Website inrichten? 12 punten om rekening mee te houden!

Een website inrichten, dat kan nogal wat vragen opleveren. Hoe ga je het indelen, waar plaats je het menu en hoe zorg je dat bezoekers gemakkelijk vinden wat ze zoeken? We bespreken daarom 12 punten om rekening mee te houden als je aan de slag gaat met je website!

Website inrichten? 12 punten om rekening mee te houden!

#1. Bepaal je doel

Om te voorkomen dat bezoeker steeds ‘vorige’ moeten aanklikken, moet het doel van elke individuele pagina op je website duidelijk zijn. Moet je pagina informatie verschaffen, interactie aanbieden, producten en diensten verkopen of voor vermaak zorgen? Bepaal dit eerst, je bent je bezoekers dan het best en snelst van dienst.

#2. Denk na over je indeling

Lukraak content plaatsen op je website zorgt voor een ongeorganiseerde indruk. Bezoekers scannen vaak eerst je pagina, voordat ze besluiten je content daadwerkelijk te lezen. Er wordt vluchtig op je pagina gekeken, op zoek naar tekst of die mogelijk relevant is. Grote stukken van je pagina worden dus soms helemaal niet bekeken.

#3. Organiseer je content

Bezoekers willen de juiste informatie vinden en snel ook. Lukt dit niet, dan vertrekken ze moeiteloos naar een andere site. Organiseer daarom je content met titels, subtitels en heldere opsommingen. Kom snel tot de kern en zorg dat deze in makkelijke, begrijpelijke zinnen is geschreven.

#4. Navigeren kun je leren

De onderliggende structuur van de pagina’s binnen je website is belangrijk. Een goede vuistregel is dat bezoekers binnen drie klikken bij de informatie moeten kunnen waar ze naar op zoek zijn. Breadcrumbs, met name bij uitgebreide websites, dragen bij aan een prettige navigatie. Wil je je hier verder in verdiepen? Een goed startpunt is dit artikel van Web Style Guide.

Je website inrichten: navigeren kun je leren.

#5. Wees niet overmoedig

Een gevoel van controle is belangrijk. Bezoekers willen een betrouwbare en consequente informatieweergave binnen hun browser. Pop-ups, floaters, automatisch afspelende video en audio of andere in-your-face advertenties nemen de controle weg. En dat wordt vaak als storend ervaren.

#6. Zorg voor toegankelijkheid

Ga je een tool of service aanbieden? Zorg dat je bezoeker niet eerst een schat aan gegevens moeten invullen. Ze willen best proberen, maar zijn niet bereid daarvoor lange webformulieren af te werken.

Laat bezoekers de site verkennen en je services of tools ontdekken, zonder hen te dwingen (privé)gegevens te delen. Gelijk een e-mailadres vragen, voordat iemand überhaupt een beeld heeft van je dienst is een no-go.

Houd de gebruikersvereisten dus minimaal, ook bij betaalde diensten. Hoe minder actie vereist is van bezoeker om een service te testen, des te groter de kans dat een willekeurige bezoeker deze daadwerkelijk uitprobeert.

#7. Kies je kleuren zorgvuldig

Wees zorgvuldig met kleurgebruik. Kies een consistent kleurenpalet en gebruik voor tekst altijd een contrasterende achtergrond. Hoe kies je de juiste kleuren? Met behulp van tools, zoals Coolers en Colormind, kun je met een paar tikken op de spatiebalk en goed kleurenpalet samenstellen. Je eigen website testen op kleurgebruik kan via Check My Colors.

Je website inrichten: kies je kleuren zorgvuldig.

#8. Wees consistent met lettertypes

Aan het begin van het internettijdperk ondersteunden browsers een zeer beperkt aantal lettertypen. Meestal alleen lettertypen die al waren geïnstalleerd in tekstverwerkingssoftware van gebruikers. Gelukkig heb je tegenwoordig veel meer keus. Ga echter niet over de kop, kies maximaal twee tot drie lettertypen en wees consistent met puntgroottes.

In het algemeen zijn sans serif-lettertypen online makkelijker leesbaar. Gebruik dus sans serif lettertypen voor je webpagina, in ieder geval voor regels tekst. Serif kan gebruikt worden voor koppen en titels, zodat het mooi contrasteert met de rest van je tekst.

Het beste lettertype zoeken
Via Google Web Fonts kun je gratis lettertypen vinden. Zo is Open Sans is een mooi sans serif-voorbeeld voor gebruik op het web. Er zijn ook betaalde services, zoals TypekitFontdeck en Fontspring.

#9. Laat je afbeeldingen voor zich spreken

Een webpagina zonder afbeeldingen is niet meer voor te stellen. Met de juiste afbeeldingen til je jouw website naar een hoger niveau. Gebruik afbeeldingen niet puur als vulling voor je website. Wees kritisch. Is het niet relevant? Plaats het dan niet.

Zorg dat je afbeeldingen een kleine bestandsgrootte hebben, zonder kwaliteitsverlies. Zo houd je de laadtijden minimaal. In dit cheat sheet vind je bestandsformaten en best practices. Wil je op jouw eigen website je afbeeldingen testen op formaat, grootte, kwaliteit en compressie, dan kun je dit via bijvoorbeeld de Image Analysis Tool van Cloudinary doen.

Mag je een afbeelding eigenlijk wel gebruiken?

Op veel afbeeldingen berust auteursrecht. Problemen daarmee kun je volledig vermijden door ze zelf te maken of te betalen voor het gebruik ervan. Afbeeldingen kopen kan onder andere bij  Shutterstock, iStockphoto, Getty Images en  De Nationale beeldbank.

Er zijn genoeg websites die afbeeldingen aanbieden die je gewoon gratis kunt gebruiken. Webwijzer heeft hiervan een goed overzicht. Speciaal voor WordPress-sites is er de handige plugin PhotoDropper. Google Images kun je ook gebruiken wanneer je geavanceerd zoekt naar afbeeldingen en het filter gebruiksrechten toepast.

#10. Stel een favicon in

Een favicon of pagina-icoon is een klein pictogram dat je ziet in het tabblad van je browser als je naar je website gaat. Met Photoshop kun je er zelf een maken, maar er zijn ook voldoende webtools en plugins voor WordPress waarmee dit kan. Controleren of het favicon van je website er op alle soorten apparaten goed uitziet, kan via bijvoorbeeld RealFaviconGenerator.

#11. Wees sneller dan het licht

Iedereen houdt van snelle websites. Onderzoek van KISSmetrics toont aan dat circa de helft van de websitebezoekers verwachten dat een webpagina in sneller dan twee seconden laadt. Als je wilt dat bezoekers op je pagina blijven, dan moet snelheid dus bovenaan je prioriteitenlijstje staan!

Je website inrichten: waar kun je op letten voor de optimalisatie?

Als klant van Antagonist ben je verzekerd van een vliegensvlug platform, zoals je kunt lezen in deze onafhankelijke test van Marketingfacts. Naast snelle hosting komt er ook een stukje optimalisatie van je website kijken om rappe laadtijden te behalen. Waar moet je aan denken?

Zorg voor geoptimaliseerde afbeeldingen op je pagina en minify je HTML, CSS en JavaScript (het makkelijkst te doen met een plugin). Gebruik ook de laatste PHP-versie en optimaliseer je database. Testen en optimaliseren van je eigen paginasnelheid kan via Google PageSpeed Insights.

#12. Denk aan je veiligheid

Uiteraard doen wij er alles aan om jou een superveilig platform te bieden. Zelf kun je ook maatregelen treffen om jouw website veilig te houden.

Onze Basis SSL is gratis. Heb je een website bij ons en geen groen slotje? Volg dit handige stappenplan. Voor net het beetje extra kun je ook voor uitgebreide validatie kiezen. Bezoekers zien dan direct je organisatienaam terug in een groene adresbalk, dat zorgt voor een vertrouwde uitstraling.

Je eigen website inrichten

Hopelijk heb je zo een goed beeld gekregen van waarop je kunt letten bij een eigen website inrichten. Ben je nog op zoek naar een snel en veilig onderkomen voor jouw nieuwe website? Neem gerust eens een kijkje bij onze hostingpakketten of neem contact met ons op voor meer informatie!

Bestel je webhostingpakket →

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel Tweet +1 Deel