Aan de slag! – Hoe kun je Office 365 instellen voor jouw domein?

E-mail configureren: E-mail icoonTijd om weer aan de slag te gaan! Het vorige deel ging over het instellen van Google Apps voor je e-mail en domeinnamen. Nu gaan we het hebben over het inschakelen van Office 365 voor jouw domein. Een oplossing die Microsoft biedt en jij kunt gebruiken in samenhang met je domeinnaam en e-mail.

Handig voor als je met onderdelen van Microsoft Exchange wilt e-mailen en daarbij jouw domeinnaam wilt gebruiken. Maar dat is niet de enige functionaliteit die door Office 365 wordt aangeboden.

Office 365 instellen: Office 365 logo

Microsoft biedt namelijk een veel bredere online omgeving aan met onderdelen als Exchange voor e-mail en Lync voor internettelefonie. In deze handleiding wordt uitgelegd hoe je dit kunt inschakelen voor jouw eigen domeinnaam.

Office 365 instellen: Let op wijzigen DNS

Let op: Het is voor enkele stappen in deze handleiding nodig DNS-records aan te passen. Zie voor meer informatie onze handleiding daarover: Hoe beheer ik mijn DNS-records?

  • Sluit een abonnement af via de Microsoft-website;
  • Klik in het control panel van Office 365 links op de knop ‘Domeinen‘;

Office 365 instellen: Domeinen aanklikken

  • Kies voor de optie ‘Een domein toevoegen‘;

Office 365 instellen: Domein toevoegen

  • Vul de domeinnaam in en klik op ‘Volgende‘;
  • Selecteer uit het drop-downmenu de optie ‘Algemene instructies‘, je krijgt nu een verificatierecord te zien van de vorm MS=ms12345678;

Office 365 instellen: Domein verifiëren

  • Ga in DirectAdmin naar ‘DNS Management‘ en maak een TXT-record aan met dit verificatierecord. Als de optie DNS Management niet zichtbaar is moet je deze eerst aanzetten;

Office 365 instellen: DirectAdmin

  • Klik in het Office 365 control panel op de knop ‘Gereed, nu controleren‘, het domein wordt nu geverifiëerd;
  • Geef aan welke onderdelen van Office 365 je voor het domein wilt inschakelen en klik op ‘Volgende‘;
  • Klik nu op ‘Sluiten‘ om de domeinconfiguratie bij Microsoft af te ronden.

Hieronder staan de stappen die je voor elk onderdeel moet uitvoeren om de DNS-records goed in te stellen.

Exchange Online

  • Verwijder bestaande records voor e-mail uit het overzicht door ze te selecteren en onderin het scherm op ‘Delete Selected‘ te klikken. Het gaat om alle MX-records en elk TXT-record dat begint met de tekst ‘v=spf1‘;

Office 365 instellen: DNS-records verwijderen

  • Maak de DNS-records aan voor e-mail. Let op de punten en streepjes;

Office 365 instellen: DNS-records aanmaken

Microsoft Lync

  • Maak de DNS-records aan voor internettelefonie. Let op de punten.

Office 365 instellen: Microsoft Lync

SharePoint Online

  • Verwijder het record voor www door ze te selecteren en onderin het scherm op ‘Delete Selected‘ te klikken;
  • Maak het DNS-record aan voor SharePoint. Let op: vul hier niet de domeinnaam in, maar het bedrijf zoals ingevuld bij Office 365.

Office 365 instellen: SharePoint Online

Tot zover de uitleg over het instellen van Office 365 voor jouw domein. Het volgende artikel gaat over SPAM en ongewenste e-mail. Zo wordt er onder andere uitgelegd hoe je SPAM kunt voorkomen, hoe je filters kunt aanmaken en SpamAssasin kunt instellen.

Succes met het instellen en ontdekken van Office 365. Oh ja, mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je natuurlijk ook altijd contact opnemen met support.

Deel Tweet +1 Deel