We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

Website optimalisatie: van 10 naar 150 bezoekers per dag!

Een website online zetten wordt tegenwoordig steeds eenvoudiger, toch hebben nog veel mensen problemen met het verkrijgen van bezoekers. Het verkrijgen van bezoekers hoeft niet al te moeilijk te zijn, zelfs zonder linkbuild-technieken kun je een heel eind komen met website optimalisatie.

Website optimalisatie: meer traffic

Hieronder laat ik een voorbeeld zien van een website die binnen drie maanden van tientallen bezoekers naar honderden bezoekers per dag ging, zonder gebruik te maken van linkbuilding.

Wat is linkbuilding

Linkbuilding is het aanleggen van links richting je website. Er bestaan verschillende methodieken en het komt erop neer dat je website belangrijker wordt, wanneer andere websites richting jouw website linken. (Natuurlijk is het allemaal iets complexer wanneer je echt goed wilt scoren op verschillende termen.) Stel je hebt website X en er is een website Y in dezelfde branche, dan krijg je een betere waardering wanneer op website Y een link van website X staat.

Linkbuilding is tijdrovend

Veel mensen hebben geen tijd voor methodes zoals linkbuilding, want het is een tijdrovend werkje om een sterk en betrouwbaar linkprofiel op te bouwen. Linkbuilding zorgt ervoor dat je de SERP (Search Engine Result Pages) van de zoekmachine gaat beïnvloeden, maar wanneer je traffic wilt genereren dan zijn er een aantal andere mogelijkheden die ook goed scoren.

Veel websites behalen niet meer dan tientallen bezoekers per dag, maar wat is dan de sleutel tot een succesvolle website?

Website optimalisatie, stap 1: Gebruikersgemak

Allereerst is het extreem belangrijk dat je denkt vanuit het oogpunt van de bezoeker. Het maakt niet uit of je producten online verkoopt of een dienst aanbiedt, het gebruikersgemak is een belangrijk aspect voor een succesvolle website. Bezoekers moeten snel en eenvoudig de informatie kunnen vinden waarnaar ze zoeken. Hierbij kun je denken aan een perfecte navigatie en een perfecte inner-linking-structuur. Hierdoor verhoog je niet alleen het aantal page views maar zal de PR-status verdeeld worden over de andere pagina’s. De inner-linking-structuur is extreem belangrijk, omdat je straks graag wilt hebben dat al je pagina’s hoog in de zoekmachine verschijnen.

Website optimalisatie, stap 2: aanmaken van pagina’s

Ik gebruik als voorbeeld een entertainment-website voor kinderen. De website kreeg gemiddeld 12 bezoekers per dag en ontvangt tegenwoordig rond de 170 bezoekers per dag, zonder ook maar enige vorm van linkbuilding toe te passen. De verklaring voor de enorme groei is het aantal webpagina’s met informatie en het gebruik van de juiste SEO-technieken (Search Engine Optimization). Je kunt hierbij denken aan titels, beschrijvingen en stukjes tekst met een bepaalde keyword density.

Website optimalisatie: meer trafficDe website bevat nu meer dan 500 pagina’s die perfect geoptimaliseerd zijn en gevonden worden op diverse woorden en woordcombinaties. Let op: de combinatie van SEO en het aantal pagina’s heeft een drastische impact op de vindbaarheid. Zonder SEO bleef de website alsnog steken op maximaal 50 bezoekers per dag.

Het kan zijn dat je met een bedrijfswebsite nooit genoeg informatie hebt om 500 pagina’s mee samen te stellen met kwalitatief hoogwaardige content. De oplossing hiervoor is het integreren van een blog in je bedrijfswebsite. Laat zien dat je de marktleider bent binnen jouw branche en schrijf informatieve artikelen over de diensten die je aanbiedt. Heb je geen zin om artikelen te schrijven? Laat dan iedere week een medewerker een artikel schrijven of zoek gastbloggers.

Website optimalisatie, stap 3: SEO-wijzigingen

In het voorbeeld dat ik gebruik zijn de helft van de pagina’s afbeeldingen en heb ik bij iedere pagina een klein stukje tekst getypt over het hoofdonderwerp van de pagina. Kies een term waar je op gevonden wilt worden en zorg dat deze zoekterm terugkomt in het kleine stukje tekst, en in de titel en (meta)beschrijving. Indien je pagina’s met kwaliteit content creëert, zorg dan dat je een aantal keer de zoekterm laat terugkomen in de tekst en de titels (h1, h2’s etc). Hieronder staat het effect van een website met een aantal pagina’s, veel pagina’s zonder SEO en veel pagina’s met SEO.

Website optimalisatie: Analytics

Stop niet teveel tijd in het bouwen van links op diverse termen, maar start met het uitbreiden van je website! Veel succes. En zorg dus dat de volgende punten perfect geoptimaliseerd zijn voor iedere webpagina:

  • Titel
  • Beschrijving
  • Keyword density in de tekst
  • H1, H2’s, H3’s, etc.

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken van onze Facebook-pagina of het volgen op Twitter.

Deel dit blog
Niels Vos
Niels Vos

Niels ondersteunt het Antagonist-team op het gebied van marketing, SEO en webdevelopment. Naast zijn werkzaamheden bij Antagonist, studeert hij IT Service Management aan het Saxion te Enschede.

Artikelen: 9

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100