Waarom Local SEO belangrijk is voor je onderneming

Het is algemeen bekend dat Google constant updates uitvoert om de kwaliteit van de zoekresultaten te waarborgen. Zodoende is Google al een geruime tijd bezig met het invoeren van lokale zoekresultaten. Local SEO is een methode om de vindbaarheid te vergroten via de lokale zoekresultaten, maar waarom zijn nu juist deze zoekresultaten zó belangrijk voor jouw onderneming?

Local SEO: hoger scoren in de lokale zoekresultaten

Voor welke ondernemers is Local SEO belangrijk?

In principe doet het er niet toe hoe groot je bedrijf is. Het is voor iedere ondernemer verstandig om te overwegen of Local SEO interessant is om toe te passen. Het maakt niet uit of je een bouwbedrijf, een restaurant of een adviesbureau hebt, Local SEO kan voor elke sector nuttig zijn. Indien je een zaak hebt en verwacht dat mensen langskomen, dan is het dus juist belangrijk dat je gebruik maakt van Local SEO.

Wat is het verschil tussen standaard SEO en Local SEO?

Wij hebben een tijdje geleden een opsomming gegeven van diverse tips om je website volledig te optimaliseren (Check de 200 ranking factors van Google en nog een aantal handige SEO-tips). Alle tips die van toepassing zijn voor de algemene SEO hebben ook een gunstige impact op Local SEO, zorg dus dat je deze tips zoveel mogelijk hebt toegepast voor jouw website.

Direct een lokaal vindbare website?
Leg je website vast bij Antagonist
en pas direct de tips toe in dit artikel!


Local SEO tips

Stap #1. Aanmaken van een local profiel voor Local SEO

Als je gevonden wilt worden via de lokale zoekresultaten, dan is het belangrijk dat er een lokaal profiel wordt aangemaakt via Google: Google Places (dit geldt ook voor eventuele andere zoekmachines). Alles wat wordt ingevoerd in dit profiel zal worden weergegeven in de lokale zoekresultaten.

Stap #2. Het aanmaken van een citaat

Met een citaat bedoeld men dat er ergens op het internet een pagina moet bestaan met de belangrijkste gegevens van jouw bedrijf (denk hierbij aan de naam, het adres en het telefoonnummer).

Deze informatie moet op een pagina staan in dezelfde vorm zoals deze aangegeven wordt op je lokale profiel bij Google.

Let op: Het is zeer belangrijk dat je hetzelfde formaat aanhoudt voor deze gegevens. Google traceert en vergelijkt deze gegevens (gebruik dus niet bij de ene straat en bij de andere str. of iets dergelijks).

Stap #3. Reviews

Nog een zeer belangrijke eigenschap voor het scoren in de lokale zoekresultaten, is het gebruikmaken van reviews. Kwalitatieve beoordelingen op je Google Places-pagina geven een goede indruk en vertrouwen aan je toekomstige klanten. Maar ook Google zelf zal je pagina hoger plaatsen in de lokale zoekresultaten als er veel positieve reviews zijn.

Welke Local SEO-technieken kan ik toepassen?

Zoals ik hierboven al heb vermeld, gelden voor Local SEO en standaard SEO dezelfde regels en optimalisatie-tips. Toch kun je met een aantal andere tips en trucs je Local SEO verbeteren door bijvoorbeeld je contactgegevens op iedere pagina te zetten, in dezelfde vorm zoals je dat op je Google Places-profiel hebt gedaan.

De tweede optie is het vermelden van plaats in de titel en meta’s, en in de teksten van je website. Ook het gebruik van een Lokale Markup Schema’s zorgen ervoor dat Google jouw bedrijf identificeert en de lokatie doorgeeft voor de lokale zoekresultaten.

Ten slotte kun je ook nog overwegen om gebruik te maken van de Keyhole Markup Language. Een KML-file wordt gebruikt voor het tonen van geografische data van jouw bedrijf in bijvoorbeeld Google Earth en Google Maps.

Factoren om hoger te scoren met Local SEO

Er zijn drie belangrijke factoren die je helpen met het verbeteren van je rankings in de lokale zoekresultaten.

#1: Het aantal keer dat de gegevens gevonden worden op webpagina’s volgens de Google Standaard.

#2: Het aantal reviews is een belangrijke factor en het belangrijkste zijn de positieve reviews. Hoe meer positieve reviews hoe beter je zult scoren in de lokale zoekresultaten.

#3: Natuurlijk kun je de factoren niet allemaal beïnvloeden, want ook de afstand vanaf jouw bedrijf richting het centrum van de stad heeft een impact op de lokale zoekresultaten. Google gebruikt hier een methode voor genaamd ‘centroid bias’.

Tot zover de tips en trucs omtrent Local SEO. Ga nu snel aan de slag en verbeter de positie van jouw website of webshop in de lokale zoekresultaten. Veel succes!

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken van onze Facebook-pagina, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Deel Tweet +1 Deel