20 tips om jouw webshop te promoten!

Je hebt je webshop afgerond met de WooCommerce-handleiding en wilt direct beginnen met verkopen. Eén van de grootste fouten die veel ondernemers maken, is gaan afwachten tot er eindelijk een keer een product wordt verkocht. Met duidelijke en volledige productomschrijvingen word je zeker een aantal keer gevonden, maar is je uiteindelijke doel niet een stabiele onderneming opzetten waar je je brood mee kunt verdienen?

webshop promoot tips

Wanneer je verwacht dat je effectief aan het promoten bent, omdat je een aantal tweets per week plaatst, dan kom je van een koude kermis thuis. Net zoals er diversiteit wordt toegepast tijdens het ‘linkbuilden’, moet je ook diversiteit toepassen in je marketing. Het bereiken van je klanten, off- en online, is het allerbelangrijkste voor het succes van jouw webwinkel.

Toekomstige klanten moeten weten dat je webshop bestaat en jouw merk gelijk herkennen. Laten we daarom direct beginnen met strategieën die door professionele webshops worden gebruikt.

#1: Lanceer regelmatig acties voor je webshop

actie reclameNatuurlijk heb je hiervoor de social media nodig en zul je een basis moeten creëren, waarop je jouw berichten kunt delen. Nieuwe en aantrekkelijke acties hebben de grootste slagingskans. Denk hierbij niet aan één keer een actie met een goedkopere tas, maar blijf met aantrekkelijke acties op al je sociale kanalen komen. Je wilt dat jouw webshop ‘dé plek’ is voor jouw producten: mensen moeten aan jouw webshop denken indien ze op zoek zijn naar een specifiek product.

Als voorbeeld neem ik de nieuwe pakketten van Antagonist. Het baarde opzien in de hostingwereld: Antagonist was de eerste provider die de kracht en stabiliteit van een eigen server combineerde met de eenvoud en scherpe prijs van shared webhosting. Niet alleen positieve klanten begonnen het te delen op diverse kanalen, maar ook criticasters gingen het delen. De laatste groep was bijvoorbeeld in de veronderstelling dat dit onmogelijk was.

Nu hoor ik je denken: “Is dit wel een goed voorbeeld? Voor een bedrijf als Antagonist is het immers een stuk eenvoudiger om een campagne te starten, aangezien Antagonist al bekend is in Nederland?”

Je moet het bekijken vanuit het standpunt dat ook Antagonist ooit een keer is begonnen zonder dat ook maar iemand wist wie Antagonist was. Interessante en leuke acties worden zelfs opgemerkt door mensen die (nog) niet geïnteresseerd zijn in je producten. De actie moet de ‘WOW-factor’ bezitten. Mensen verspreiden dan vanzelf jouw bedrijfsnaam.

#2: Gebruik e-mail om klanten terug te sturen

e-mail campagneMensen die al eens eerder hebben besteld en tevreden zijn over je product of webshop zijn belangrijke potentiële kopers. E-mail marketing wordt door veel ondernemers zwaar onderschat. Via e-mail marketing kun je veel klanten (die al eens eerder wat gekocht hebben) terugleiden richting je webshop. Het heeft wederom met branding te maken: zorg dat mensen je webshop niet vergeten.

Je kunt het best eenmaal per week een e-mail verzenden met daarin nieuws en nieuwe deals. Geef de mensen die een e-mail openen juist een extra voordeel en leg de nadruk op je nieuwste of best verkochte producten. Spraakmakende en heldere foto’s werken zeker mee met het bepalen van een hoge ‘click-through rate’ (CTR). Verder, de titel is een bepalende factor of jouw e-mail daadwerkelijk geopend wordt. Denk daarom goed na over wat je titel gaat zijn.

Zo kun je dus ook de deals van tip 1 verwerken in de e-mail naar je klanten. Zorg dat er een gevoel ontstaat dat je deze deal niet kan laten lopen. Je kunt zelfs gebruik maken van gratis diensten zoals ‘MailChimp‘, waarmee je snel en eenvoudig e-mails kunt versturen.

#3: Zorg dat je webshop over een blog beschikt

blog voor je webshopHet voordeel van e-commerce-software als WooCommerce is dat de plug-in WordPress als basis gebruikt. Je hebt direct je blogplatform al bij de hand. Nu zul je vast denken: “Waarom een blog? Hoe gaat een blog mij meer sales opleveren?”

Een blog is de ideale manier om je expertise te tonen. Laat zien dat je verstand hebt van zaken en link de artikelen terug naar de producten. Probeer maar eens een informatieve tekst te schrijven over een product zonder dat je de lezer verliest. Een lastige opgave die alleen succesvol is indien je mensen jouw product uitvoerig laat reviewen. Het wordt een stuk eenvoudiger indien je jouw producten kunt koppelen aan evenementen of onderwerpen waar jouw producten voor gebruikt kunnen worden.

Stel dat je bijvoorbeeld een webshop opzet met mountainbikes en mountainbike-accessoires, waar ga je dan in hemelsnaam over bloggen? Toertochten, uitstapjes, mountainbike-evenementen! Zoek je doelgroep op. Schrijf een uitgebreide review over de mooiste toertochten van het land en verwijs terug naar de accessoires en onderdelen die je moet hebben voor zo’n toertocht.

#4: Zoek bloggers en breng ze op de hoogte

blogger campagneBloggers zijn altijd interessant voor je producten. Een belangrijke factor die het succes van deze methode bepaalt, is dat je juist de blogs moet selecteren die veel volgers hebben en waar veel mensen op reageren per artikel. Je probeert mensen te bereiken met je product dus heb je maar weinig aan een blog die toch niet wordt bekeken.

Nu komt het lastige gedeelte: je komt niet zomaar in aanmerking voor een review van je product. Waarom zou diegene een review willen schrijven over jouw producten? Het moet een win-win situatie worden voor de blogger en jouw bedrijf. Je ziet dat in de praktijk vaak een gratis versie richting de blogger wordt verstuurd en soms zelfs nog een extra gratis product om die weg te geven via het blog. Wat hierin de mogelijkheden zijn, ligt natuurlijk mede aan de prijs van je product en hoeveel je hebt te besteden.

#5: Direct starten met gastbloggen

gastblog‘Gastbloggen’ is een uitstekende mogelijkheid om binnen jouw doelgroep mensen te bereiken. Vaak zie je dat je een link naar je webshop in de auteurssectie mag achterlaten. Let op: net zoals bloggers die een review schrijven, is het succes van een gastblog de community die achter de blog zit. Je doel is om bezoeker op de verwijzing in de auteurssectie te laten klikken. Je wil verwijzingsverkeer genereren en dat kan alleen indien de blog goed wordt bezocht. Natuurlijk telt de ‘do-follow’-link ook nog mee aan het linkbuilden, maar ‘sterke’ artikelen wil je niet alleen schrijven voor deze link. Je wil je shop kunnen promoten en zo potentiële klanten genereren.

#6: Video’s versus lange stukken content

video campagneVideo’s zijn de ideale manier om een uitleg te geven hoe een product werkt of hoe een product gebruikt moet worden. Er gaat veel tijd in zitten, maar de meest simpele filmpjes met how-to’s kunnen een bezoeker al overhalen om een product te kopen. Het voordeel is dat ook de filmpjes via diverse media kanalen te verspreiden zijn. Let op: indien je begint met videomarketing dan is het belangrijk dat je video’s er professioneel uitzien (denk aan: scherpe kwaliteit, deskundigheid en het liefst een mooie opmaak).

#7: Social media, social media en nog eens social media

social media campagneJe hebt het waarschijnlijk al zo vaak gehoord. Maak accounts aan voor je onderneming op alle kanalen. Alle belangrijke kanalen helpen je echt aan bezoekers, maar vergeet niet dat het opbouwen van een basis lang duurt. De belangrijkste kanalen om jouw producten aan te bieden zijn Facebook,Twitter, Instagram en Pinterest. Deze kanalen zijn ideaal om je nieuwe acties te delen. Het is van belang dat je altijd blijft groeien via deze kanalen. Gebruik hiervoor de advertenties en ga doelgericht adverteren op bijvoorbeeld Facebook.

Een aandachtspunt: uit ervaring weten we dat timing alles is. Analyseer je statistieken en achterhaal wanneer jouw publiek op Facebook zit. Verder, als de basis van je social media-accounts te klein is dan ben je in principe veel tijd in je updates aan het steken terwijl maar een kleine hoeveelheid geïnteresseerden de reclames zien. Investeer je tijd en geld om je kanalen te vergroten.

#8: Zoek de interactie met je volgers via contests

wedstrijd campagne FacebookZelf ben ik geen groot fan van bedrijven die staan te schreeuwen met advertenties als: “Like deze pagina en maak kans op een nieuwe iPhone 6s!”

Echter, je kunt wel veel leren van de marketeers die deze technieken toepassen. Je kunt subtiel een interactieve wedstrijd houden en zorgen dat mensen gaan reageren en ‘taggen’. Je ziet dat een dergelijke wedstrijd een aantal keer per week of maand wordt geplaatst om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Let overigens wel op dat Facebook bepaalde regels heeft opgesteld voor het houden van deze zogeheten ‘contests’. Hier kan je deze regels terugvinden.

#9: Sta niet stil met je webshop, blijf optimaliseren

bouwen aan je webshopWanneer je jouw website aan het uitbouwen bent, dan zie je vanzelf dat je gevonden wordt via de zoekmachines. Tegenwoordig zijn veel mensen bezig om zoekmachines te beïnvloeden aan de hand van ‘linkbuilding’. Linkbuilding is tijdrovend en mede daardoor vaak ook duur. Je kunt je tijd beter effectief besteden aan het uitbouwen van je webshop. Tevens kun je de producten op een vrij goedkope manier promoten via de ads van de social media. Je kunt hiermee heel gericht adverteren en je zult zien dat je producten op deze manier echt kunt verkopen. Zeg nou zelf, wanneer je € 100,- moet investeren en je verdient € 150,- euro, dan zou je gek zijn om het niet te doen. Op het begin zit je uiteraard te twijfelen of je de kosten er wel uit gaat halen, maar je zult zien dat met de correcte strategie het veel op kan leveren.

#10: URL invoegen in de handtekening van je e-mail

handtekening in je e-mailAlle kleine beetjes helpen. Dat geldt ook voor een beginnende webshop. Het gaat om structuur en diversiteit. Veel mensen vergeten nog steeds om de URL van de webshop in de handtekening van een e-mail te plaatsen. Waarom is het nuttig om te doen? De ontvanger wil vaak graag weten wie je bent, voor welke webshop je werkt en wat deze webshop allemaal heeft te bieden.

#11: Print je URL altijd op je marketingartikelen

Marketing tasjeHierbij kun je denken aan het leveren van tasjes of andere artikelen die je weggeeft. Mensen gaan eerder naar je webshop indien ze direct de URL van je webshop op een product zien staan. Een logo met een leuke slogan ziet er goed uit, maar zorg dat je URL ook op het artikel wordt vermeld.

#12: URL op je bedrijfsauto

carwrap reclameEen tijd geleden kwam ik zelf een ‘Opel Omega’ tegen met een sticker op de achteruit. Het was de URL van een website in groene letters. De uitstraling was niet direct iets wat ik zelf zou willen terugkoppelen richting mijn webshop, maar toch wilde ik graag die website via mijn telefoon bekijken. Nu zeg ik niet dat je direct een grote groene URL achter op je privé-auto moet plakken, maar ik wil je wel laten zien wat voor een effect zoiets kan hebben. Een professionele carwrap met een duidelijk leesbare URL aan de achterkant geeft altijd extra bezoekers. Je kunt zelf bepalen hoe extreem je zoiets wilt aanpakken.

Let op: zoals bij mijn voorbeeld wordt er vooraf, zonder dat je de webshop bekeken hebt, al een beeld geschept over de diensten van deze beste meneer. Een goede eerste indruk is daarom zeer belangrijk.

#13: Optimaliseer je productfoto’s

seoJe laat veel bezoekers lopen wanneer je geen gebruik maakt van de optimalisatiemogelijkheden van je productafbeeldingen. Je wilt bijvoorbeeld wanneer iemand zoekt op een bepaalde laars binnen ‘Google Afbeeldingen’ dat jouw productfoto wordt getoond. Je moet iedere afbeelding optimaliseren met een ‘alt-tag’. Gebruik dus geen rare bestandsnaam als ‘4hsd34.jpg’, maar juist de merk- of modelnaam van de laars.

#14: Optimaliseer de pagina’s van je producten

optimaliseren van je afbeeldingenHet is belangrijk dat je goed gevonden wordt via de zoekmachines. Geef de zoekmachine de mogelijkheid om zoveel mogelijk strings terug te koppelen richting jouw webshop. Concurreren met grote spelers gaat je vrijwel nooit lukken, omdat deze websites gewoon extreem sterk zijn. Echter, je ligt al wel 1-0 achter indien je geen specifieke en volledige pagina’s maakt over je producten.

Vermeld bijvoorbeeld de productnaam in de titel (vooraan) en achteraan de naam van je webshop. Vermeld de productnaam in de ‘meta-beschrijving’. Geef een uitgebreide uitleg van het product, verwerk hier ook een aantal keer de naam van het product in en zorg dat je gerelateerde producten toont op je individuele productpagina’s.

#15: AdWords pay-per-click advertenties

adwordsJe kunt uiteraard gebruik maken van AdWords. Met behulp van AdWords kun je een eigen campagne starten om verkeer via de advertenties van Google richting je website te leiden.

Let overigens wel op dat een campagne met AdWords vaak niet goedkoop is. Daarnaast heeft het even tijd nodig, voordat een AdWords-campagne is geoptimaliseerd.

#16: Probeer reviews te krijgen van tevreden klanten

reviewsIedere webshop is afhankelijk van positieve reviews. Krijg je allemaal negatieve reviews dan moet je wel heel veel geld in je marketingcampagne steken, wil je nog een redelijke omzet draaien. Zorg dat je aangemeld bent bij diverse reviewwebsites en zorg dat het voor mensen gemakkelijk wordt om een review achter te laten over jouw webshop. Tevens zou je per productpagina kunnen instellen dat klanten een review over het product kunnen plaatsen. Hierna verwerk je een ‘snippet’ in de pagina zodat je de opvallende sterren onder je titel krijgt binnen de zoekmachines.

#17: Geef kortingen en gifts voor verwijzende klanten

korting campagneDeze zul je wel eens gezien hebben: breng een klant aan en ontvang een gratis cadeau. Het is doorgaans wel zo dat deze methode alleen goed werkt, indien je echt iets leuks hebt om weg te geven.

Mensen refereren andere mensen als je webshop echt geweldig is of indien je een product weggeeft dat begeerlijk is.

#18: Geef jezelf de expert-status binnen fora en groepen

deskundigIndien je laat zien dat je over kennis beschikt en deze kennis graag deelt met anderen dan willen mensen eerder meer over je weten. Met een URL richting je winkel in je handtekening of ‘signature’ kun je hiermee veel verwijzingsverkeer genereren. Op de juiste fora binnen je doelgroep kun je op deze wijze eenvoudig per fora tussen de vijf en tien bezoekers per dag halen.

Het nadeel van deze methode is dat je wel actief bezig moet zijn op de fora. De status van een expert krijg je niet zomaar. Je kunt het een beetje vergelijken met ‘open coffee’s’ en andere evenementen waar men komt om te netwerken. Niemand heeft direct belang bij ‘nemers’, maar juist bij ‘gevers’. Indien je direct komt om reclame te maken dan werkt het juist averechts.

#19: Maak gebruik van Google Shopping

google-shoppingLaat producten direct terugkomen in de zoekmachine met behulp van Google Shopping. Meer informatie over Google Shopping kun je hier terugvinden.

 

 

#20: Bekijk/analyseer je concurrenten

Body en Fit shopJe kunt veel leren van je concurrenten. Een mooi voorbeeld waar ik mee af wil sluiten is de campagne van Body & Fit. Deze webshop biedt verschillende artikelen aan die jij kunt gebruiken voor je fitness. Echter, wat deze webshop zo speciaal maakt, is dat je bij iedere bestelling een gratis artikel mag kiezen (keuze uit tien gratis artikelen).

Het laten ontwikkelen van deze producten is ingecalculeerd binnen de nettowinst en ieder artikel (bidon, rugtas et cetera) kan worden gebruikt tijdens de fitness (uiteraard bedrukt met het Body & Fit Shop-logo). De webshop maakt op deze eenvoudige manier direct reclame op de plek waar de doelgroep aanwezig is en je hebt tevreden klanten omdat je gratis spullen weggeeft (waar zo’n beetje bijna iedere Nederlander blij van wordt).

Tot slot

Tegenwoordig is het maken van een webshop het probleem niet meer. De uitdaging zit in het verkrijgen van klanten met een zo klein mogelijk budget. Succesvolle webshops gaan niet zitten afwachten, maar zorgen dat ze een duidelijke structuur hebben die ze wekelijks toepassen en uitbreiden. Sta nooit stil, blijft doelen stellen en probeer iedere keer te verbeteren. Dan zie je vanzelf dat jouw webshop steeds meer gaat verkopen!

Uiteraard ben ik zeer geïnteresseerd in jouw technieken om klanten te bereiken. Staat er iets niet tussen? Deel deze dan via de reacties. Nog geen hosting of domeinnaam maar wel enthousiast geworden om te starten met een webshop?

Klik hier voor meer informatie

Of bekijk hier de handleiding om met WordPress en WooCommerce eenvoudig een webshop te starten, of hier de handleiding om deze verder te optimaliseren.

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel Tweet +1 Deel