We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Terugblik: de verbeteringen in 2016 vanuit de ogen van Systeembeheer!

Een Antagonist is kritisch. We zijn daarom altijd bezig met dingen die we nog beter, nog sneller, nog veiliger en nog aantrekkelijker willen maken. Het is daarbij gemakkelijk om te vergeten wat er al verbeterd is en op welke punten we voorop lopen qua innovatie. Tijd voor een terugblik!

Terugblik: de verbeteringen in 2016 vanuit de ogen van Systeembeheer!

Natuurlijk heeft mijn collega Jeroen al grotendeels teruggeblikt op de zichtbare wijzigingen van 2016. Daar houdt het voor ons SysOps-team echter niet op! Via dit artikel wil ik daarom graag samen met jou terugblikken op wat we vanuit het oogpunt van Systeembeheer in het afgelopen jaar hebben gedaan.

Laten we beginnen met de fundering. We hadden begin 2016 natuurlijk al de beschikking over ons nieuwe hostingplatform, een fijne basis om vanuit verder te bouwen. Dit platform is dusdanig opgezet, zodat het ons mogelijk maakt leuke dingen toe te voegen. Wat is er dan zoal gebeurd?

SSH-toegang voor klanten

Zelf beheren we natuurlijk al sinds de begindagen van Antagonist onze servers via SSH, maar onze klanten hadden die mogelijkheid nog niet. Dat vonden we natuurlijk niet kunnen! Afgelopen jaar hebben we daarom SSH beschikbaar gemaakt voor onze klanten.

Terugblik 2016 vanuit de ogen van Systeembeheer: de mogelijkheid tot SSH-toegangTerwijl we daarmee bezig waren, hebben we meteen onze beveiliging opnieuw onder de loep genomen en naar een nieuw niveau getild. Doorgaans wordt er gewerkt volgens het ‘alles toestaan, behalve’-principe. Echter, als je alleen weet wat je niet toestaat, dan heb je geen idee wat er allemaal wél gedaan kan worden door een aanvaller. Daarom werken wij met het principe ‘alles weigeren, behalve’. Dit zorgt ervoor dat wij de volledige controle hebben. Veiliger voor ons en dus ook voor onze klanten.

MariaDB-update

We hebben in 2016 onze MySQL-compatible server geüpdatet van versie 5.5 naar versie 10.0. Deze update heeft geen impact voor klanten gehad, behalve dan dat ze nu een recentere versie kunnen gebruiken met de daarbij behorende nieuwe features. Dit maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk Magento 2 te draaien. Daarnaast zijn er verschillende performance verbeteringen, ook niet onbelangrijk natuurlijk 🙂

Meer monitoring

We hebben de lijst met zaken die we in de gaten houden flink uitgebreid, zodat we problemen kunnen oplossen voordat ze bestaan. Dit doen we door bepaalde indicatoren in de gaten te houden die op zichzelf geen probleem zijn, maar wel een bepaalde trend kunnen voorspellen.

Nader onderzoek

Als onze monitoring een mogelijk probleem aangeeft, dan gaan we zelf daar dieper op in. In 2016 hebben we een aantal extra tools geschreven die we in zo’n situatie kunnen gebruiken, zodat we veelvoorkomende problemen eenvoudig kunnen opsporen en oplossen. Het gaat hier vooral om zaken die door een klant per ongeluk verkeerd zijn ingesteld. Doordat we deze problemen gemakkelijk kunnen opsporen en oplossen, zijn we onze klanten beter en sneller van dienst. Zo besparen we ze de tijd en moeite om het zelf uit te zoeken en op te lossen, waardoor de ervaring met webhosting en websites prettiger wordt.

SQL beter in de eigen container

Sinds afgelopen jaar wordt SQL-gebruik ook beter in de eigen ‘container‘ opgenomen. Bij normaal gebruik is dit niet merkbaar, maar extreem gebruik wordt nu ingeperkt. Dat zorgt ervoor dat het nog minder waarschijnlijk is dat containers invloed op elkaar kunnen hebben. Dit is vooral voor onszelf een groot voordeel, want dit was een taak die we voorheen ‘handmatig’ moesten doen.

Terugblik 2016 vanuit de ogen van Systeembeheer: MySQL Governor

Apache-update

Ook Apache, de webserver die alle domeinen van onze klanten serveert, heeft een update gekregen: van versie 2.2 naar 2.4. Net als de MariaDB is dit een geruisloze update geweest, zonder merkbare downtime is er overgeschakeld naar de nieuwe versie. Deze update zorgt, naast een betere performance, voor een mooie basis voor de zaken die in 2017 zullen worden uitgerold.

PHP 7.0 en 7.1

Nadat de meestgebruikte CMS’en er allemaal klaar voor waren, hebben we de standaard PHP-versie bij een nieuw pakket omgezet naar PHP 7.0. Deze PHP-versie gaat namelijk efficiënter met server resources om en zorgt voor betere websiteprestaties. Ook hebben we vorig jaar PHP 7.1 toegevoegd aan onze lijst met beschikbare PHP-versies. Bij die versie ligt de focus op verdere prestatieverbeteringen.

TIP!
Draai je op het moment nog een oudere PHP-versie, bijvoorbeeld PHP 5.3? Het is dan zeker aan te raden om over te schakelen naar een nieuwere PHP-versie, omdat het de prestaties van je website aanzienlijk kan verbeteren. Check hier hoe je eenvoudig kunt overschakelen naar een andere PHP-versie.

Tijd voor onszelf

We zijn hoofdzakelijk bezig voor onze klanten. Logisch natuurlijk, want zonder klanten geen Antagonist. Als SysOps zijn wij daarom ook verantwoordelijk voor de systemen waarop bijvoorbeeld Mijn Antagonist draait.

Voor Mijn Antagonist hebben wij afgelopen jaar een volledig nieuw platform voor opgezet. Ook weer, zoals wij dat graag zien, zonder impact voor onze klanten en met hogere performance en mogelijkheid tot nieuwe ontwikkelingen. Voor ons development-team betekent het in ieder geval dat zij weer prima verder kunnen met het doorontwikkelen van Mijn Antagonist.

Een ander zeer belangrijk onderdeel van Antagonist is onze support. Ook hier hebben wij een volledig nieuw platform neergezet, waardoor onze supporters weer net een stukje fijner kunnen werken. Wij konden dit niet zonder impact doen, dus hebben we dit op een moment uitgevoerd waarbij de uren downtime die nodig waren geen probleem vormden.

De introductie van ‘Antagonist Backups’

Vaak kom je er pas achter dat je geen backup hebt op een ongunstig moment, namelijk als je er één nodig hebt. Wij hebben zelf natuurlijk altijd backups, maar die zijn bedoeld voor een zogeheten ‘disaster recovery’, een server die in rook opgaat bijvoorbeeld. Een specifieke website daaruit herstellen, is dan ook een tijdrovend karwei. Dat wilden we graag anders zien. Vorig jaar hebben we het daarom voor elkaar gekregen hier een eind aan te maken: klanten kunnen nu zelf eenvoudig backups terugzetten die wij al proactief voor ze hebben gemaakt!

Projectplanning in de praktijk: het uitbreiden van de Antagonist Backups!

Nog verder terug in de tijd met onze backups

Heel gaaf die backups, daar werd dan ook meteen veel gebruik van gemaakt. We konden echter ‘maar’ maximaal vier dagen terug. Soms was dat niet lang genoeg, dus we hebben dat ‘iets’ verhoogd, naar 28 dagen. Je zou kunnen denken dat een beetje meer schijfruimte alles is wat je hiervoor nodig hebt, maar ik kan je vertellen: het heeft heel wat meer voeten in aarde gehad dan dat. Meer schijfruimte was zeker nodig, daarnaast zijn er flinke systeem- en codewijzigingen nodig geweest om dit voor elkaar te krijgen.

Terugblik 2016 vanuit de ogen van Systeembeheer: de uitbreiding van onze backups

Mail-platform

Het centrale punt dat iedereen kan gebruiken om e-mail op te halen en te versturen, is mail.antagonist.nl. Om dit soepel te laten draaien, bestaat dit systeem uit meerdere proxies. Deze proxies hebben een flinke upgrade gehad, waarbij een stuk MySQL is vervangen door Redis. Door deze aanpassing is de systeembelasting enorm gezakt, net zoals het geheugengebruik. Daarnaast is de snelheid flink verbeterd. Met deze setup kunnen we hierdoor weer heel wat jaren vooruit.

Updates, routine-onderhoud en incidenten

Naast al het bovenstaande is het ook onze taak om ervoor te zorgen dat wij al onze systemen up-to-date houden. Zo hebben wij een tweewekelijkse update-routine, waarbij we na uitgebreid testen, de updates uitrollen op onze productie-servers.

Daarnaast zijn er af en toe verzoeken van klanten, waarop we, als dit handig is voor een grotere groep klanten, een kleine wijziging kunnen aanbrengen binnen ons platform. Als laatste zijn er soms onvoorspelbare zaken, waar zo snel mogelijk een oplossing voor moet komen. Dit kan bijvoorbeeld een hardwarestoring zijn of een softwareprobleem. Hier zijn we dag en nacht voor beschikbaar.

Tot slot

Hoogstwaarschijnlijk ben ik een aantal verbeteringen van afgelopen jaar vergeten te benoemen. Echter, zeker nu ik alles op een rijtje heb gezet, moet ik toegeven dat ik best wel een beetje trots ben met wat we hebben bereikt. De toon voor 2017 is dan ook gezet!

Op zoek naar stabiele, veilige en snelle thuisbasis voor je website? Wil je graag eigen gegarandeerde resources en geen omkijken naar backups? Twijfel niet langer!

Bestel je webhostingpakket →

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel dit blog
Sander Hoentjen
Sander Hoentjen

Sander is getrouwd en trots vader van twee dochters. Naast het gezinsleven is ICT zijn grote passie, en dan met name Linux-gerelateerd. Zodoende ondersteunt hij Antagonist als systeembeheerder.

Artikelen: 21

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100