We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Drop catching uitgelegd: hoe werkt het opvangen van verlopen domeinnamen?

Heb jij je wel eens afgevraagd wat er gebeurt met domeinen die zijn verlopen? Dat het in handen valt van een ‘drop catcher’ behoort tot de mogelijkheden. Dat is het ‘opvangen’ van verlopen domeinnamen die weer vrij op de markt zijn gekomen. Hoe werkt ‘drop catching’ precies? En is het een goede manier om dat sterke domein dat je in gedachten had alsnog te bemachtigen?

Drop catching uitgelegd: hoe werkt het opvangen van verlopen domeinnamen?

In basis registreer je een domein voor een jaar: dat is de standaardafspraak die voor domeinnamen geldt. Ervan uitgaande dat je een domein en website gewoon wil houden, verleng je natuurlijk op tijd. Maar wat als je ervanaf wil, bijvoorbeeld omdat het project ten einde is, je bedrijfsnaam is veranderd of je het werk overdraagt? Laten verlopen is dan een optie.

Een periode van quarantaine

Wees gerust: hij maakt eerst een zachte landing en valt dus niet gelijk in handen van een drop catcher. De dag nadat het domein verloopt, begint een quarantaineperiode. Als richtlijn kun je uitgaan van ongeveer 40 dagen. De precieze duur hiervan wordt bepaald door de registry’s. Antagonist werkt weliswaar met hen samen, maar heeft daar geen invloed op.

Bedenk jij je en wil je alsnog het domein verlengen, dan kun je dat binnen de quarantaineperiode doen. De registry rekent hier aanvullende kosten voor, omdat er extra werk moet worden verricht. Daarnaast willen ze tijdig verlengen stimuleren. De actuele regels en tarieven vind je in dit artikel.

Na de quarantaineperiode volgen er nog vijf dagen, waarin het domein daadwerkelijk verwijderd gaat worden. Het lijkt een beetje op Schrödingers theorie over de kat in de afgesloten doos. Omdat observatie ontoereikend is — het internet is immers veel te groot om overal tegelijk te kijken — is het niet met zekerheid te zeggen of je domeinnaam nog bestaat of al verdwenen is. Ga ervan uit dat hij na die vijf dagen écht weg is, je domeinnaam komt daarna weer vrij op de markt. Wil je hem terug, dan moet je vooraan in de rij staan en hem als eerste weer registreren.

Drop catching bij vrijgekomen domeinnamen

Het kan zo zijn dat er niemand interesse heeft in je verlopen domein en dat je het, zelfs jaren later, gewoon opnieuw kunt registeren. Echter, populaire domeinnamen komen nagenoeg geen seconde beschikbaar op de markt. En vaak zonder dat er uitgebreid voor wordt geadverteerd. Dat hoeft ook niet, omdat er door geïnteresseerden al naar wordt gehengeld.

Het vangen met een domeinnaam met drop catching.

Dat kan bijvoorbeeld met behulp van drop catching. Het moment dat domeinnamen vrij vallen heet de ‘drop’ en daarop volgt vrijwel gelijk de ‘catch’. Die wordt geïnitieerd door, je raadt het al, een drop-catch-dienst. Ze bestaan louter voor dit doel en zijn razendsnel. Hoe werkt zo’n dienst?

Drop-catch-diensten

Een drop-catch-dienst checkt dagelijks duizenden domeinen die verlopen. Een zeer klein percentage van al deze domeinnamen is erg gewild. De drop catcher prijst deze pareltjes aan bij hun volgers, de gebruikers van hun site. Het is geen zekerheid dat net die drop catcher de domeinnaam gaat vangen, dat berust puur op snelheid.

Geïnteresseerden schrijven zich in op de domeinnaam voor een kleine toelage. Sommige drop catchers houden deze toelage, anderen hanteren no cure, no pay: als zij de race verliezen, en het domein gaat naar iemand anders, dan krijgt jij je geld terug. Anderen houden het als vergoeding voor de gedane moeite of als administratiekosten.

De afhandeling van een drop catch

Als één persoon zich inschrijft op een domeinnaam en deze belandt ook daadwerkelijk in handen van de drop catcher, dan wordt het domein gelijk verkocht aan hem. Zijn er twee of meer bieders, dan volgt er doorgaans een veiling. Voor enkele dagen mag er door iedere geïnteresseerde geboden worden op de naam.

Bij het sluiten van de veiling wordt de naam verkocht aan de hoogste bieder. Dan is het spel nog niet afgelopen; betaalt de bieder niet op tijd het beloofde bedrag, dan gaat het domein alsnog naar de een-na-hoogste bieder voor diens bod. Zo ontstaat een ware handel in afgedankte, maar populaire, domeinnamen.

Drop catching uitgelegd: het bieden op domeinnamen.

Zelf in de gaten houden?

Elke dag is er zo’n drop die in de gaten gehouden wordt door meerdere drop-catch-diensten. Hun volgers houden op hun beurt de domeinnamen weer in de gaten. Dat kun je zelf ook gemakkelijk doen, door de WHOIS van een domein te raadplegen. Bij ‘Dates’ controleer je de verloopdatum, zodat je weet wanneer het verloopt als de huidige houder niet verlengt.

Ben je uit op een populaire domeinnaam die binnenkort vrijkomt en wil je die zelf proberen te registreren, dan ga je het vrijwel zeker niet winnen van een drop-catch-dienst. Drop catching gebeurt in letterlijk enkele seconden en de services anticiperen daar volledig geautomatiseerd op. Bijvoorbeeld onze domeinnaamchecker is niet snel genoeg om een drop catcher te snel af te zijn.

Sneller dan een drop catch

Toch komt het voor dat iemand de drop catch services wél te vlug af is. In 2015 lukte het de Indiase Sanmay Ved om nota bene ‘google.com’ te registreren, net toen die verliep. Hij klikte wat rond in zijn beheerpaneel, controleerde de naam en tot zijn verbazing was deze vrij. Sanmay kocht hem voor een habbekrats, in veronderstelling dat hij elk moment op een foutmelding kon stuiten.

Dat gebeurde niet. De hele transactie, die overigens via Google’s eigen beheerpaneel ging, voltooide vlekkeloos. De man was zich ervan bewust hoe irreëel dit was en was daarom ook niet verbaasd toen de naam even later simpelweg door Google werd geclaimd. Daarmee was het spannende avontuur voor Sanmay voorbij, maar hij werd wel door Google persoonlijk benaderd. Sanmay doneerde zijn vindersloon aan het goede doel.

Minder geluk
Microsoft had in 2005 minder geluk, toen ze een domein van Hotmail vergaten te verlengen. Omdat het domein via een extern bureau geregistreerd was, kregen ze hem ook niet eenvoudig terug.

Jouw domein, jij bepaalt

Zolang jij eigenaar van een domein bent, bepaal jij wat ermee gebeurt: je kunt de domeinnaam verlengen, overdragen of laten verlopen.

Laten verlopen moet de laatste optie zijn. Je domeinnaam is hét naambordje dat jouw website keer op keer eenvoudig vindbaar maakt. Een goede domeinnaam is een gouden vondst. Je bouwt er een identiteit omheen, een stukje (SEO-)waarde. Het is de naam die staat voor jouw ervaringen, diensten of producten. Zonde als dat zomaar verloren gaat.

Heb je een domein niet meer nodig, dan kun je ervoor kiezen om zelf je domeinnaam over te dragen aan iemand anders die er interesse in heeft. Overdrachten zijn er in allerlei soorten en maten. Maak goede afspraken over wat je precies overdraagt. Draag je enkel de domeinnaam over of gaat het ook om de achterliggende website op je hostingpakket?

Wil jij je adres aanhouden, dan heb je hem in een paar klikken verlengd. We sturen je ruim van tevoren een aantal herinneringen per e-mail, zodat je de verlenging op tijd in orde kunt maken. En heb je automatisch verlengen ingeschakeld, dan maak je het jezelf helemaal gemakkelijk. Jij hoeft er dan niet naar om te kijken — wij regelen dat het op tijd gebeurt.

Tot slot

Wil je jouw pakket of domein graag overdragen naar iemand anders die ook klant is bij Antagonist of dat wil worden? Neem gerust contact met Support op voor advies hoe je dit kunt aanpakken. We denken graag met je mee wat je het beste kunt doen.

Nog op zoek naar een sterke domeinnaam voor jouw dienst of organisatie? Tot 1 maart leg je bij ons voor slechts € 0,69 /mnd een .SHOP domein vast. Doe de domeinnaam check en kom er eenvoudig achter of die nog vrij is. Er zijn nog veel pakkende combinaties beschikbaar.

Kies je domeinnaam →

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel dit blog
Heidi Ulrich
Heidi Ulrich

Heidi heeft een achtergrond in user interface design en marketing automation. Ze is als developer werkzaam bij Antagonist. Haar passie ligt bij programmeren en het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke software.

Artikelen: 5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100