Multi-domein marketing: 3 methoden om succesvol meerdere domeinen in te zetten!

Vaak worden meerdere domeinnamen preventief afgenomen om een merknaam te beschermen. Het idee hierbij is simpel: elke domeinnaam die je bezit, kan niet door een concurrent worden geregistreerd. Minder vaak worden ze voor echt concrete marketingdoeleinden gebruikt. Dat is jammer, want ‘multi-domein marketing’ kan een goede toevoeging zijn op je standaard SEO-activiteiten. Hoe zet je het succesvol in?

Multi-domein marketing: 3 methoden om succesvol meerdere domeinen in te zetten!

Een domeinnaam kan op verschillende manieren een rol spelen in de marketing van je website. Een merknaam is vaak het uitgangspunt, waarbij wordt ingezet op de herkenbaarheid en associatie die bezoekers hierbij hebben. Door meerdere domeinen te gebruiken, kun je gerichter inspelen op uiteenlopende onderdelen van je dienstverlening. Hier komt multi-domein marketing om de hoek kijken.

Wat is multi-domein marketing?

Bij een multi-domein marketingstrategie zet je meerdere domeinen in voor de marketing van je website, product of dienst. Hoewel dit niet één van de meest gebruikte SEO-technieken is, kan het bij de juiste toepassing een factor zijn bij het verder vergroten van je online bereik en zichtbaarheid. De belangrijkste redenen voor multi-domein marketing zijn:

  • je hebt meer controle over backlinks naar je primaire domein;
  • het helpt om meerdere posities in de ‘SERP’ te bezetten;
  • je domineert beter op specifieke keywords.

Klinkt allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar je vraagt je vast af waarom deze techniek dan niet vaker wordt toegepast. Het antwoord is simpel: het kost tijd om dit op te zetten en te onderhouden. Meer tijd dan de standaard SEO-activiteiten. Stel jezelf dan ook vooraf de vraag of je voldoende tijd beschikbaar hebt voor de methoden die bij deze strategie horen. Wellicht kun je deze tijd beter besteden aan je primaire domein.

Je hoeft natuurlijk ook niet elke methode toe te passen. Soms kun je één of meerdere opties prima in je SEO-takenlijstje passen, zonder dat het je problemen oplevert. Om je verder op weg te helpen, worden hieronder drie methoden uiteengezet.

1. Gebruik 301 redirects: simpel maar effectief

Een 301 redirect is niets meer dan een omleiding die ervoor zorgt dat bezoekers van domein B automatisch op domein A terechtkomen. Deze techniek wordt onder andere toegepast bij verhuizingen naar een nieuw domein of voor het redirecten van domeinen met gelijke namen, maar met een andere extensie.

Redirects zijn een krachtige SEO-techniek: het domein neemt 90%-99% van de originele linkwaarde mee!

Redirects zijn ook een krachtige SEO-techniek voor een hele simpele reden: het domein neemt 90%-99% van de originele linkwaarde mee! Bij een verhuizing is dit natuurlijk super, maar ook als je een oude (relevante) domeinnaam overneemt waar al veel ‘SEO power’ achter zit, dan kan dit een enorme boost geven.

Om rekening mee te houden

  • Nieuwe domeinen — Registreer je een volledig nieuwe domeinnaam, dan heeft deze nog geen directe SEO-waarde en zul je deze eerst moeten opbouwen. Bijvoorbeeld, met behulp van micro-websites.
  • Redirect chains — Voorkom ‘301 stacking’, waarbij je ‘redirect chains’ krijgt. Dat is niet bepaald een goede ervaring voor je bezoekers en je verliest er daarnaast ook nog zo’n 10% aan autoriteit en SEO-waarde per redirect mee.
  • Laadtijd — Sommige websites verzamelen over een periode zoveel redirects dat het de laadtijd negatief kan beïnvloeden. Eén of twee keer per jaar even kijken in Analytics op welke 301’s bezoekers wel of niet binnenkomen is altijd aan te raden.
  • Veranderende URL-structuren — Als je een grote website hebt, controleer dan af en toe eens of er geen redirects plaatsvinden naar dode links door bijvoorbeeld veranderende URL-structuren. Zonde van de linkwaarde natuurlijk!

2. Micro-websites, maar dan op de goede manier!

Een techniek die al sinds jaar en dag wordt toegepast, is het opzetten en onderhouden van zogenaamde ‘micro-websites’ of ‘micro-blogs’. Dit zijn op zichzelf staande domeinen met content en keywords gerelateerd aan die van je primaire domein, product en/of dienst. Ze worden gebruikt voor verschillende online marketingdoelstellingen.

Doordat er helaas nog steeds veel spam-websites worden aangemaakt met deze insteek is het belangrijk zelf de juiste aanpak te hanteren om de positieve resultaten te krijgen. En ook om te voorkomen dat je, in het ergste geval, een Google penalty ontvangt voor je op zichzelf staande website, waardoor deze geen waarde meer heeft voor je marketing.

Kies voor de juiste aanpak en voorkom een Google penalty.

Schrik niet, je krijgt echt niet zo snel een penalty. Deze wordt alleen toegepast op ‘exact match domeinnamen’ (EMD) met een lage inhoudelijke kwaliteit, waarbij het overduidelijk is dat deze alleen maar zijn opgezet als ‘referral domeinen’. Denk hierbij aan een een domein met een paar artikelen en links en verder geen toegevoegde waarde of activiteit.

Vuistregels voor een goede micro-website

  • Transparantie — Wees transparant, laat er geen twijfel over bestaan bij wie een micro-website hoort! Deze regel is vooral belangrijk richting de bezoekers en voorkomt een breuk van vertrouwen.
  • Kwalitatieve content — Verzeker jezelf ervan dat de website kwalitatieve content bevat die van toegevoegde waarde is.
  • Frequente updates —houdt de website relevant en actief, zorg voor frequente updates en aanvullingen.
  • Duplicate content — Voorkom ‘duplicate content’ op je micro-website. Herschrijf succesvolle artikelen en informatie.
  • Onderhoud — Het opzetten en onderhouden kan veel tijd kosten, dus maak voor jezelf de afweging of het de investering waard is om dit uit te voeren of eventueel zelfs uit te besteden.

Bonustip: zet samen een website op!

Zet een gezamenlijk online label op met partners! Een micro-website waarbij meerdere partijen samenwerken, zal meer en sneller autoriteit opbouwen en ook vasthouden. Deze aanpak wordt al succesvol toegepast in verschillende branches. Het creëert een win-winsituatie voor alle partijen die deelnemen, zowel voor je SEO als in het genereren van nieuwe leads.

Multi-domein marketing: zet een gezamenlijk online label op met partners!Hierbij is het belangrijk om te zorgen voor maximale synergie tussen het product en de dienstverlening. De gecombineerde content op de website geeft dan zoveel mogelijk autoriteit en linkwaarde. Bijvoorbeeld, een drukker en postverspreider hebben synergie in de dienstverlening en kunnen een sterk online label opzetten.

3. Gebruik opvallende combinaties voor je domeinnaam

Een domeinnaam is meer dan alleen een bezoekadres, het is ook een expressiemiddel die een rol speelt in je marketing en branding. Het is vaak de eerste uiting die de bezoekers van je website tegenkomen. Om daar goed gebruik van te maken, worden er soms opvallende combinaties van domeinnamen en extensies bedacht. Denk natuurlijk wel vooraf goed na of de gekozen combinatie ook aansluit bij de gewenste uitstraling en beleving van je website, product of dienst.

Gratis .NU als ideaal startpunt voor jouw multi-domein marketingstrategie!

.NU domein tijdelijk gratis

De hele maand november kun je bij ons gratis en ongelimiteerd .NU-extensies registreren. Het mooie, dat geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. Het is dus een een ideaal startpunt voor je multi-domein marketingstrategie. Start nu met het bedenken van unieke, creatieve combinaties en leef je uit!

Registreer .NU gratis →

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.