We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Hoe voorkom je spam?

Hoe voorkom je dat je spam ontvangt? Eén alomvattend antwoord is er helaas niet. Het ontvangen van spam is één van de meest voorkomende problemen op het internet. Dagelijks worden er miljarden spammails verzonden. Ondanks alle maatregelen is het 100% voorkomen van spam helaas onmogelijk. Er zijn echter wel een heleboel maatregelen die je kunnen helpen bij het tegengaan van spam. 

Spam voorkomen: blikken spam

Hoe is het woord spam ontstaan?

Voordat ik uitleg hoe je het beste spam kunt tegengaan, zal ik je eerst een klein stukje geschiedenis vertellen. Waar komt de term spam eigenlijk vandaan? Oorspronkelijk komt het van de firma Hormel Foods Corporation. Zij brachten ingeblikt, gekookt varkensvlees op de markt onder de naam Hormel Spiced Ham. Later werd deze naam veranderd in spam. Spam is dus een afkorting van ‘spiced ham’. Echter, had het toen nog niets met ongewenste post of reclame te maken.

Dit kwam pas later door een sketch van Monthy Python, waarin de eerste ‘spam’, als ongewenste reclame, werd getoond. Natuurlijk werd het destijds niet in de vorm van e-mails overgebracht, maar door het woord spam nodeloos veel te herhalen. Desalniettemin werd er dus gespamd met de naam ‘spam’. Hierdoor is het woord overgenomen voor ongevraagde en ongewenste berichtgevingen.

Wat kun je tegen spam doen?

Als je veel spam ontvangt, dan is dat erg vervelend. Maar in de strijd tegen spam sta je er uiteraard niet alleen voor. Wij proberen je zoveel mogelijk te helpen door spam af te vangen, te beginnen bij de voordeur. Zo worden IP-adressen van afzenders, die e-mail naar ons sturen, gecontroleerd. Dit doen we aan de hand van blacklists van bijvoorbeeld Barracuda. Ontvangen we een e-mail vanaf een IP dat op één van deze lijsten staat, dan laten we het niet door. In 99,99% van de gevallen betreft het dan een spammail.

Tevens controleren we binnenkomende e-mails op bepaalde regels die zijn opgesteld door het IETF, het Internet Engineering Task Force. Deze overkoepelende organisatie en waakhond van het internet heeft een aantal protocollen opgesteld, waaraan legitieme e-mails zouden moeten voldoen. Voldoet een e-mail daar niet aan? Dan is het hoogstwaarschijnlijk spam of ongewenst.

Naast dat Antagonist veel spam afvangt, zijn er een aantal zaken die jezelf kunt ondernemen om spam tegen te gaan. Hieronder zal ik je een aantal tips geven, om te voorkomen dat je e-mailadres wordt gebruikt voor spam.

#1. Ga nooit in op ongevraagde berichten

Bij het ontvangen van een verdacht bericht, is het aan te raden om dit niet meteen te openen of erop te reageren. Juist het reageren op een spambericht is hetgeen wat de afzender graag wil bereiken. Doe je dit wel, dan weet de spammer dat je e-mailadres werkend is, met het gevolg dat je waarschijnlijk nog veel meer spam krijgt.

Spam voorkomen: niet op ingaan

Tevens loop je bij het openen van het bericht het risico dat je per ongeluk op een (verborgen) link klikt. Twijfel je over een bericht dat van een bedrijf komt waar je iets afneemt? Dan is het verstandig om uit te zoeken, middels officiële kanalen, of het bericht legitiem is.

#2. Plaats je e-mailadres niet zomaar op sites

Het is af te raden om je e-mailadres te plaatsen op plekken zoals fora, blogs of ergens in de reactie. Hier kan je e-mailadres namelijk gemakkelijk worden achterhaald. Veel spammers maken gebruik van bots. Deze zoeken automatisch het internet af naar e-mailadressen die ze kunnen verzamelen, zodat er vervolgens spam naar kan worden gestuurd.

Als je toch graag je e-mailadres publiekelijk plaatsen, of als het noodzakelijk is, dan is het een goed alternatief om hiervoor een speciaal e-mailadres aan te maken. Deze kun je dan enkel gebruiken voor registratie en publicatie op internet. Zodoende blijft je persoonlijke e-mailaccount onbekend bij spammers. Kortom een handige manier om veel spam te voorkomen. Hoe je een extra e-mailaccount aan kunt maken bij Antagonist, staat in de volgende handleiding beschreven.

#3. Klik nooit in een spammail

Zoals ik ook eerder aangaf, het is erg onverstandig om verdachte berichten of spam überhaupt te openen. Je loopt het gevaar, door juist alleen het bericht al te openen, iets te triggeren, waardoor je nog meer spam ontvangt. Je weet namelijk niet achter welke afbeeldingen of woorden er een link zit.

Spam voorkomen: phishing

Naast spam zijn er ook phissingmails. De afzender van deze e-mails pretendeert vaak iemand anders te zijn, bijvoorbeeld een bank. Vervolgens proberen ze, met een zo echt lijkende maar neppe e-mail, je over te halen om gegevens in te vullen. Deze gegevens misbruiken zij vervolgens voor hun eigen doeleinden. Niet doen dus! Neem bij twijfel altijd contact op met de des betreffende instantie om te verifiëren of het klopt.

#4. Help jezelf én anderen

Een slimme manier om te voorkomen dat anderen last krijgen van spam is, door bij het versturen van een e-mail naar een grote groep mensen om dit als ‘BCC’ te doen. Dit staat voor ‘Blind Carbon Copy’, waardoor personen waarnaar je dit bericht stuurt niet kunnen zien wie de e-mail ook allemaal hebben ontvangen.

#5. Gebruik de spamfilters

Bij elk van onze pakketten zit standaard de spamfilter SpamAssassin, die je gratis kunt gebruiken. Je kunt deze geheel naar eigen wens instellen. Hoe je dit precies doet, kun je vinden in dit handige stappenplan.

#6. Antivirus programma’s

Het is aan te raden om ook een goed antivirus-programma te gebruiken. In deze programma’s zitten veel opties om te voorkomen dat je spam ontvangt of iets kwaadaardigs binnenhaalt als je per ongeluk toch op de verkeerde link klikt. Tegenwoordig zit in vrijwel ieder antivirus-programma een browser-extensie, waarmee je kunt voorkomen dat je op de verkeerde pagina’s terecht komt. Meer informatie hierover, vind je in de volgende handleiding.

Houd je aan de regels

Het is wellicht handig om je te realiseren dat mailings naar grote groepen, die jezelf doet, mogelijk ook als spam kunnen worden gezien. Het is van belang om te realiseren dat er bepaalde regels zijn, waaraan ook jij je moet houden. In de Nederlands wet is het namelijk niet toegestaan om zomaar grote hoeveelheden e-mail ongevraagd te versturen naar onbekenden. Zelfs niet als je de mogelijkheid biedt dat ontvangers zich hiervoor kunnen afmelden. Voor een uitgebreide toelichting kan je eens kijken op de volgende pagina.

Spam voorkomen: houd je aan de regels

Al met al is spam een vervelend probleem en helaas is het niet mogelijk om het 100% tegen te gaan. Gelukkig hoeft dat ook niet per se, zolang het merendeel maar wordt afgevangen. Daarnaast heb jezelf een groot aandeel in het voorkomen en tegengaan van spam. Wellicht heb je zelf nog tips om spam te voorkomen? Laat deze gerust achter in de comments.

Wat, verstuur ik spam?

Je kunt ook spam versturen zonder dat je het door hebt, bijvoorbeeld als je website is gehackt. Je pakket en domeinnaam worden dan misbruikt om spam vanaf te versturen. Dit kan nare gevolgen hebben, want het risico bestaat dat het IP-adres, waarvandaan je het verstuurt, op een blacklist komt. Gelukkig houden we dit bij Antagonist goed in de gaten en kunnen we, dankzij Patchman, vaak voorkomen. Gaat het echter mis, dan moeten we ingrijpen. Dit is een laatste redmiddel om erger te voorkomen. Uiteraard helpen we je zo snel mogelijk om alles weer te herstellen.

Ook hier kun je trouwens veel zelf aan doen om het te voorkomen, door bijvoorbeeld je website goed up-to-date te houden. Dit en nog een aantal andere handige tips zijn in een eerder artikel beschreven. Heb je echter het idee dat er iets mis is met je pakket en je hebt geen idee wat te doen? Geen zorgen! Wij kunnen met onze Sitedokter het ook voor je nakijken. Benieuwd?

Vraag Sitedokter aan →

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Via RSS, per e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel dit blog
Wiebe Nijkamp
Wiebe Nijkamp

Sinds de zomer van 2013 maakt Wiebe deel uit van de afdeling Customer Support. Hij houdt zich vooral bezig met spoedzaken en tweedelijns tickets. Z'n affiniteit met techniek en websites, evenals zijn eerdere werkzaamheden in de telecom maken hem een waardevolle aanvulling op het team.

Artikelen: 10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100