentie vond dat vooral niet 😉

In de eerste jaren wisselden successen zich met uitdagingen en tegenslagen af. Dit forceerde Wouter (oprichter) om anders te denken dan anderen en op zoek te gaan naar nieuwe kansen. Zo werd Antagonist geboren. Een nieuwe hoster met een gekke naam, letterlijk de tegenspeler.

“Voor mij betekent het ook eigenzinnigheid, tegendraadsheid en de massa negeren. Iets waar mijn team en ik ons dag in dag uit onvoorwaardelijk voor inzetten.” – aldus Wouter, oprichter van Antagonist.

De hostingbranche had er een nieuwe speler bij. Een tegenpool, één die het anders aanpakte. In plaats van mee te gaan in het ‘cowboy-wereldje’ van gezichtsloze hostingproviders die stuk voor stuk voor 10 MB webruimte de hoofdprijs vroegen, zette Antagonist in op service en klantvriendelijkheid. Al snel werden dit de aller, aller, allerbelangrijkste diensten van de organisatie. En met die aanpak veroverde Antagonist in een rap tempo terrein.

Schaalbaarheid

Een nieuwe tijd brak aan. In tegenstelling to alle andere hosters, had Antagonist ‘slechts’ één product. Een zeer compleet webhostingpakket, boordevol extra’s, met (voor die tijd) heel veel opslagruimte en dataverkeer, inclusief een domeinnaam. Daarnaast stond er een team van experts voor je klaar dat zich onuitputtelijk inzette om je te helpen en blij te maken.

Hoe de sterke bedrijfscultuur van Antagonist is ontstaan.

Zoveel waar voor je geld en dan ook nog een ontzettende goede service, hoe kan dat nou? Door nagenoeg alle processen te automatiseren. Zo kon op grote schaal de kwaliteit en service van een maatwerkoplossing worden geboden. En dankzij de focus op één sterk product, bleven het gebruiksgemak en de lage kosten perfect intact. Specialiseren in generaliseren. Iets waar we tot op de dag vandaag nog steeds ijzersterk in zijn. Dat komt ook, omdat we kicken op efficiëntie. De niet-leuke dingen automatiseren we, zodat we tijd overhouden voor de wel-leuke dingen 😀

Binding met je klanten

Klanten staan van begin af aan op nummer één. Er werden geen regeltjes en beperkingen, maar vrijheid en verantwoording geboden. In plaats van symptoombestrijding werd er met de klant meegedacht, net zolang tot we samen achter de werkelijke oorzaak kwamen.

Net dat extra stapje, waardoor het niet bij een antwoord bleef, maar er echt een oplossing werd geboden. Een prettige samenwerking die voor binding met klanten zorgde, een langdurige relatie en nagenoeg geen uitloop. Terwijl er geen opzegtermijn is, geen stilzwijgende verlengingen zijn en je op elke moment mag stoppen. Ons contract past immers op een bierviltje 😉

In plaats van een duur callcenter, waarin klanten via allerlei keuzemenu’s zo snel mogelijk werden afgewimpeld, koos Antagonist voor alleen ondersteuning per e-mail. Een beetje vreemd, maar zo kwam elke vraag wel direct bij de juiste expert terecht. Die kon vervolgens de tijd nemen om de werkelijke oorzaak te achterhalen én op te lossen. Daarnaast investeren we liever in klanten zelf om te voorkomen dat oplossen überhaupt nodig is.

Zelfdenkend vermogen

Antagonist heeft altijd ingezet op kennis en het delen ervan. Zo hebben klanten (en ook niet-klanten) gratis toegang tot een kennisbank van meer dan 350 eenvoudig te begrijpen handleidingen. Door de drempel van het zelf doen te verlagen, leren klanten en hoeven ze niet telkens ons erbij te vragen. “Daar kom je dan lekker makkelijk van af”, hoor ik je denken 😉

Niets is minder waar. De overwinning die je voelt, wanneer je simpel en snel zelf iets kunt oplossen, is heerlijk en geeft je de intrinsieke motivatie om door te gaan. En dat is wat je wil, wanneer je een website aan het maken bent. Gewoon in een lekkere flow op een gebruiksvriendelijke manier de dingen doen die je wil doen, zonder beperkingen en obstakels.

En mocht er uiteindelijk toch iets zijn, dan helpen we je snel en wordt de tijd genomen om de oplossing uit te leggen. Sterker nog, we ondersteunen je bij het leren ervan. Juist door de tijd te nemen om oplossing uit te leggen en soms ook aan te leren, stimuleert Antagonist het zelfdenkende vermogen. Bij klanten én bij medewerkers.

Luister…

Alles wat hierboven staat beschreven, kent één oorsprong: luisteren. We hebben op allerlei fronten feedback verzameld, want wie ervaart het product nu beter dan de klant? Dankzij dit luisterende oor, kan Antagonist drempels direct bij de wortel aanpakken. En wat wij voor klanten doen, doen we ook intern voor elkaar. We streven immers allemaal hetzelfde doel na.

Luisteren naar feedback.

Zo zijn de honderden handleidingen tot stand gekomen. Zo vinden we de tijd om oplossing ook echt uit te leggen aan klanten en ze het eventueel zelf aan te leren. Zo maximaliseren we ideeën, de (eigen) kracht en de vindingrijkheid van klanten, en van medewerkers.

Antagonist kent vier afdelingen: Support, SysOps, Development en Marketing. Stuk voor stuk divers met eigen wensen en behoeften. Ondanks dat de doelen, mensen en de (sub)cultuur tussen deze afdelingen soms verschillen, verloopt de samenwerking als een zonnetje. Dat komt, omdat we naar elkaar luisteren, op zoek gaan naar de overeenkomsten en niet handelen vanuit verschillen. En dat is ook nodig, want voor de projecten die wij aanpakken, zijn verschillende expertises nodig.

Zin om mee te doen?

Wil je samen in een hecht team van collega’s de vrijheid en verantwoording krijgen om te doen, waar jij goed in bent? Versterk ons team en sluit je aan bij één van de snelstgroeiende webhosters van Nederland!

Check de vacatures →

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Via RSS, per e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel dit blog
Jeroen Wolsink
Jeroen Wolsink

Jeroen ondersteunt het Antagonist-team op het gebied van marketing, communicatie en strategie. Het bedenken en uitwerken van concepten met behulp van creatieve strategieën is wat Jeroen graag doet. Marketing en communicatie spelen daarbij een belangrijke rol.

Artikelen: 73

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100