We plaatsen een cookie voor Google Analytics om onze website te verbeteren

Met een cookie kun je advertenties personaliseren. Wij hanteren echter de strikte regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Surfgedrag houden we niet bij en we achtervolgen je ook niet met reclame.

3 praktische lessen in succesvolle online marketing. Les 3: (Google) Analytics…

Dit is de laatste week van mijn drie praktische lessen over online marketing. In de eerste les hebben we doelstellingen bepaald en gewerkt aan het opstellen van doelgroepgerichte voordelen van je product of dienst.

In de tweede les hebben we gewerkt aan het opzetten van winstgevende marketingcampagnes met AdWords en SEO. Dit hebben we daarna uitgebreid naar een duurzame content- en socialstrategie. We hebben daarbij gezien dat de weg naar online succes bestaat uit het:

  1. Uitproberen: je lanceert een product/dienst + voordeelcombinatie op de online markt.
  2. Falen: je meet wat aanslaat en wat niet.
    Wat trekt bezoekers naar je website die converteren?
  3. Leren: herhaal 1 en 2. Je begrijpt steeds beter wat je doelgroep wil.

Het is opvallend dat we hoe stap 2 precies werkt hebben overgeslagen! Hoe meet je wat aanslaat en wat niet?

Online marketing: Analytics

Deze week maken we je online marketingstrategie compleet door te kijken naar een praktische aanpak voor het meten, analyseren en verder actie nemen op je online marketinginspanningen. We gaan hiervoor het web-analytics-programma Google Analytics gebruiken.

Les 3, Analyse van je online marketingstrategie: sturen op basis van data…

“Meten is weten, is een populair en hardnekkig misverstand.”

Als je wel eens eerder een artikel over online marketing hebt gelezen ben je deze uitdrukking vast al eens tegengekomen: “meten is weten”. Helaas is dat onzin. Meten geeft data en geen informatie. Klein nuanceverschil kun je denken, maar het is er één met een grote impact.

In mijn werk als webanalist zie ik regelmatig dat organisaties meetgegevens van de online marketing alleen gebruiken om mee te rapporteren. Maandelijks wordt er een rapportje geprint. Een directielid kijkt er 20 seconden naar. Daarna verdwijnt het rapportje roemloos op een stapel andere rapporten. In webanalysekringen wordt een analyst die zo omgaat met meetgegevens een ‘data-eekhoorn’ genoemd. Een data-eekhoorn meet obsessief alles wat hij tegenkomt. Vervolgens slaat hij of zij alle data gretig op, om er tenslotte niks mee te doen… Word geen data eekhoorn!

Zoek de verschillen 😉

1: “Van meten tot weten” – Heike Kamerlingh Onnes (1853-1926), Nobelprijswinnaar. Bron: Nobelprize.org.
2: Een eekhoorn. Bron: Weheartit.com.

Oplossing: Het woordje ‘tot’ maakt een belangrijk verschil.

In deze les laat ik je zien hoe je van marketingdata waardevolle informatie en inzichten maakt. Deze inzichten zet je vervolgens in, om je online strategie verder aan te scherpen.

Eerst een korte voorbereiding!

a) Installeer Google Analytics. Bekende CMS-systemen zoals WordPress of Drupal hebben kant-en-klare plugins en modules die dit voor je regelen.

b) Pak je doelstellingen uit les 1 erbij. Wat zijn de conversies en doelen die mensen op je website kunnen uitvoeren? Gebruik Analytics doelen zodat je conversies meetbaar worden. Hoe je dit doet legt Google hier uit, al doen ze niet erg hun best.

Deze stap is wat technisch en uitdagend. Als je er niet uitkomt kan dit een goed moment zijn om een webprofessional in te schakelen. Google naar een webbureau bij jou in de buurt. Vraag of ze een Google Analytics Qualified Individual hebben. Zo ja, dan kan hij of zij dit in een enkele uren voor je regelen (of enkele dagen als je een heel ingewikkeld online platform hebt).

1. Kansen spotten met analytics

De belangrijkste truc om waarde uit analytics te halen is om te speuren naar trends en verschillen. Daaruit haal je inzichten waarop actie kan worden genomen.

Voorbeeld
Rapporteer dus niet: “De website had vorige maand 9675 bezoekers.”
Maar wel: “Conversie % van advertentiegroep X is 2 maal hoger dan advertentiegroep Y.”
Actie: “We verhogen de biedprijzen voor advertentiegroep X.”

Online marketing: analytics van een campagne

Spot verschillen. De bounce rate van natuurlijke zoekresultaten is hoog in vergelijking met het website gemiddelde. Dit kan reden zijn voor nader onderzoek en actie. Bron: een GoalGorilla-campagne.

2. Pak aandachtsgebieden met een hoge impact

De hoeveelheid data die tot je beschikking staat kan overdonderen. Pak als eerste zaken aan die het meeste impact hebben op je doelstellingen. Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten die je per rapporttype moet analyseren.

  • Doelgroep: kijk naar verschillen tussen nieuwe en terugkerende bezoekers. Kijk naar opvallende verschillen in gedrag met bepaalde browsers. Hoge bounce rates kunnen wijzen op technische problemen.
  • Verkeersbronnen: kijk naar verschillen en trends in de grootste vijf verkeersbronnen. Maak onderscheid in zoekwoorden met en zonder je merknaam.
  • Inhoud: focus vooral op de belangrijkste tien bestemmingspagina’s en niet ‘alle pagina’s’. Bestemmingspagina’s zijn de pagina’s waar mensen hun bezoek aan je website starten.

Pas op: gemiddelden zijn gevaarlijk om te werken. Vaak zit er (erg) veel verschil in website gedrag tussen verschillende soorten bezoekers. Om effectief verschillen te spotten moet je leren segmenteren in analytics. Dat is een duur woord voor het indelen van bezoekers in groepen.

Online marketing: analytics geavanceerde segmenten

Segmenteren kun je leren. Je vind deze krachtige mogelijkheid bovenin alle rapporteren. Let op het verschil in gedrag tussen nieuwe en terugkerende bezoekers. Bron: een GoalGorilla campagne.

3. Maak analytics een onderdeel van je workflow

Data werkt verslavend. Voor je weet zit je een paar uur in je bezoekgegevens rond te klikken zonder concreet resultaat. Probeer dit te vermijden.

Kies elke twee weken één concrete actie om je KPI’s (zie les 1) te verbeteren.
Maak acties en verwachte resultaten SMART, voorbeelden:

  • titel-optimalisatie: groei van 10% in niet-betaald zoekverkeer, zonder merknaam naar 25,2% website-totaal in 2 maanden.
  • zoekwoord-selectie AdWords: verlaag bounce percentage met 20% van advertentiegroep X in twee weken.

Werken met web analytics is een uitdagend en interessant vakgebied. Continu je online effectiviteit verhogen kan het verschil maken tussen een redelijk goede website en een marktleider.

Lees verder over werken met analytics:

Tot slot: veel succes met je online marketingstrategie

Ik hoop dat ik  jullie via deze drie lessen van de afgelopen weken een overzichtelijke, maar vooral ook praktische handleiding heb gegeven, tot het opzetten van een succesvolle marketingstrategie.

Natuurlijk zijn er nog veel dingen die je zelf moet aanvullen, leren en ontdekken. Vergeet niet: falen is een online onderdeel van de strategie! Geef in de comments hieronder aan als je voor specifieke uitdagingen staat in het gebruik van analytics. Vragen en opmerkingen beantwoord ik met plezier.

En anders wens ik je veel ondernemerschap plezier en online succes toe!

Deel dit blog
Mieszko Czyzyk
Mieszko Czyzyk

Mieszko is mede-eigenaar van webbureau GoalGorilla en eindverantwoordelijk voor Marketing & Optimalisatie. Mieszko houdt zich bezig met analytics, zoekmachine-advertenties en begeleidt klanten bij hun online strategie. Online kansen spotten en benutten vind hij geweldig.

Artikelen: 4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren Webhosting: 5 sterren uit 5.830 reviews

60.000+ webhostingpakketten actief
Bij de beste webhosters in MT1000 en Emerce 100