Strategie uitgelegd: het plan van Antagonist om de wereld te veroveren ;-)

Dit jaar zijn er een heleboel features bijgekomen, zoals backups, caching en SSH. En we hebben nog veel moois in petto… Het is de liefde voor techniek die ons motiveert om keer op keer te verbeteren. Maar waarom doen wij eigenlijk de dingen die we doen? Daar zit een strategie achter. Het is de koers van Antagonist, die voortkomt uit een langetermijnvisie. In dit artikel neem ik je graag mee in de vorming daarvan. Want hoe doe je dat, strategie?

De strategie van Antagonist, hoe verover je de wereld!

Eens in de zoveel tijd ga je aan de slag met de vernieuwing van je strategische bedrijfsplan. Dat is vaak een behoorlijk werkje. Logisch, want zo’n strategie bedenk je niet iedere week. Maar goed, je kunt er dan ook weer de komende jaren weer mee vooruit.

Strategie is kiezen wat je niet doet

Bij Antagonist doen we dat niet anders. In zo’n plan kijken we naar onze identiteit. Ons verhaal is goed, maar er zijn vast plekken waar de lading niet volledig wordt gedekt of waar onze uitstraling krachtiger kan. In het afgelopen jaar is gebleken dat er heel veel potentie is! Kansen tot en met, maar daarvoor moeten we wel keuzes maken. Wat doen we wel en wat doen we vooral ook niet? Zo’n plan – dat onze identiteit vaststelt, de strategie beschrijft en naar de toekomst kijkt – is dan best wel handig.

De koers voor de toekomst

We streven naar een kwalitatief topproduct gefundeerd door een stabiele en betrouwbare organisatie, waarbij service op nummer één staat. Dat is een vrij globale strategie. Uiteraard horen daar veel meer onderdelen bij, die specifiek daaraan bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan een puik beheersysteem, een heldere interface, een vloeiende communicatie en razendsnelle ondersteuning. Dat weten we en daar zijn we dan ook continu mee bezig. Er blijft immers genoeg te doen!

De strategie van Antagonist: de missie en visie

Minder concreet, maar minstens zo belangrijk voor een strategie, zijn de visie en missie van Antagonist. Deze geven namelijk antwoord op de vragen: “Wie zijn we?”, “Wat willen we?” en “Hoe gaan we dat doen?” Deze vragen moeten we met het gehele team beantwoorden. Hiermee zetten we namelijk het stipje op de horizon die de koers van de organisatie bepaalt. Daarmee beïnvloed het onze toekomst en, nog belangrijker, die van onze klanten!

Waar begin je?

Er is veel te doen, want je hebt vast een heleboel goede ideeën – althans bij Antagonist bruist het ervan – en dus is er veel werk te verzetten. Daarom moeten er keuzes worden gemaakt. Maar hoe maak je de juiste keuzes? En hoe weet je welke keuzes de hoogste prioriteit hebben? Om je daarbij te helpen, is het belangrijk om je af te vragen, wat bij je past bij en wat vooral ook niet. Welke normen en waarden wil je nastreven? Wat maakt je trots en hoe ga je dat vertalen? Kortom, wie ben je of zou je willen zijn? Dat geldt zowel voor intern (cultuur) als voor extern (wat je uitstraalt, het imago).

Die vragen hebben we binnen Antagonist ook beantwoord en dat deden we aan de hand van een (markt)onderzoek. Hoe ziet de wereld eruit door de ogen van een échte Antagonist. Zo hebben we gaandeweg feedback verzameld van klanten, collega’s, oud-collega’s en concurrenten. Dat was een behoorlijke klus, want we hebben de afgelopen jaren flink wat transities doorgemaakt.

Betrokkenheid van het gehele team

Uiteindelijk is het onderzoek in een 35-pagina-tellend (strategisch) plan vastgelegd, maar dat gaan we nu niet doornemen. In plaats daarvan is de uitkomst hieronder samengevat in Wie zijn we? en Wat willen we? Exact zoals we dat binnen de organisatie ook hebben gedaan. Met het idee dat iedere medewerker, iedere Antagonist, het gehele team, zich hierin zou kunnen vinden en zich er goed bij zou voelen 😀

De gedachte achter Antagonist: betrokkenheid van het team

Dat wil je uiteraard testen. Daarom hebben we iedereen in het team erbij betrokken. Van Support tot Development en van SysOps tot Marketing, allemaal hebben we de tijd genomen om het onderstaande zorgvuldig te lezen en op ons in te laten werken. Vervolgens hebben we op verschillende wijzen feedbackrondes gehouden. Zo heeft iedereen de ruimte gekregen om aan te geven waar ze het mee eens zijn en waarmee niet. Het was een open dialoog met het gehele team die tevens bijzonder stimulerend en inspirerend is geweest voor de samenwerking.

Vanaf nu gaat het artikel specifiek over Antagonist. Met de billen bloot dus. Wie zijn we? en Wat willen we? is ons ideaal, het einddoel waar we met z’n allen naartoe werken. Daarbij realiseren we ons uiteraard dat dit veel tijd kan gaan kosten. Onze strategie is dan ook voor de lange termijn bedoeld.

Wie zijn we (of willen we zijn)?

Antagonist is de tegenspeler, doet het anders dan anderen en is een tikkeltje ondeugend. De werkwijze is helder en transparant. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan? Geen nodeloos gebabbel. Wat je ziet, is wat je krijgt. Simpel en gebruiksvriendelijk. Antagonist zet zich iedere dag maximaal in voor het leveren van de beste kwaliteit en hoogste service om klanten uitzinnig blij te maken. Als dat beter kan, dan graag. We zijn altijd hongerig naar verbetering.

De strategie van Antagonist: hongerig naar verbetering

Antagonist loopt voorop, is innovatief, verbaast en denkt met je mee. Alles voor jouw (online) succes: tools, coaching of iets waar je nog nooit aan hebt gedacht. Verwachtingen worden meer dan waargemaakt. Antagonist verrast, keer op keer. Daarnaast, vrijheid! Binnen de afgesproken grenzen mag je doen wat je wilt. Er wordt een beroep gedaan op je zelfdenkende vermogen, waardoor je veel verantwoording krijgt. Dit geldt zowel voor klanten als medewerkers.

Onze cultuur: we zijn direct, eerlijk en open. We houden van eenvoud en streven dit zoveel mogelijk na. We hebben een hekel aan taboes en maken deze graag bespreekbaar. Tegen onrechtmatigheden kunnen we niet, die stellen we dan ook graag aan de kaak. Alles mag veranderen. Dat maakt ons anders.

Wat willen we (of zouden we willen)?

Antagonist wil (serieuze) starters een compleet pakket bieden voor een geslaagde website. Daarnaast wil de organisatie het succes van haar klanten stimuleren, door hun online groei te faciliteren. Ten slotte, wil Antagonist een plek bieden aan reeds succesvolle websites die hoge prestaties vereisen, maar waarvan de eigenaar niet per se wil investeren in eigen (virtuele) servers en het (dure) onderhoud dat daarbij hoort.

Vanaf de start in 2004 vormen techneuten de kerndoelgroep. Zij die ongekende passie tonen voor alles dat leeft in de IT-wereld. Iets waar Antagonist zichzelf in herkent. Hierdoor wordt er continu geïnvesteerd in kennis en gloednieuwe technologieën die het hartje van een IT’er sneller doen kloppen.

De strategie van Antagonist: techneuten als belangrijkste doelgroep

Door maximaal in te zetten op het automatiseren van zoveel mogelijk processen, is de schaalbaarheid van de organisatie enorm. Zodoende heeft Antagonist de kracht en flexibiliteit van een complexe maatwerkoplossing weten te combineren met de eenvoud en lage kosten van een massadienst. Hiermee tilt Antagonist de standaard voor het grote publiek naar een hoger niveau. Zo heeft Antagonist zich weten te specialiseren in generaliseren.

Onze focus

In een wereld die snel verandert, focust Antagonist zich op wat niet verandert: kwaliteit en service; een concept dat tijdloos is. In 2006 was onze webhosting compleet, gebruiksvriendelijk, scherp geprijsd, eenvoudig en sterk geautomatiseerd. En dat is nu nog steeds zo.

Onze werkwijze is helder en transparant. Er zijn geen verborgen kosten, stilzwijgende verlengingen of nare verrassingen. Onze service is de allerbeste – met een helpdesk die niet alleen antwoord geeft, maar écht met je meedenkt. We stoppen niet, totdat we de ware oorzaak vinden en je een oplossing geven die daarbij past! Daarnaast is er een immense database aan informatie die klanten op weg helpt bij de start van hun online succes en ze coacht tijdens de groei die ze doormaken. Antagonist zorgt voor opluchting, gemak en verrast continu.

Cultuur

Passie en intrinsieke motivatie wakkeren het vuur in ons aan om de kernwaarden van Antagonist op enthousiaste wijze over te brengen, zowel binnen als buiten de organisatie. We zijn hongerig naar groei en verbetering en grijpen graag kansen om onze ambitieuze doelen te verwezenlijken. Daarin stimuleren, helpen en coachen we elkaar zoveel mogelijk. Er is ruimte voor studie en zelfontplooiing, zodat binnen de organisatie kan worden doorgegroeid. Iedere medewerker is zodoende betekenisvol en belangrijk. Jij maakt uiteindelijk het verschil!

De strategie van Antagonist: bedrijfscultuur

Vrijheid en verantwoording zijn binnen het team van Antagonist sleutelwoorden. Trust, but verify. Grijp je kans en neem het initiatief. Dat mag niet alleen, dat wordt ook verwacht! Iedere medewerker beschikt over een ruim zelfdenkend vermogen. Een goed gevoel voor humor en taal maken de perfecte antagonist compleet! Klaar om te spelen in de Champions League van de webhosting, bij Antagonist als één van de grootste hostingproviders van Nederland. In hecht team van experts worden ambities gezamenlijk verwezenlijkt.

Het vervolg

Goed, we kunnen nu helder omschrijven wie we zijn en wat we willen. Dat is superbelangrijk, want op basis daarvan ga je een globale richting te bepalen. Die mag best een beetje dromerig zijn, want je werkt deze daarna uit door er duidelijke doelen (SMART) aan te koppelen.

De strategie van Antagonist: kies je richting

Vervolgens inventariseer je de beschikbare middelen (tijd, kennis, medewerkers, budget, etc.) om een beeld te krijgen van de hoeveelheid werk die je kunt verzetten. Dit is de grens die aangeeft wat acceptabel en realistisch is om te doen. Tijd is nou eenmaal je grootste luxe. En valse verwachting wil je te allen tijde voorkomen. Je kunt niet alles doen.

Awesome, je bent er bijna! Je gaat nu de ideeën kiezen die het beste bij je passen. En die keuze moet – dankzij het inzicht dat je met het bovenstaande hebt verkregen – stukken gemakkelijker zijn. Vervolgens ga je deze ideeën omzetten tot concrete projecten. Hiermee worden de benodigde middelen duidelijk. Je weet nu de ‘benodigdheden’ per project en je totale beschikbare middelen. Wat resteert, is het invullen van de planning.

Tot slot

Het gaat erom dat er duidelijke keuzes worden gemaakt, kaders worden gesteld en ambities worden geformuleerd. Juist door het team er nauw bij te betrekken, is het draagvlak enorm. Hierdoor bruist Antagonist van energie en enthousiasme, waardoor alle ingrediënten aanwezig zijn om de komende jaren de markt omver te (blijven) blazen. Daarnaast is het voeding voor nieuwe ideeën qua verbeteringen, uitdagingen, bedreigingen en kansen.

De strategie van Antagonist: we bruizen van ideeën

Ik heb het al eerder gezegd in mijn artikel over het concept Antagonist en ik zeg het graag opnieuw. We hebben een fantastisch hecht team. Iedere dag ervaar ik de bijzonder prettige samenwerking. En juist dat gebruiken we om ons verder te verbeteren. De basis voor topkwaliteit. Ook Wouter schreef eerder over het ontstaan hiervan en hoe het ons naar de top heeft geleid. In één woord: passie!

En zo doen we het

Antagonist is en zal altijd een work-in-progress blijven. Het komt nooit af en dat zal, in zekere zin, voor iedere organisatie gelden. Als je tot hier bent gekomen met lezen, dan bedank ik je voor je tijd 😉 In ieder geval hoop ik je hiermee een duidelijker beeld te hebben gegeven van hoe Antagonist het doet en hoe je het zelf kunt doen.

Spreekt je dit aan en ben je opzoek naar (nieuw) awesome baan? Dat kan. We zijn namelijk op zoek naar nieuwe medewerkers. Of misschien ken je iemand? Bekijk het overzicht van vacatures. Wie weet slaat de vonk over 😀

Geen behoefte aan een nieuwe job, maar wel aan een nieuwe website? Sneller, krachtiger en stabieler dan ooit tevoren? Ook dat kan!

Check onze complete pakketten →

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel Tweet +1 Deel