Je conversie verhogen met deze waardevolle tips op basis van eye tracking!

Conversie verhogen: het optimaliseren van je communicatieNeil Patel heeft een tijdje geleden een artikel geplaatst, waarvan ik graag een aantal punten met jullie wil delen. Met behulp van dit artikel laat ik je zien dat je, met een paar kleine wijzigingen voor je communicatie-uitingen, extra de nadruk kunt leggen op jouw product, dienst of merk. Zo kun je op een simpele manier ervoor zorgen dat de conversie van je advertentie of banner zal stijgen.

Met behulp van ‘eye tracking’ laat ik het verschil zien hoe mensen naar advertenties kijken voor en na de kleine aanpassingen.

De conversie verhogen door de kijkrichting van het model

Als eerste neem ik een heel simpel voorbeeld, een advertentie voor een shampoofles. Let op: deze simpele tip kun je ook voor jouw website, banner, afbeeldingen etc. gebruiken.

Veel mensen maken gebruik van gratis stockfoto’s van bijvoorbeeld modellen. Wanneer je gebruik maakt van zulke stockfoto’s, moet je uitkijken dat het model niet afleid van het product of merk, waar het eigenlijk om draait. Je wilt namelijk niet dat bezoekers alleen maar na het model kijken, omdat hierdoor je conversie zal dalen. Toch zie je in de praktijk dat dit vaak voorkomt.

Hieronder staat een voorbeeld advertentie bekeken met eye tracking.

Conversie verhogen: eye tracking kijkrichting model

Je ziet dat veel mensen een eerste blik richten op het model en de titel, maar als je veel mensen later vraagt over welk product het precies ging, dan kunnen maar weinig deze vraag beantwoorden.

 Door middel van een kleine aanpassing aan de ogen wordt je echter geforceerd om naar het product te kijken. Deze techniek kun je ook gebruiken bij jouw ‘call-to-actions’ (zoals links, knoppen, invulvelden etc.) op je landingspagina of website.

Hieronder zie je een afbeelding waar de ogen gericht zijn naar het product. We laten de advertentie opnieuw zien met behulp eye tracking.

Conversie verhogen: eye tracking kijkrichting veranderen

De focus beïnvloeden door het aanpassen van de houding

Een tweede optie is de houding. Je kunt door het aanpassen van de lichaamshouding de nadruk leggen op een bepaald stukje tekst of een logo. Het aanpassen van de lichaamshouding kan nog een veel groter effect met zich meebrengen dan het wijzigen van de kijkrichting van het model!

Conversie verhogen: eye tracking houding model

Als voorbeeld zie je hierboven een schattige baby. Wanneer je de advertentie bekijkt met eye tracking, dan zie je al snel dat veel mensen meteen naar de baby kijken. Dat is echter niet het doel, wat je werkelijk wilt bereiken is dat de bezoekers juist in de richting van de titel, het merk of het logo kijken. Dit kun je beïnvloeden door een simpele verandering aan de advertentie, waarmee je de focus legt op de delen van de advertentie die je graag wilt uitlichten.

We beginnen met het verdraaien van de lichaamshouding van de baby, wanneer je de baby een kwartslag draait richting het belangrijke gedeelte van je advertentie, zoals de titel en tekst, dan zul je al snel zien dat meer mensen richting de titel en de tekst zullen kijken. Hieronder zie je weer een voorbeeld met eye tracking, met het effect wanneer de baby een kwartslag gedraaid is richting de tekst.

Conversie verhogen: eye tracking houding aanpassen

De conversie verhogen door ‘geschreven’ teksten

Een andere manier om ergens de nadruk op te leggen is het gebruik van een kleine tekstballon met een ‘handgeschreven’ tekst (gebruik hiervoor bijvoorbeeld een font, dat eruit ziet als een handgeschreven tekst). Je hebt ze vast al wel eens voorbij zien komen op verschillende soorten websites, want veel mensen gebruiken deze methode om extra nadruk te leggen op bijvoorbeeld een call-to-action. Wanneer bezoekers je website bekijken dan zal handgeschreven tekst één van de eerste onderdelen zijn wat opvalt bij de bezoeker.

Hieronder staat een voorbeeld met tekstballonnen op een website, dat via eye tracking wordt weergegeven.

Conversie verhogen: eye tracking handgeschreven tekst

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om goed na te denken over het ontwerpen en plaatsen van advertenties en banners.

Bepaal vooraf je verhaal, lees over hoe je de strategie kun bepalen, wat wil je duidelijk maken? Verplaats jezelf in de bezoeker en stel je de vraag: “Wat zou jouw overhalen tot het kopen van een product? Waar focus jij je aandacht op?” En houdt rekening met de beïnvloedingswapens voor een hogere conversie.

Heb jezelf nog handige tips en wil je deze graag met ons delen? Laat deze dan als reactie achter! Bij voorbaat dank. Voor nu, veel succes met het optimaliseren van jouw advertenties, website, banners, afbeeldingen etc.

Deel Tweet +1 Deel