De 5 meest voorkomende foutmeldingen in WordPress, en wat je eraan kunt doen!

WordPress is veelzijdig en gemakkelijk in gebruik. Toch gaat er soms wel eens wat mis, waardoor jouw site een foutmelding geeft of zelfs helemaal niet meer werkt. In dit artikel ga ik vijf problemen behandelen die wij vaak voorbij zien komen. Tevens de mogelijke oplossingen, waarmee je jouw site weer werkend kan krijgen.

WordPress foutmeldingen: de meest voorkomende errors

#1. Fatal error: Allowed memory size…

Je krijgt een fatal error-melding binnen of je krijgt deze te zien in plaats van je website. Deze melding geeft aan dat er in de installatie van WordPress iets zeer veel geheugen nodig heeft. Het komt vaak doordat iets in een ‘oneindige’ lus zit. Hierdoor raakt al het geheugen wat beschikbaar is op en wordt een (veiligheids)limiet bereikt.

Vaak is de oorzaak hiervan een script of plug-in die niet goed functioneert en geheugen ‘lekt’. Als een WordPress-installatie meer geheugen nodig heeft dan dat beschikbaar is, dan is er vaak iets aan de hand binnen de installatie.

Soms kun je uit de foutmelding afleiden welke specifieke plug-in of functie de foutmelding hierboven veroorzaakt. Je kunt dan proberen deze uit te schakelen om te kijken of hiermee de foutmelding verdwijnt.

In sommige gevallen kun je ook niet meer in de admin-omgeving van WordPress. Kijk dan of er in de foutmelding een referentie naar een specifieke plug-in wordt gemaakt. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de map waar deze plug-in in staat, meestal /public_html//wp-content/plug-ins/… opzoeken en hernoemen door er bijvoorbeeld .oud achter te zetten. De plug-in wordt hierdoor uitgeschakeld en kan geen fouten meer veroorzaken.

Om een map te hernoemen kun je inloggen op DirectAdmin en via de Files-optie naar de map die de plug-ins bevat gaan. Een map kun je hernoemen door op de link Rename te klikken die er achter staat.

Een andere oplossing in dat geval, is WordPress precies vertellen hoeveel geheugen er gebruikt mag worden. Dit om te voorkomen dat daar overheen wordt gegaan. Je doet dit door de volgende regel code aan het wp-config.php-bestand toe te voegen: define(‘WP_MEMORY_LIMIT’, ’96M’);

#2. Alleen de homepage doet het nog

Alle andere links geven een (404-)foutmelding dat de pagina niet kan worden gevonden. Dit probleem kan meerdere oorzaken hebben, hieronder zal ik de het meest voorkomende behandelen.

Permalinks

De permalinks die WordPress gebruikt om ‘mooie’ URL’s weer te geven, zijn niet meer actueel en moeten worden bijgewerkt. Je kunt deze permalinks eenvoudig laten bijwerken door WordPress zelf. Log hiervoor in op de wp-admin-omgeving en ga naar de Algemene instellingen (Settings) en kies voor de optie Permalinks. Verander hier de instelling naar Standaard (Default) en sla de aanpassingen op.

Zet de instelling vervolgens terug waar deze op stond en sla de aanpassingen weer op, je permalinks zijn nu bijgewerkt. Als de instelling hier al op Standaard stond dan waren de permalinks niet de oorzaak van het probleem.

.htaccess is leeg of bestaat niet

De code die in dit bestand staat, zorgt ervoor dat WordPress de juiste pagina’s kan vinden op basis van de permalinks. Zonder deze code werkt het niet. Het .htaccess-bestand staat altijd in de root van jouw WordPress-installatie. In veel gevallen zal dit in de map /public_html/ zijn. Als je jouw website in een eigen directory hebt geïnstalleerd, bijvoorbeeld /public_html/blog/, kijk daar dan.

De .htaccess file voor een WordPress site moet tenminste de volgende code bevatten.

# BEGIN WordPress
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]

# END WordPress

#3. Wit scherm, verder niks

Ook bekend als het ‘White Screen of Death’. Helaas is een wit scherm een veel voorkomend probleem. Het wordt meestal veroorzaakt als er een interne fout zit in de WordPress-installatie. Het kan voorkomen na bijvoorbeeld een update van WordPress, het thema of een plug-in. Vaak is het zo dat een gebruikt thema of plug-in dan niet meer compatibel is met de geïnstalleerde versie van WordPress.

Als je nog toegang hebt tot de wp-admin-omgeving, dan kun je proberen om de site weer online te krijgen door alle plug-ins uit te schakelen en het standaard WordPress-thema in te stellen. Mocht ook de wp-admin-omgeving niet bereikbaar zijn, dan is het in sommige gevallen mogelijk om via DirectAdmin nog meer informatie over het probleem te achterhalen.

Log dan in op DirectAdmin en klik op de link Site Summary / Statistics / Logs. Klik vervolgens achter Web Error Log op de link Full Error Log. Je krijgt dan een overzicht van de fouten die op de website hebben plaatsgevonden.

Zoek bij de meest recente fouten of je daar een verwijzing naar een WordPress plug-in kunt vinden. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de map waar deze plug-in in staat opzoeken en hernoemen, op dezelfde wijze als eerder aangegeven. De plug-in wordt hierdoor uitgeschakeld en kan geen fouten meer veroorzaken. WordPress heeft ook documentatie betreffende dit probleem op hun website staan.

#4. Database fout: fout bij maken databaseconnectie

WordPress foutmeldingen: databasefout

Een fout in de databaseconnectie ontstaat vaak, doordat de gegevens in het wp-config-bestand niet overeenkomen met de database zelf. Je kunt dit controleren door het bestand wp-config.php te openen en het volgende blok code op te zoeken.

WordPress foutmeldingen: WP-config database

De waardes achter DB_NAME, DB_USER en DB_PASSWORD zijn degene die we zoeken.

Om te controleren of deze gegevens kloppen log je in op DirectAdmin en klik je op MySQL Management. Als het goed is zie je hier de naam van de database, die achter DB_NAME staat. Klik op deze databasenaam. In het volgende scherm staat onder de blauwe kop User de gebruikersnaam. Deze moet overeenkomen met de waarde die bij DB_USER staat.

Tot slot het wachtwoord. Kopieer het wachtwoord dat achter DB_PASSWORD staat, klik vervolgens op de link modify password om het wachtwoord van de database aan te passen en plak hier het databasewachtwoord (zonder de quotes).

Het ingestelde database wachtwoord is nu gelijk aan die in de config-file. Op deze manier weet je zeker dat gegevens die WordPress gebruikt om te verbinden overeenkomen met die van de database zelf.

5. Syntax-fout

Een Syntax-fout is eigenlijk een fout in de ‘opmaak’ van de code van jouw website. Hier is een standaard voor opgesteld, zodat de server de code goed kan interpreteren en verwerken. Als hier vanaf word geweken kan een syntax-fout ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn: een typefout, code die niet goed wordt afgesloten of het gebruiken van een niet-ondersteund karakter in de code. Een syntax-fout kan zich op verschillenden manieren uiten.

Als je een volledig witte pagina te zien krijgt, dan kun je het beste als eerste stap het error-log te controleren. Zoek naar de volgende foutmelding: Backend fatal error: PHP Parse error: syntax error.

Om het error-log te openen, log je in op DirectAdmin en klik op de link Site Summary / Statistics / Logs. Vervolgens klik je achter Web Error Log op de link ‘Full Error Log’. Je krijgt dan een overzicht van de de fouten die op de website hebben plaatsgevonden.

Een foutmelding op de pagina kan er als volgt uitzien.

WordPress foutmeldingen: nog een syntax error

Vaak wordt in de error-melding het regelnummer, waar de fout staat in het bestand, al weergegeven. In dit geval zou het om het bestand index.php gaan en regel 18. Let op! Dit regelnummer hoeft niet per se correct te zijn.

Wanneer er sprake is van een syntax-fout kun je een aantal controles doen.

  • Zijn alle bestanden volledig geüpload? Soms zorgen ‘halve’ bestanden, dus die niet juist of volledig zijn geüpload, voor dit soort problemen.
  • Worden er in de code backticks (`) gebruikt, in plaats van quotes (‘). In veel gevallen is de fout dan te verhelpen door de backticks te vervangen voor quotes.
  • Bij bestanden met de .php-extensie wordt er begonnen met een regel die de volgende code bevat <?php of <?. Als dat niet het geval is, kan het nodig zijn dit alsnog toe te voegen.

Wijzigingen in de PHP-selector

Wanneer je een wit scherm te zien krijgt en je geen foutmelding kan achterhalen, ook niet via de error log’s, dan kan het helpen om het niveau van error reporting van PHP aan te zetten of aan te passen. Dit kun je doen via de PHP-selector in DirectAdmin.

Klik dan op de knop PHP Settings.

WordPress foutmeldingen: PHP-selector 1

Klik op het woord Off, achter display_errors.

WordPress foutmeldingen: PHP-selector 2

Stel deze in op On en klik op Apply.

WordPress foutmeldingen: PHP-selector 3

Dit zorgt ervoor dat de fouten die door PHP worden veroorzaakt in de browser worden getoond. Nu kun je tenminste verder met troubleshooten.

Tot slot

Ik hoop dat ik je met deze veelvoorkomende fouten en waar je de oplossing zou kunnen zoeken een eindje op weg heb geholpen. Ondersteuning op de inhoud geven we niet, maar als je website niet werkt, schroom dan niet en neem gerust contact op met support@antagonist.nl. Ook kun je veel informatie vinden op onze handleidingenpagina.

Nieuwsgierig naar onze handleidingen of Premium Support?

Klik hier voor meer informatie

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel Tweet +1 Deel