Memes, wat is de kracht ervan en waar moet een succesvolle meme aan voldoen?

Meme: bad luck BrianIn een vorig artikel hebben we kort gesproken over het principe van een ‘meme’ en wat het is. De zogenaamde memes (uitspraak: miems), zijn stukjes cultuur die snel en gemakkelijk verspreid, gedeeld en geconsumeerd worden via een medium, zoals het internet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan plaatjes met tekst, een filmpje of een andere vorm van een ‘internet-fenomeen’.

Het concept van een meme bestaat al erg lang, maar pas in de afgelopen jaren wordt er met een bredere blik gekeken naar hoe men precies omgaat met het delen van informatie op het internet. Wat zit er precies achter de ‘like & share’? Wanneer deelt iemand een afbeelding met zijn vriendenkring, en wanneer niet, en hoe kan die informatie gebruikt worden, bijvoorbeeld om ons internetgedrag te analyseren of om een product naam te geven?

De toepasbaarheid van memes

In dit artikel wordt de toepasbaarheid van memes uitgelegd. Dus waar en wanneer kun je gebruik maken van een meme om het gewenste resultaat te bereiken en te versterken? Memes hebben namelijk een aantal kenmerken die het erg interessant maken om ze voor bepaalde doeleinden in te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van memes voor het verspreiden van een boodschap of een idee; een principe dat voor bijvoorbeeld reclame, marketing en voorlichters erg veel waarde heeft.

Meme: Y U No

Hoe kan een Meme gebruikt worden voor marketing?

De grootste kracht van een succesvolle meme zit ‘m in hoe snel en hoe ver deze informatie kan verspreiden onder de ‘gebruikers’, ook wel de consumenten van data op het internet. Je hebt wellicht eens gehoord van de term ‘going viral’ en wellicht van Chuck Testa?

Meme: original Chuck Testa

Het verhaal van Chuck Testa, een taxideermist (iemand die zich bezig houdt met het prepareren of opzetten van dieren) uit Ojai valley, Californië, is een goed voorbeeld van de kracht van memes.  Een verrassend aantal mensen op de planeet weet namelijk precies wie hij is, terwijl ze nooit in Californië zijn geweest of zullen komen, en niets met taxidermie te maken hebben.

Een zeer komische commercial van de taxideermist werd in augustus 2011 geüpload naar YouTube. Het filmpje werd een ware YouTube-sensatie, en werd binnen de daarop volgende acht maanden meer dan 11 miljoen keer bekeken. Miljoenen views, met geen andere reden dan dat het een grappig, leuk of een aandoenlijk filmpje betreft. Daarbij werd de commercial een ware inspiratiebron, zodoende verscheen Chuck Testa in veel andere memes. Een marketinggenie en een uitgebreide campagne achter de schermen? Nope. Just Chuck Testa.

Meme: Chuck Testa Mufasa

Een meme als marketingtool

In het voorbeeld hierboven, gebeurde dit gewoon, nadat de video door ‘het internet’ ontdekt werd, maar een dergelijk effect is natuurlijk ook superinteressant voor marketeers, voorlichters en reclamemakers. Die zijn veelal op zoek naar de magische formule die ze in staat stelt om een merknaam, product of een ander stukje informatie zo snel en zo ver mogelijk te verspreiden. Een meme of viral campagne kan hiervoor de perfecte tool zijn, gezien de lage kosten en effectiviteit. Soms maakt men hiervoor een eigen meme, en soms lenen ze een bestaande, beide met variërende successen.

Meme: one does not simply explain memes

Wat maakt een meme goed?

Het potentiële succes van memes voor het verspreiden van een naam of idee is te danken aan een aantal kenmerken. Memes zijn namelijk:

  • Gemakkelijk te consumeren
    De meest succesvolle memes zijn kort maar krachtig en direct herkenbaar voor het juiste publiek. Met een enkele blik is de informatie overgedragen. De boodschap komt direct aan en raakt de juiste snaar.
  • Deelbaar
    Niets is zo makkelijk en snel te delen als een afbeelding of een filmpje dat grappig, pakkend of ontroerend is. Bij een goede meme levert het delen hiervan (voor de deler) sociaal krediet op. Er is dus minimale motivatie nodig, dus de drempel is laag.
  • Herkenbaar
    De meeste memes zijn zeer herkenbaar, qua vorm (een standaardformule), of qua inhoud (iets wat iedereen in de doelgroep herkent). Zo identificeert men zich met de boodschap en zullen ze de meme sneller delen met gelijkgezinden of simpelweg hun netwerk.
  • Grappig
    Goede memes zijn grappig. Humoristische dingen leveren de meeste ‘online karma’ op, wanneer je deze deelt, en waardoor mensen de meme graag op hun beurt weer delen met vrienden, collega’s of familie.

Een meme roept het gevoel van een ‘in-joke’ op

Wanneer je de boodschap van een meme begrijpt, omdat het een herkenbare situatie, anekdote of verwijzing is, dan creëert dit het gevoel dat je onderdeel uitmaakt van een exclusieve groep. En dat voelt goed. Ken je bijvoorbeeld vaste grappen die je enkel samen met een bepaalde vriend of groep vrienden maakt?

Op die manier (exclusieve) humor delen versterkt de sociale connectie. Memes gebruiken ditzelfde mechanisme. Hierdoor wekt het snappen van de grap of verwijzing in een meme een positief gevoel op, en ben je eerder geneigd deze verder te delen met gelijkgezinden.

De volgende keer meer over memes

Deze combinatie van eigenschappen zorgt ervoor dat memes een krachtige tool zijn in de handen van een slimme marketeer. Door het gemak waarmee je deze kunt maken kunnen juist ook de kleinere bedrijven, zonder veel geld voor marketing-campagnes, hier veel grond mee winnen. Het enige wat je nodig hebt is een platform om de meme te verspreiden onder jouw doelgroep (zoals Twitter, een Facebook of een blog). En natuurlijk de juiste kennis om een meme te maken.

Meme: I don't always

Er zitten namelijk wel enkele haken en ogen aan het effectieve gebruik van een meme voor marketing-doeleinden. Ook zijn er enkele valkuilen. In het derde deel van deze artikel-miniserie zullen we daarom uitgebreider in kaart brengen, waar je op moet letten wanneer je zelf memes wilt gebruiken.

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken van onze Facebook-pagina of het volgen op Twitter.

Deel Deel Deel Deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *