Schat jij jouw domeinnaam op waarde?

Onlangs, tijdens de Dag van de Domeinnaam, stonden een aantal webhosters, SIDN (als landelijke beheerder van het .NL-domein) en de Vereniging van Registrars (als brancheorganisatie voor webhosting en domeinnamen) stil bij de waarde van een goed domein. Op zakelijk vlak valt hier veel winst te behalen, want dit wordt nog steeds onderschat.

Onderschat jij de waarde van jouw domeinnaam?

Anno 2017 staat iedere organisatie zonder website (en domein) met 1-0 achter. Als Antagonist zijn wij ervan overtuigd dat alle bedrijven, ongeacht de sector waarin zij zich bevinden, baat hebben bij een website. Ook als het product of de dienst niet direct iets met het internet te maken hebben. Al is het alleen maar om te laten zien dat je bestaat. Internet is hét kanaal om gevonden te worden, websites zijn de nieuwe winkels en domeinnamen de voorgevel. Een aantrekkelijk internetadres is daarom erg waardevol!

Waarom websites en domeinnamen belangrijk zijn

Voor webshops en online dienstverleners hoeven we niet uit te leggen, hoe belangrijk een snelle, veilige en betrouwbare website is. Scoor je hierop goed, dan is dat direct merkbaar in de conversie en dus in de omzet. Echter, ook voor lokale ondernemingen is een website zinnig. Zelfs als je niet direct iets (online) wilt verkopen. Op een website kun je perfect laten zien waarin jij goed bent en waarom dat zo is.

Hetzelfde geldt voor domeinnamen. Neem bijvoorbeeld Coolblue, één van de grootste webshops van Nederland, die met handig gekozen domeinen ontzettend veel traffic wist te genereren naar haar webshops. Hoe? Doordat ze met tig beschrijvende domeinnamen hun producten bij alle doelgroepen onder de aandacht wisten te brengen.

Nu met 30% korting!
Dankzij nieuwe extensies, zoals .SHOP of .EXPERT, kun je verrassend sterke combinaties maken. Maar welke doen het goed? Check hier welke nieuwe gTLD’s er op het moment populair zijn in Nederland! Of registreer er zelf één met 30% korting.

Vervolgens creëerden ze in hun webshops en after sales enorm veel bekendheid voor hun merknaam (en dus ook hun domeinnaam). In combinatie met goede service, was dat voor velen de reden om bij een volgende aankoop naar coolblue.nl te gaan. Met het belangrijke gevolg dat de waarde van de domeinnaam steeg.

Waarom jij online gevonden wilt worden

Je kunt nog zo goed zijn, maar als niemand je vindt, dan verkoop je niets. Tegenwoordig zoeken we het merendeel van de informatie via internet. Als hovenier, wil jij dat mensen in je omgeving jou als eerste vinden, wanneer ze iets van plan zijn met hun tuin en daarvoor informatie inwinnen.

Of als delicatessenwinkel, dan wil je dat jouw (niche)doelgroep weet dat jij bestaat en dat ze langskomen. Het vinden van de route ernaartoe, de openingstijden en wat ze kunnen verwachten, vergroot de kans op succes enorm. En dat kan gemakkelijk, als jij vertegenwoordigd bent met een goede domeinnaam en website op het internet.

Maar een domeinnaam en een website zijn meer dan een visitekaartje. Het is de online presentatie van jouw business. Jij kunt op een prachtige wijze laten zien wie je bent en wat je doet. Het verweeft jouw unieke verhaal met de informatie waar bezoekers naar op zoek zijn. Het straalt vertrouwen uit en draagt bij aan het imago van jouw organisatie, merk en product. En het allerbelangrijkste: potentiële klanten komen gemakkelijk met je in contact!

Het creëren van een waardevolle domeinnaam

Waar begint het avontuur naar online succes? In onze ogen bij een sterke domeinnaam! Maar met 5,7 miljoen geregistreerde .NL-domeinnamen zijn de beste toch al weg? Nou, volgens SIDN valt dat reuze mee.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden?

Daarnaast zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Als je maar creatief bent! Er zijn veel tips, die je helpen bij het bedenken van een domeinnaam. Wat is de beste? Geen idee. Neem bijvoorbeeld ikwilvanmijnautoaf.nl, deze domeinnaam slaat ongeveer alle regels in de wind, maar driekwart van de Nederlands kent ‘m. Wat werkt dan?

#1. Vertel wie jij bent

Het moet een pakkende naam zijn en die moet je toch echt zelf bedenken. Hoe? Als starter kun je daarvoor de volgende ingrediënten gebruiken:

  • product of dienst die je aanbiedt;
  • kernwaarden (de filosofie en visie waarin jij gelooft);
  • propositie die je maakt (de belofte naar jouw klant, hetgeen waar jij goed in bent en je onderscheidend maakt).

Voor ons waren dat: webhosting als product; eenvoud, kwaliteit en service als kernwaarden; en ‘anders dan de rest’ als propositie. Op basis hiervan hebben wij, vanwege de betekenis, de naam Antagonist(.nl) bedacht.

#2. Vertel wat jij doet

Antagonist levert webhosting en domeinnamen. Om traffic te genereren, kun je extra landingspagina’s met unieke domeinnamen (voorgevels) opzetten om specifieke doelgroepen gericht aan te spreken. Bijvoorbeeld één specifiek gericht op hosting. Dankzij de nieuwe gTLD’s hebben we daar de eenduidige domeinnaam antagonist.hosting voor. En dan iets dat het beter scoort in Google, want niet langer wordt alleen het deel voor de punt meegenomen. Het gehele domein, dus inclusief TLD, wordt geïndexeerd.

#3. Plaats pakkende content

Door goede content op je website te plaatsen, kun je de waarde van jouw domeinnaam laten stijgen. Websites met relevante content worden beter door Google geïndexeerd en komen hoger in de zoekresultaten. En dat is waardevol, in veel gevallen kijk je bij een zoekactie namelijk niet verder dan de eerste pagina.

Denk dus goed na over wat het doel is van de content die je plaatst. Wil je informeren, inspireren of juist verkopen? Houd je doelgroep in het achterhoofd en zorg dat je schrijfstijl daarbij aansluit. Zet de belangrijkste informatie bovenaan en bouw je tekst netjes op met alinea’s en tussenkopjes. Bovenal, zorg dat jij voor jezelf duidelijk hebt waar je op hoopt dat diegene doet, na jouw content te hebben gezien.

#4. Genereer traffic

Een succesvolle website trekt veel bezoekers. En dat beïnvloedt de waarde van je internetadres positief. Je hoeft een winkelier niet uit te leggen hoe fijn een constante stroom van potentiële en vaste klanten naar jouw zaak is. Alles beter dan dag in, dag uit je waar proberen te verkopen op een plek waar niemand is.

Genereer traffic naar je website

Ieder contactmoment is een kans om jouw bezoekers te laten weten dat je bestaat, waar je voor staat en wat je verkoopt. Overigens hoeft je website helemaal geen commercieel doeleinde te hebben. Ook domeinen die naar een informatieve website met kwalitatieve content leiden, kunnen veel traffic genereren en dus bijzonder waardevol zijn.

#5. Houd het veilig

Een domeinnaam met een veilige geschiedenis is meer waard. Hier helpen wij je graag bij. Zo heeft iedere domeinnaam bij ons DNSSEC en is verkeer van en naar je website standaard versleuteld, dankzij de gratis SSL die wij jou bieden. Ook houdt Systeembeheer onze mailservers nauwlettend in de gaten om te controleren of er geen spam wordt verzonden, zodat jij niet op blacklists terecht komt.

Patchman, beveiligingssoftware die wij gebruiken, helpt je ten slotte met het veilig houden van het CMS dat je gebruikt, zoals WordPress of Joomla. Patchman dicht hierin automatisch beveiligingslekken, soms zelfs al voordat de ontwikkelaars dat zelf middels een beveiligingsupdate doen. Hierdoor houd je de kans op malware minimaal en heb jij een veilig onderkomen voor jouw waardevolle website en domeinnaam.

Jouw online imperium van domeinnamen

Uiteraard wil je het liefst een domeinnaam die de naam van je merk of organisatie draagt, zoals wij antagonist.nl hebben. Als starter kun je een (bedrijfs- of merk)naam prima tegelijk met je domeinnaam bedenken. Daarnaast kun je extra domeinnamen gebruiken die naar je website verwijzen, zoals antagonist.be.

Jouw domeinnaam als voorgevel van je winkel

Maar daar kun je ook creatief mee omgaan door meer beschrijvende domeinnamen te gebruiken, die wat vertellen over wat jij doet. Zo hebben wij bijvoorbeeld antagonist.domains en antagonist.hosting, die bezoekers direct naar de domeinnaam- en webhostingpagina van onze website leiden. Echter, op den duur zouden we hier ook doelspecifieke landingspagina’s – buiten onze website om – voor kunnen inrichten.

Slapende domeinnamen

We horen wel eens dat iemand zijn domeinnaam wil laten verlopen, omdat hij er niets mee doet. Zonde, want de stap tussen ‘niets’ en ‘iets’ hoeft niet groot te zijn. Het kan simpel, zonder veel tijd te kosten. Stuur het domein tijdelijk door, maak e-mailadressen aan of zet er een placeholder op. Kleine dingen, waar je achteraf blij bent dat je ze hebt gedaan.

Een domeinnaam registreer je nooit zonder reden. Jij hebt een doel voor ogen, iets wat jij wilt bereiken. Je wilt graag dat de wereld kennismaakt met wat jij te bieden hebt. Je peinst net zolang tot jij jouw perfecte domeinnaam hebt bedacht, tot het aansluit bij jouw unieke idee. Weet je nog hoe blij je was, toen je erachter kwam dat die nog vrij was?

Laat je jouw domeinnaam verlopen en bedenk je je, dan is het hopen dat er in de tussentijd niemand anders met jouw domeinnaam vandoor is gegaan. Want let wel: een verlopen domeinnaam komt het na een periode van quarantaine gewoon weer vrij op de markt. Je verliest zo niet alleen een internetadres, maar ook een potentieel waardevol bezit.

Wees je bewust van de waarde

Is een domein laten verlopen dus verstandig? Als je het ons vraagt niet. Je gooit in feite linea recta waarde, online vindbaarheid en creativiteit de prullenbak in. Wij willen niet zeggen dat jij een domeinnaam nooit zou moeten laten verlopen, maar wees je simpelweg bewust waar je afstand van doet en sta stil bij de waarde van jouw domeinnaam.

Wees je bewust van de waarde van jouw domeinnaamNatuurlijk komt het voor dat een domein daadwerkelijk geen doeleinde meer voor jou heeft. En dat jij er geen waarde meer aan hecht. Maar dat wil niet zeggen dat een ander het ook waardeloos vindt. Die kast, die eigenlijk nog piekfijn is, maar net even niet meer in je huis past, zet je ook op Marktplaats. Wie weet wie jij nog blij kan maken met jouw domein?

Conclusie

  1. Zorg voor een unieke, pakkende naam die jouw identiteit vertelt.
  2. Laat zien wie je bent en wat je doet. Een nieuwe extensie, zoals .SHOP of .AMSTERDAM, helpt daar perfect bij.
  3. Zet er content op, ook al is het maar een kleine, simpele website.
  4. Genereer traffic. Een goed domein met content wordt door Google al opgepikt en in de zoekresultaten meegenomen, dus traffic.
  5. Zorg dat het snel is, zodat je beter scoort bij Google. Met SSD’s, file system caching en HTTP/2 neemt Antagonist dit voor jou uit handen.
  6. Houd het veilig, ook hier hecht Google waarde aan. Patchman, monitoring, gratis SSL en DNSSEC helpen je hierbij.

Nu met 30% korting

Overtuigd van de waarde van een treffende domeinnaam? Registreren gaat snel en eenvoudig. En heb je interesse in de meer exotische extensies, zoals .SHOP of .CLUB, dan is er geen beter moment om op actie over te gaan. Tot 31 juli profiteer je namelijk van 30% korting op deze nieuwe gTLD’s. Leg hem vast nu die nog vrij is!

Registreer jouw domeinnaam →

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel Tweet +1 Deel