4 gratis must-have webtools voor iedereen met een hostingpakket!

Het onderhouden van je eigen website en e-mail kan een behoorlijk karwei zijn. Bij Antagonist zorgen we er daarom voor, dat dit zo soepel en gemakkelijk mogelijk verloopt. Maar af en toe kan er iets spaak lopen: je kunt al die verschillende wachtwoorden moeilijk bijhouden, je verzonden mail belandt in de spam of je website draait niet zo snel als je zou willen. Deze vier gratis webtools maken je het gemakkelijker!

4 gratis must-have webtools voor iedereen met een hostingpakket!

In dit artikel bespreken we vier handige webtools, die gebruikt kunnen worden voor het beheren van je wachtwoorden, het snel inzien van DNS-records en het analyseren van knelpunten binnen je website en e-mail. Deze webtools zijn gratis en worden aangeboden door derde partijen.

Inhoudsopgave

  1. LastPass
  2. Mail-tester
  3. MXToolBox
  4. WebPagetest

1. LastPass

Tegenwoordig doe je bijna alles online. Eén van de gevolgen is dat je daardoor ook veel verschillende accounts en wachtwoorden hebt. Veel mensen gebruiken daarom één wachtwoord voor alle accounts, die ze op de verschillende websites aanmaken. Het lijkt een heel handige oplossing, maar het is zeer onverstandig om te doen.

Door iedere keer hetzelfde wachtwoord bij verschillende diensten te gebruiken, maak je een hacker het erg gemakkelijk. Die hoeft dan immers maar één wachtwoord te achterhalen, om toegang te verkrijgen tot al je accounts. Je verhoogt zo het risico dat de impact van een hack onnodig groot is en veel van je gegevens in verkeerde handen vallen.

1.1 Wachtwoordbeheer met LastPass

Dit probleem kan LastPass voor je oplossen. LastPass is een online kluis, waarin jij al jouw wachtwoorden versleuteld kunt opslaan. Deze kluis kan alleen jij benaderen, enkel jij hebt de unieke code waarmee de kluis kan worden geopend. LastPass zelf kan daar dus niet bij. Zo combineer je gebruiksgemak met veiligheid.

Wachtwoorden beheren met LastPass

Je kunt deze kluis vervolgens benaderen via een app op je telefoon, een plugin in je webbrowser en de website van LastPass zelf. LastPass zal automatisch aanbieden om veilige en complexe wachtwoorden voor je in te stellen, die je zelf niet hoeft te onthouden. Het voert de opgeslagen inloggegevens al voor je in. Veilig, handig en snel dus!

Handig om te weten!
Meer informatie over LastPass kun je op hun website terugvinden. Merk op dat LastPass zeker niet de enige in zijn soort is. Een goed alternatief is bijvoorbeeld de gratis opensourcesoftware KeePass.

1.2 Twee-factor-authenticatie

Wellicht vraag je je af hoe veilig het gebruik van LastPass is. Want je slaat al je wachtwoorden op bij een derde partij, achter één hoofdwachtwoord. Een kwaadwillende kan dan toch alsnog gemakkelijk toegang krijgen, als die dat ene wachtwoord weet? Dit is waar versleuteling en twee-factor-authenticatie om de hoek komen kijken.

Naast dat LastPass je wachtwoorden sterk versleuteld opslaat, biedt het ook ondersteuning voor twee-factor-authenticatie. Dat betekent dat er een tweede stap is vereist om je kluis te kunnen openen. Denk aan het invoeren van een aanvullende code bij het inloggen, die je bijvoorbeeld per SMS ontvangt. Enkel het wachtwoord weten, is dus niet voldoende.

Je wachtwoorden beheren met LastPassDaarnaast is deze extra code ook niet permanent, die verandert iedere 30 seconden. Iemand zou dus zowel het wachtwoord als de tijdelijke reeks willekeurige getallen moeten weten én moeten handelen in de 30 seconden dat die code geldig is. Bijna onmogelijk dus. Het gebruik van twee-factor-authenticatie is dan ook sterk aan te raden.

2. Mail-tester

Je wilt je klanten natuurlijk zo goed mogelijk op de hoogte houden van jouw product of dienstverlening. Een manier om dit te doen, is het versturen van een nieuwsbrief. Je hebt een mooie brief gemaakt en verzonden. Nu kom je er echter achter dat de e-mail in de spambox van de ontvanger terecht is gekomen. Dat is uiteraard niet wenselijk! Wat nu?

Allereerst, we hebben een handig artikel geschreven over e-mailmarketing en de bijbehorende spelregels om te voorkomen dat je mail in de spam belandt. Ook kun je in deze handleiding een aantal mogelijke oorzaken vinden van waarom een e-mail in de spam bij de ontvangers terecht kan komen. Bijvoorbeeld, een correct SPF-record is erg belangrijk.

2.1 Je e-mails testen

Wanneer je merkt dat je e-mail constant in de spambox van je klanten verdwijnt, dan kun je gebruikmaken van de tool mail-tester. Als je naar de website van deze tool gaat, dan krijg je meteen een e-mailadres te zien die eindigt op ‘@mail-tester.com’. De specifieke e-mail, die in de spamfolder van de ontvangende partij kwam, kun je opsturen naar dat e-mailadres.

Snel en eenvoudig je e-mails testen met de webtool mail-tester

Verstuur die e-mail op precies dezelfde manier, zoals je normaal doet. Klik daarna op ‘Check vervolgens je score’ om een uitgebreide analyse te laten uitvoeren op je e-mail. Deze analyse zal je precies vertellen wat er mis is en hoe je het kunt oplossen.

2.2 Grootschalige mailingen

Stuur je grootschalige mailingen? Wijk daarvoor uit naar een dienst, die is gespecialiseerd in het bulk versturen van e-mail, zoals MailChimp. Daar is webhosting namelijk niet voor bedoeld. Gebruik ook geen Apple Mail of Outlook voor je mailingen. Dat schiet tekort op bijvoorbeeld het beheren van adreslijsten en het professioneel opmaken van je e-mail.

3. MXToolBox

De uitgebreide features die MXToolBox biedt, zijn onmisbaar bij het beheer van je website. Via deze webtool kun je uitgebreide scans uitvoeren op alles wat met e-mail en DNS te maken heeft. Erg handig wanneer je snel wilt controleren of je A-record naar het correcte IP-adres verwijst of je SPF-record juist staat ingesteld.

MXToolBox gebruiken om je DNS-records te controleren

Voer je domeinnaam binnen de verscheidene tools van de MXToolbox in en klik vervolgens op de oranje knop om de scan te starten:

Handig om te weten!
Mocht je de resultaten van de scan niet helemaal begrijpen? Geen probleem! Stuur de resultaten gerust naar support@antagonist.nl en wij helpen je graag met het analyseren ervan.

4. WebPagetest

Het uitvoeren van een test via WebPagetest.org is een absolute aanrader voor iedere website. Deze test voert een uitvoerige scan uit op je website en geeft een gedetailleerde score op basis van verschillende onderdelen.

Je snelheid controleren met WebPagetest

4.1 First Byte Time

Deze score geeft aan hoe lang bezoekers gemiddeld moeten wachten, voordat je website goed laadt. Wanneer je hier een negatieve score krijgt, dan wordt dit vaak veroorzaakt doordat er een groot aantal scripts op je website draaien. Ook het thema dat je gebruikt, kan ervoor zorgen dat het lang duurt voordat bezoekers de inhoud van je website te zien krijgen.

4.2 Keep-alive Enabled

Deze score geeft aan of de bronnen op je pagina een zogenoemde ‘keep alive’ meesturen in de connectie-header. Hiermee wordt aangegeven dat de verbinding tussen onze server en de bezoeker open moet blijven. Wanneer deze bron opnieuw wordt aangesproken, bijvoorbeeld bij het vernieuwen van de pagina, dan wordt de bestaande verbinding gebruikt.

4.3 Compress Transfer

Deze score geeft aan of de data, die vanuit de server naar de bezoeker wordt gestuurd, goed is gecomprimeerd. Het comprimeren van de data betekent dat er minder data hoeft te worden verstuurd, met een snellere website tot gevolg. Wanneer er minder werk hoeft te worden verricht, kan de website immers eerder worden getoond.

4.4. Compress Images

Deze score geeft aan of de afbeeldingen op je website goed zijn geoptimaliseerd. Geoptimaliseerde afbeeldingen hebben een kleinere bestandsgrootte, zonder dat het afdoet aan de beeldkwaliteit. Door ervoor te zorgen dat je afbeeldingen zijn gecomprimeerd, zorg je er dus voor dat ze sneller kunnen worden ingeladen, vanwege de kleinere omvang.

Het comprimeren van afbeeldingen4.5 Cache Static Content

Deze score geeft aan of je website goed gebruikmaakt van caching. Een cache is een tijdelijke opslagplaats voor data, met als doel om een snellere toegang ertoe mogelijk te maken. Dankzij caching hoeven gegevens dus niet helemaal opnieuw te worden ingeladen, wanneer je bijvoorbeeld terug navigeert naar een al eerder bezochte pagina binnen de website.

4.6 CDN

Een CDN (Content Delivery Network) is een laag tussen je website en jouw bezoekers, die eventuele statische data cachet op servers die dichterbij een bezoeker staan dan jouw eigen website. Zo breng je de belasting op je website terug en genieten je bezoekers razendsnelle laadtijden. Cloudflare is een voorbeeld van een veelgebruikt CDN.

4.7 Je website optimaliseren

Veel van de bovengenoemde onderdelen zijn op te lossen door je website goed te optimaliseren. In bijvoorbeeld de onderstaande artikelen kun je daarover meer informatie terugvinden:

Handig om te weten!
Mocht je er niet uitkomen, dan kun je het resultaat van WebPagetest naar support@antagonist.nl opsturen. Wij kijken dan graag of we je verder op weg kunnen helpen.

Tot slot

Hopelijk kom je met de besproken webtools een stuk verder met het beheer van je website en kun je gericht problemen opzoeken en oplossen. Mocht je vragen hebben over het gebruik ervan of heb je zelf suggesties voor handige tools, laat dan gerust een reactie achter!

Nog op zoek naar een onderkomen voor jouw website, zodat jij het verhaal achter jouw dienstverlening perfect kunt vertellen? Start dan nu in combinatie met een unieke en pakkende domeinnaam. Neem gerust een kijkje bij onze pakketten, er is voor ieder wat wils!

Webhosting + Domein + Gratis SSL →

P.S. Op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die op ons blog verschijnen? Volg ons via Facebook, Twitter, Instagram, RSS en e-mail!

Deel App Tweet Mail Deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *