Bloggen: de basis voor een succesvol blog!

Bloggen, inmiddels is het bij ons wekelijkse kost. Elke donderdag schrijft één van onze medewerkers een artikel over de meest uiteenlopende zaken met betrekking tot zijn of haar expertise. Zo heeft Wander (Development) geschreven over het sneller maken van je website, Erik Jan (Systeembeheer) vertelde over configuratie-management en Jeroen (Marketing) over de 200 ranking factoren van Google.

Maar wat is precies de juiste formule voor een succesvol weblog? Waarop moet je letten? Welke onderwerpen kies je? Hoe zorg je voor bezoekers? Vraagstukken die je graag van tevoren beantwoord wilt hebben. In dit artikel zal ik daar dieper op ingaan.

Bloggen: de wekelijkse artikelen van Antagonist

Bron: foksuk.nl

De geschiedenis van bloggen

Allereerst een stukje geschiedenis en achtergrondinformatie. Een blog is eigenlijk niks anders dan een openbaar dagboek dat je wilt delen. Lezers kunnen erop reageren, hun mening geven en een dialoog of discussie aangaan met de auteur of andere lezers. Het idee van bloggen is ontstaan door een groep mensen die in 1994 hun dagboeken online bij hielden. De grondlegger, Jorn Barger, bedacht na verloop van tijd het woord ‘weblog’, nu beter bekend als de verkorte versie ‘blog’. Bloggen raakte in een stroomversnelling door het bedrijf Blogger, dat in 1999 werd opgericht. Dit is mede de reden waarom het woord ‘blog’ de overhand heeft gekregen.

Bezoekers die houden van bloggen

Door met enige regelmaat verschillende onderwerpen te kiezen, zorg je ervoor dat je een breed publiek bereikt. Blijf echter wel binnen je straatje, het is logischerwijs niet interessant voor je bezoekers om te schrijven over onderwerpen die te ver uiteenlopen. Schrijf je vandaag over voetbalwedstrijden en de volgende dag over ballet hebt, dan kan het zijn dat de doelgroep z’n interesse verliest.

Bloggen: bezoekers die houden van bloggen

Bron: foksuk.nl

Kies een onderwerp dat je ligt, waar je veel kennis over hebt en waar je vrijuit over kunt praten. Wees er wel altijd bewust van wat je schrijft. Je bouwt een bezoekerskring welke met vertrouwen jou mening en interpretatie van bepaalde onderwerpen lezen. Bij een verkeerde interpretatie of het verschaffen van verkeerde informatie verlies je al gauw geloofwaardigheid.

Inhoud voor het bloggen

Kies een onderwerp gericht op je bezoekers. Voor welke doelgroep ga je wat schrijven? Wat willen ze weten? Wat zijn hun vragen? Tegen welke problemen lopen ze aan? Kies iets waaraan ze wat hebben. Uiteraard kan een ‘leuk’ verhaal (of update) tussendoor ook prima leesvoer zijn voor je bezoekers.

Bloggen: de inhoud van je blog

Op het moment dat je een vaste kring bezoekers hebt opgebouwd, wil je dat ze natuurlijk blijven terugkomen. Door in te haken op problemen en vraagstukken blijft je interessant en bind je bezoekers aan je weblog, zodat ze het langzaam als waardevolle informatiebron gaan beschouwen. Weet je veel van computer en zijn hierbij vragen die vaak naar voren komen dan is dit een goed onderwerp om op in te haken. Ook actualiteiten worden altijd goed gelezen. Wat speelt er onder je bezoekers en wat speelt er in de wereld, met betrekking tot het onderwerp van je weblog? Bepaal aan de hand hiervan de onderwerpen die je kiest.

Om als voorbeeld te kijken naar ons eigen blog: recentelijk hebben we op de afdeling Support een groot aantal vragen gehad over SEO. Dit is de reden dat Jeroen, van de afdeling Marketing, heeft besloten om hierover een divers aantal artikelen te schrijven.

WordPress themes: let op, maak van tevoren een back-upTip: hoe schrijf je een artikel dat hoog scoort in Google? Deze handige WordPress SEO-tips voor het schrijven van een artikel zullen je een eind op weg helpen!

Je eigen website om te bloggen

Veel blogs worden opgebouwd in ‘blog-sites’, het is echter veel mooier en leuker om dit op je eigen website te doen. Kies een domeinnaam waarbij je de gewenste doelgroep bereikt, dus de doelgroep waarop je wilt focussen. Een eigen domeinnaam geeft een betere uitstraling en oogt professioneler. Ga je naar ‘www.blog.ikschrijfmijnblog.nl/wiebe.nijkamp’, dan is dit natuurlijk een stuk minder mooi dan als je naar ‘www.jouwdomein.nl’ gaat.

Bloggen: je eigen website

Een website is tegenwoordig eenvoudig zelf te maken met bijvoorbeeld WordPress, ‘the mother of blogs’. WordPress heeft ervoor gezorgd dat een blog in eigen beheer eenvoudig te realiseren is. Je bent en blijft uniek in wat je doet door het grote scala aan mogelijkheden dat voor WordPress beschikbaar is. Wil je er meer dan alleen de basis uithalen, dan kan dat. Er zijn immers duizenden gratis thema’s, die je helpen bij het design van je blog, en plug-ins, om je blog bijvoorbeeld sneller te maken of helpen bij het hoger komen in Google!

Titel en hits

Een pakkende titel zegt vaak genoeg, maar een mysterieuze of uitdagende titel, waarbij de nieuwsgierigheid van de bezoeker wordt opgewekt, doet het vaak beter. Het is slim om uit te zoeken naar welke termen je doelgroep voornamelijk zoekt. Maak hierbij gebruik van de statistieken die er beschikbaar zijn voor je website. Zoeken je bezoekers veelal naar te term ‘boek’, dan is het verstandig om hier eens een goed artikel over te schrijven en dit in de titel te verwerken.

Bloggen: meer bezoekers naar je blog leiden

Uiteraard is het gebruik van social media erg aan te raden om je blog een extra boost te geven. Facebook, Twitter, Google+, deel het op zoveel mogelijk plekken. Net zolang tot iedereen in je tijdlijn je blog ook leest of er in ieder geval van afweet.

Tot slot

Natuurlijk is er geen gouden formule voor het perfecte blog, maar het helpt je vast een eind op weg. Ik ben erg benieuwd wat volgens jullie een goed blog is en waar het aan moet voldoen, alle voorbeelden zijn welkom. Dus laat gerust een berichtje achter als reactie!

Bloggen: RSS-scriptje downloaden

Bron: foksuk.nl

P.S. Wil je op de hoogte blijven van de artikelen die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken van onze Facebook-pagina of het volgen op Twitter.

Deel Deel Deel Deel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *