De 5 meest voorkomende foutmeldingen in WordPress, en wat je eraan kunt doen!

WordPress is veelzijdig en gemakkelijk in gebruik. Toch gaat er soms wel eens wat mis, waardoor jouw site een foutmelding geeft of zelfs helemaal niet meer werkt. In dit artikel ga ik vijf problemen behandelen die wij vaak voorbij zien komen. Tevens de mogelijke oplossingen, waarmee je jouw site weer werkend kan krijgen.

WordPress foutmeldingen: de meest voorkomende errors

#1. Fatal error: Allowed memory size…

Je krijgt een fatal error-melding binnen of je krijgt deze te zien in plaats van je website. Deze melding geeft aan dat er in de installatie van WordPress iets zeer veel geheugen nodig heeft. Het komt vaak doordat iets in een ‘oneindige’ lus zit. Hierdoor raakt al het geheugen wat beschikbaar is op en wordt een (veiligheids)limiet bereikt.

Vaak is de oorzaak hiervan een script of plug-in die niet goed functioneert en geheugen ‘lekt’. Als een WordPress-installatie meer geheugen nodig heeft dan dat beschikbaar is, dan is er vaak iets aan de hand binnen de installatie.

Soms kun je uit de foutmelding afleiden welke specifieke plug-in of functie de foutmelding hierboven veroorzaakt. Je kunt dan proberen deze uit te schakelen om te kijken of hiermee de foutmelding verdwijnt.

In sommige gevallen kun je ook niet meer in de admin-omgeving van WordPress. Kijk dan of er in de foutmelding een referentie naar een specifieke plug-in wordt gemaakt. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de map waar deze plug-in in staat, meestal /public_html//wp-content/plug-ins/… opzoeken en hernoemen door er bijvoorbeeld .oud achter te zetten. De plug-in wordt hierdoor uitgeschakeld en kan geen fouten meer veroorzaken.

Om een map te hernoemen kun je inloggen op DirectAdmin en via de Files-optie naar de map die de plug-ins bevat gaan. Een map kun je hernoemen door op de link Rename te klikken die er achter staat.

Een andere oplossing in dat geval, is WordPress precies vertellen hoeveel geheugen er gebruikt mag worden. Dit om te voorkomen dat daar overheen wordt gegaan. Je doet dit door de volgende regel code aan het wp-config.php-bestand toe te voegen: define(‘WP_MEMORY_LIMIT’, ’96M’);

Verder lezen

Hongerig naar verbetering!

Mijn ervaring is dat wanneer je op vakantie bent geweest, je bij terugkomst de gang van zaken op je werk met andere ogen bekijkt. Zelf ben ik net terug van een reis naar Cuba (aanrader). Wat ik intrigerend vond aan deze reis, waren de wachtrijen voor alles. Bij de bakker of de bank bijvoorbeeld, daar sta je uren in de rij. Doordat ik, zelfs op vakantie, de drive heb om altijd te verbeteren, vroeg ik me af of deze wachtrijen korter konden.

Verbetering: wachtrij bij Apple

Zodoende kwam ik met het idee voor dit blog. Graag wil ik je een stukje vertellen wat wij doen om je zo kort mogelijk te laten wachten op een antwoord en daarnaast hoe wij omgaan met structurele verbeteringen.

In de wachtrij bij Antagonist

Natuurlijk willen we je als klant zo snel mogelijk van een antwoord voorzien. Voor de meest gestelde vragen hebben we een uitgebreide handleidingenpagina, die je snel en eenvoudig verder helpt. Natuurlijk is het niet mogelijk om alle vragen hier af te vangen, daarom kun je ook een e-mail sturen naar onze Supportafdeling.

Wanneer een e-mail wordt verstuurd, komt deze terecht in ons ticketsysteem. De eerste stap die wij nemen, is om het ticket van prioriteit te voorzien. Hierdoor worden tickets die hoge urgentie hebben, als eerste opgepakt. De overige tickets worden fifo (first-in-first-out) afgehandeld. Dankzij deze methode kunnen we heel snel tickets beantwoorden en krijg je uiterlijk binnen 4 uur bericht. We streven er trouwens naar om een volledige oplossing in onze eerste reactie te bieden. Daarvoor moeten we soms wat uitzoeken en kan het eventjes duren.

Verbetering: feedback matters

Als je dit vergelijkt met onze conculega’s, dan is het een zeer goede en snelle responstijd. En daar worden klanten blij van, wat resulteert in de bovenste positie van de Hosting Top 100. Natuurlijk betekent dit niet dat we stil blijven zitten, want wij denken altijd dat het sneller en beter kan. Daarbij hebben onze klanten tevens ideeën aangedragen voor het verbeteren van de responstijd en onze algehele dienstverlening. Deze waardevolle feedback gebruiken we graag.

Hoe weten wat beter moet?

Om te weten wat onze klanten beter willen, sturen we periodieke feedback-mailings naar telkens een willekeurig deel van onze klanten. Misschien heb je wel eens zo’n e-mail gehad. Tevens hebben we een aantal klanten gebeld voor informatie over het verbeteren van onze producten en diensten. Naast deze actieve manier, verkrijgen we ook feedback via ons supportkanaal en forum.

Verbetering door feedback: klanten aan het woord

Dankzij al deze feedback zorgen we ervoor dat de belangrijkste (en soms kleine) verbeterpunten snel worden opgepakt. Zo worden we elke dag een stukje beter. Voor een deel van deze verbeterpunten worden projecten gestart, omdat het simpelweg te groot en teveel werk is om zomaar even te doen. We zouden graag alles in één keer zo snel mogelijk willen aanpakken, maar de factoren tijd en capaciteit spelen natuurlijk ook een rol. Daarom moeten we soms keuzes maken en kunnen sommige verbetering niet direct worden uitgevoerd.

Een greep uit de grote projecten die we wél hebben afgerond, naar aanleiding van onder andere feedback van klanten, zijn: het nieuwe platform, SSL-certificaten, nieuwe domeinextensies en Premium Support. Nieuwe projecten en producten zijn al ingepland voor de komende kwartalen. Wat de plannen exact zijn, houden we nog even geheim. Maar hierover hoor en zie je vanzelf meer ;).

Je eigen contactpersoon

Verbetering door feedback: je eigen contactpersoonWat duidelijk naar voren kwam uit de feedback-mailing was dat onze klanten bij ondersteuning een vast contactpersoon prefereren. Hierop hebben we actie ondernomen. Zodoende hebben we op de supportafdeling een aanpassing gemaakt in onze werkwijze. Naast dat we tickets nu op prioriteit en kennisniveau indelen, koppelen we deze ook direct aan één supporter die de gehele afhandeling van ticket beheert.

De voordelen

  • Als klant heb je een vast contactpersoon voor het ticket. In het verleden moesten supporters bij overname het ticket van een collega eerst helemaal teruglezen. Echter, werd er daardoor af en toe weleens iets over het hoofd gezien. Als klant hoef je het dus niet meer opnieuw uit te leggen. Jouw contactpersoon weet immers wat er eerder is gecommuniceerd.
  • (Semi-)spoedtickets kunnen nu nog sneller worden opgepakt. Supporters hebben hun eigen ‘bakje’ met tickets, waar ze zelf ook prioriteiten kunnen verdelen tussen de verschillende tickets.
  • Je krijgt nog sneller een antwoord. Jouw contactpersoon hoeft zich niet in te lezen in een ticket. Dit scheelt tijd per ticket, en zorgt er dus voor dat je nog sneller een antwoord krijgt.
  • Het is natuurlijk mogelijk om te wijzigen van contactpersoon. Wanneer iemand afwezig is, of je toch beter geholpen kan worden door een collega, kunnen we je vraag doorzetten naar de juiste persoon.

Naast dat we het zelf een verbetering vinden, hopen we hiermee ook aan de feedback van onze klanten tegemoet te komen.

Hongerig naar verbetering

Verbetering door feedback: luisteren naar klantenZoals aangegeven in de inleiding ben ik altijd hongerig naar verbetering. Dit geldt niet alleen voor mij, maar voor al mijn collega’s bij Antagonist. We hebben nu een belangrijke stap gemaakt om klanten nog sneller en beter van dienst te kunnen zijn. Echter, zijn we er nog niet.

Er is altijd ruimte voor verbetering. Heb jij ideeën over wat we beter kunnen doen? Of mis jij iets in onze dienstverlening? Schroom dan niet en neem gerust contact op met support@antagonist.nl.

Nieuwsgierig naar onze handleidingen of Premium Support?

Verbetering door feedback: Klik hier voor meer informatie

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.

Eenvoudig de taal wijzigen in WordPress

WordPress is een handig stukje software waarmee je eenvoudig een website of blog kunt maken en beheren. Dankzij Installatron is gemakkelijk te installeren op één van onze hostingpakketten, en kun je het zelfs zo instellen dat er automatisch back-ups en updates worden uitgevoerd. Al deze voordelen zorgen ervoor dat het door een heel groot deel van onze klanten wordt gebruikt. Maar niet alleen door hun, want de populariteit van WordPress blijft Wereldwijd toenemen.

Hoe wijzig ik de taal in WordPress?

Het is dankzij de grote populariteit en de enorme community achter WordPress, dat er in een rap tempo verbeteringen worden uitgebracht. Vaak worden deze in de vorm van een update, al dan niet voor je thema of plug-in, beschikbaar gesteld. Het up-to-date houden, is dus niet alleen goed om lekken tegen te gaan, maar ook om nieuwe features beschikbaar te krijgen. Eén van deze handige nieuwe features is het instellen van de taal in WordPress. Deze is een tijdje geleden beschikbaar geworden, maar lijkt echter enigszins onderbelicht. Vandaar dat ik in dit artikel uitleg, hoe je binnen 3 minuten de taal van WordPress kunt wijzigen.

Een andere taal kiezen voor WordPress

Het is vanaf WordPress 4.1 mogelijk om in de back-end van WordPress eenvoudig de taal aan te passen. Tijdens de installatie van WordPress kun je kiezen welke taal je wilt gebruiken, maar daarna is het niet eenvoudig aan te passen. Voorheen moest je namelijk zelf een vertaalde versie van WordPress downloaden. Stel, je had je blog in het Engels geïnstalleerd, dan moest je vervolgens via nl.wordpress.org de Nederlandse versie downloaden. Gelukkig hoeft dat nu niet meer!

Wist je dat er ook een Friese versie van WordPress beschikbaar is?

Verder lezen

De 10 meest voorkomende misverstanden over het verhuizen van een domeinnaam

Momenteel zit ik middenin een verhuizing naar een nieuwe woning. Ik ben al een tijdje bezig, maar pas tijdens de verhuizing worden een aantal dingen duidelijk die niet voorzien waren of waar nog niet over was nagedacht. Dit doet me denken aan wat ik op onze helpdesk ook wel eens voorbij zie komen. Er komen dagelijks namelijk veel vragen binnen over een verhuizing van een domeinnaam. Zodoende vond ik het tijd voor een handig overzichtje, waarin ik een aantal misverstanden over verhuizen graag wil verduidelijken en uit de weg wil ruimen.

Verhuizen domeinnaam: de 10 meest voorkomende misverstanden

Velen die graag hun website willen verhuizen, hebben geen zin in gedoe en dat is heel begrijpelijk. Zo ontstaan er drempels waar sommige providers gebruik van maken om je langer te binden. Dat kan vervelend zijn, helemaal omdat verhuizen per se lastig is. Zodoende heb ik hieronder de 10 meest voorkomende misverstanden over het verhuizen op een rijtje gezet. Zo voorkom je onvoorziene omstandigheden en zorg je ervoor dat alles naar verwachting verloopt.

Tevens is het handig om voorafgaand de stappen voor het verhuizen in kaart te brengen, zodat het overzetten van je website en domeinnaam vlekkeloos verloopt. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Mocht het zo zijn dat je toch vastloopt tijdens een domeinnaamverhuizing, geen paniek! Onze helpdesk staat altijd voor je klaar. Stuur gerust een e-mail. We helpen je graag verder.

Of laat je verhuizen door een expert

Wil je direct vanaf het begin geen werk met het verhuizen van je domeinnaam en website? Of heb je zelf niet de tijd en kennis in huis? Schakel dan een deskundige van Antagonist in. We hebben sinds kort namelijk een nieuwe verhuisservice, waarbij een expert van Antagonist jouw complete verhuizing regelt. De gehele overstap wordt dus voor je gedaan, dat scheelt veel werk en je weet zeker dat het goed gebeurt.

1. Kan ik een ‘verhuisbaar’ domein registreren?

Als je een domeinnaam bij ons checkt, dan zul je misschien wel eens gezien hebben dat er een aantal domeinnamen de status ‘verhuisbaar’ hebben. In principe is dit geen misverstand. Het is namelijk mogelijk om een dergelijke domeinnaam naar ons te verhuizen! Echter, kan dit alleen als jij de houder bent van het domein, want tijdens het verhuizing wordt het eigendom geverifieerd. Als je dus de eigenaar bent en de domeinnaam staat bij een andere provider geregistreerd, dan kun je de domeinnaam naar Antagonist verhuizen. Je zult hiervoor een verhuiscode nodig hebben en die je kun opvragen bij de huidige provider.

Verder lezen

Is je site toe aan APK? Doe zelf een check-up of kies voor onze Sitedokter!

Op de helpdesk van Antagonist komen we het helaas regelmatig tegen: verwaarloosde websites. De algemene gedachte is dat een website niet onderhouden hoeft te worden, maar niets is minder waar. Een website is wat dat betreft misschien wel het beste te vergelijken met je eigen computer. Een slecht onderhouden computer wordt alleen maar trager en trager en wemelt van de virussen. Met enige regelmaat moet je daarom een update installeren, een virrusscan doen of je harde schijf weer eens even goed opschonen. Ook een website heeft dergelijk onderhoud nodig.

Sitedokter: schakel een expert van Antagonist in

Is het bij jou ook al weer even geleden dat je je website eens even goed onder handen hebt genomen? Geen paniek, in dit artikel ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je jouw website op de belangrijkste punten kunt controleren en bijwerken.

Heb je hiervoor niet zelf de tijd en/of kennis in huis? Schakel dan de experts in van Antagonist! De Sitedokter van Antagonist neemt je al het werk uit handen en jij bent altijd verzekerd van een goed resultaat. Hierbij zal een beveiligingsexpert van Antagonist je website controleren, opschonen, updaten en beveiligen. Je ontvangt na het uitvoeren van de handelingen een rapport, waarin je alle aanpassingen kunt teruglezen. Verder lezen

Container hosting: je eigen resources voor meer performance en veiligheid!

Zoals je wellicht eerder hebt gelezen, is Antagonist druk bezig met het de overgang naar een nieuw superplatform. Dit is niet één ding, maar bestaat uit meerdere facetten. Een nieuw netwerk, de nieuwste servers en andere nieuwe hardware, het gebruik van DNSSEC, de beste tools voor serverbeheer en nog veel meer. Al deze aspecten samen vormt de krachtbron voor snelle, stabiele en veilige webhosting. Zodat wij de beste gebruikservaring en hoogste performance voor jouw website kunnen bieden.

Container hosting: het nieuwe superplatform van Antagonist

Al eerder gaven we een tipje van de sluier over een nieuwe vorm van veilige webhosting die we met de introductie van ons nieuwe platform in gebruik hebben genomen. In dit artikel wil ik daarover graag wat meer vertellen. Mijn collega Sander had het in een zijn artikel over de evolutie van shared webhosting, tot het punt waar wij nu zijn aangekomen: containerisatie. Shared is niet meer shared, want iedereen krijgt z’n eigen container. Een server zo ingericht dat iedereen ‘bij elkaar woonde’ is niet meer. Nu krijgt iedereen z’n eigen ‘luxe appartement’. In hostingtermen heet dat containerisatie. Op een server krijgt elke gebruiker z’n eigen container en daarmee dus meer privacy, veiligheid en performance.

“The whole is greater than the sum of its parts”

Naast voordelen als veiligheid, eigen processen, unieke instellingen en zelf je PHP-versie kiezen, is er nog een ander héél groot voordeel. Elke container krijgt namelijk zijn eigen resources (CPU, IO en RAM) toegewezen. Op deze manier heeft het gebruik van één container geen invloed op andere gebruikers van de server. Een stuk stabieler en betrouwbaarder dus. In dit artikel ga ik je laten zien wat de verschillende onderdelen zijn, waarop resources ingedeeld worden. Wat de oorzaak en het gevolg ervan is, en hoe je inzicht krijgt in je gebruik.

Ik ga het woord ‘container’ vaak noemen. Maar wat is dat nou precies? Met een container bedoel ik alles wat er op een hostingaccount draait: websites, e-mail, FTP, cronjobs, etc.

Hoe zie ik mijn gebruik en waar moet ik op letten?

Voordat we diep de techniek in duiken, ga ik eerst kort uitleggen waar je het huidige en historische gebruik van je container kunt vinden. Tevens geef ik aan wat de belangrijke punten zijn waarop je moet letten. Om bij deze statistieken te komen log je in op DirectAdmin en klik je op ‘Resource usage’.

Container hosting: resource usage in DirectAdmin

Verder lezen

SSL: hoe forceer ik https en voorkom ik onveilige content?

Veiligheid staat hoog in het vaandel bij Antagonist. Mijn collega Bart schonk recentelijk aandacht aan het voorkomen van malware en Sander, een andere collega, had het vorige week over containerisatie als nieuwe en veilige vorm van webhosting. Zodoende wil ik in dit blog een ander aspect van veiligheid aanboren en aandacht schenken aan SSL.

SSL: secure connection

In augustus 2014 kondigden wij met trots de mogelijkheid aan om, naast webhosting en domeinen, ook SSL-certificaten bij Antagonist te bestellen. Eén van de voornaamste voordelen van een certificaat bij Antagonist, is dat wij het automatisch voor je configureren en installeren. Normaliter is dat de taak van een webbouwer. Een certificaat dient namelijk na aanschaf op de juiste wijze aan je pakket gekoppeld te worden. Toch zijn er een aantal punten die belangrijk zijn bij de voorbereiding van je website voor een optimaal gebruik van SSL. Nieuwsgierig hoe je het maximale uit je certificaat haalt? Hieronder leg ik het puntsgewijs uit.

Wat is SSL?

In het kort: het protocol SSL staat voor ‘Secure Socket Layer’. SSL zorgt ervoor dat het dataverkeer tussen jouw website en de bezoekers versleutelt is. Ik wil dit blog echter niet wijden aan wat SSL precies is, welke soorten SSL-certificaten er zijn of waarom het zo belangrijk is. Tijdens onze introductie van SSL-certificaten hebben we daar immers al over gesproken. Dan weet je dus waar je alles over SSL en een uitgebreide handleiding kunt vinden. Mocht je overigens twijfelen over welk SSL-certificaat je het beste kunt kiezen, stuur gerust een e-mail naar support@antagonist.nl voor advies.

SSL: je website beveiligen met SSL

Goed, waar gaan we dan heen met dit verhaal? Dit blog richt zich op de fase dat je een SSL-certificaat hebt besteld en het inmiddels actief is op je pakket. Vervolgens wil je natuurlijk ervoor zorgen dat je het maximale eruit haalt voor je website. Een versleutelde verbinding, alles over https, veilige content en dat groene slotje in de browser. Zodoende ga ik in op de punten die nodig zijn om bovenstaande te realiseren. De veelvoorkomende vragen in die fase heb ik hieronder neergezet en zal ik beantwoorden.

“Ik zie dat het certificaat actief is, maar ik moet zelf https voor mijn domein typen. Hoe forceer ik dat de verbinding vanzelf over https verloopt?”

Verder lezen

Het mobiele web: responsive en mobiele websites voor tablets en smartphones

Meer en meer mensen maken gebruik van het wereldwijde web op een smartphone of tablet. Zodoende groeit het aantal mobiele websites flink. Logisch, want bezoekers willen een website, ook op hun mobiele apparaat, graag prettig ervaren. Echter, zijn het niet alleen bezoekers die eisen stellen, ook partijen als Google hechten steeds meer waarde aan een mobiel of responsive design.

Mobiele website: ontwerp voor smartphone en tablet

Dat betekent dus, dat het alsmaar belangrijker wordt om ervoor te zorgen dat je website goed werkt (en er goed uitziet) op zulke mobiele apparaten. Dat kan soms lastig zijn, omdat er veel verschillende apparaten zijn die elk hun eigen opties kennen. In dit artikel leg ik uit, wat je moet weten over mobiele websites en hoe je zelf aan de slag kunt met het bouwen van een website met een responsive design.

Een korte geschiedenis van het mobiele web

De vroege prehistorie van het mobiele web werd gevormd door WAP, een verzameling protocollen waarmee GSM-telefoons gebruik konden maken van het Internet. De onderdelen van WAP werkten volledig anders dan de rest van het wereldwijde web, en waren volstrekt incompatibel; waar gewone websites gebruik maken van HTML, moesten WAP-websites geschreven worden in het (veel beperktere) WML. Waar sitebouwers normaal GIF-afbeeldingen zouden gebruiken, hadden veel telefoons met WAP alleen maar verstand van een speciale Wireless Bitmap-indeling die alleen zwart-wit begreep. In plaats van JavaScript was alleen WMLScript beschikbaar, een variant zonder objecten of arrays.

Erg veel non-commerciële diensten werden er niet aangeboden via WAP. Het systeem was, ondanks alle goede zorgen van de bedenkers, traag, beperkt, en duur. Gebruikers bleven weg en zonder gebruikers waren webbouwers niet bereid om een hele verzameling nieuwe (en vaak beperkte) technologieën te leren.

Van mobiele website naar responsive

Tegenwoordig zijn mobiele apparaten snel genoeg om eigenlijk alle websites goed te kunnen tonen. Het is dus niet meer nodig om een speciale, losse, mobiele versie van een site bij te houden. In plaats daarvan kun je één site bouwen die er op elk apparaat goed uitziet. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat je kunt (of eigenlijk moet) reageren op de grootte van het scherm van de gebruiker.

Mobiele website: responsive design

Voordat we dieper in gaan duiken op responsive design, dus hoe je een siteontwerp bouwt dat reageert, eerst een kort stukje over de uitdagingen van mobiel ontwerp.

Uitdagingen voor een mobiele website

Een goed mobiel ontwerp maken voor je site is niet moeilijk, maar er zijn een aantal zaken waarmee je rekening moet houden. Zoals bij de start van ieder ontwerp, is het verstandig om vooraf over deze zaken na te denken.

Wensen en eisen

Internetgebruikers hebben weinig geduld, en mobiele internetgebruikers zijn al helemaal haastig. Bij het ontwerpen van een mobiele website is het belangrijk om na te gaan wat de gemiddelde bezoeker graag wil hebben, weten of krijgen.

Verder lezen

Nieuwe veilige webhosting bij Antagonist

Zoals in het artikel over DNSSEC van vorige week kon lezen, werken we hard aan verbeteringen die bijdragen aan veiligheid. Op het internet speelt beveiliging immers een steeds grotere rol en mag daardoor zeker niet onderschat worden. Denk bijvoorbeeld aan beveiligingslekken die toenemen, aanvallen die vaker plaatsvinden en misbruik dat blijft stijgen. Uiteraard doe je er zelf alles aan om je website zo goed mogelijk te beveiligen. Maar wat als iemand anders, al dan niet bewust, de zaak om zeep dreigt te helpen? Je wilt natuurlijk niet dat een lek in de website van je ‘virtuele buurman’ een beveiligingsrisico voor jouw website vormt.

Veilige webhosting: containerisatie bij Antagonist

Om te begrijpen wat de gevaren zijn die je bij webhosting tegenkomt, en wat we daartegen kunnen doen, zullen we eerst een stukje de geschiedenis in moeten gaan. Mocht geschiedenis je niet zoveel interesseren, dan heb je geluk. Ik heb er een apart ‘hoofdstuk’ van gemaakt, zodat je eventueel kunt overslaan.

De geschiedenis van hosting

Lang, lang geleden (in internet-tijd) was het zo, dat als je iets op het internet wilde laten zien je een eigen server moest hebben. Uiteraard een fysieke, want van virtualisatie hadden we nog niet gehoord. Dit was natuurlijk veilig, want je had een hele server voor je alleen. Het was echter erg moeilijk en duur. Toen kwamen er mensen en die zagen een gat in de markt. Zij kochten servers en richtten die in. Er werden meerdere websites op deze servers gezet, waardoor de kosten per website naar beneden gingen. Anderen konden daar dus gebruik van maken, zonder dat het erg moeilijk en duur was. Dit was het begin van shared webhosting.

Veilige webhosting: de geschiedenis

Qua veiligheid was er toen nog niet zo’n groot probleem, want veel websites bestonden uit statische HTML. Daarnaast werd er weinig actief geprobeerd om websites binnen te dringen om wat voor reden dan ook. In de jaren die hierop volgden, werd het internet groter en groter. De kracht en potentie van het internet nam enorm toe en daardoor werden websites steeds meer een interessant doelwit. Langzaamaan zagen dynamische websites het licht, met behulp van bijvoorbeeld PHP. Door de extra functionaliteit, steeg de populairiteit enorm. Echter, kwam het de veiligheid zeker niet ten goede.

Veiligheid van shared webhosting

Shared hosting groeit dus enorm, maar wordt ook onveiliger. Stap voor stap wordt gekeken naar oplossingen. Dit beveiligen gebeurt op verschillende niveau’s. In dit voorbeeld ga ik ervan uit, dat een website met behulp van PHP is geschreven.

Verder lezen

DNSSEC bij Antagonist!

Het internet is al lang niet meer de veilige haven waar iedereen elkaar kende en waar beveiliging niet zo belangrijk was. Vandaag de dag worden er continu aanvallen uitgevoerd, door criminelen én overheden. Bij Antagonist hebben we al vele artikelen geschreven over beveiligingsmaatregelen die we hebben getroffen. We vinden het immers belangrijk om het leven op het internet zo veilig mogelijk te maken. Zodoende kunnen we sinds december 2014 daar ook, met volle trots, DNSSEC aan toevoegen!

DNSSEC bij Antagonist

Goed nieuws dus dat tevens door SIDN, de beheerder en toezichthouder van het .nl-domein, werd onderstreept toen de twee miljoenste .nl-domeinnaam werd ondertekend. Hieronder de grafiek, waarin je aan het einde (rond december) een piekje ziet. Dat was toen onder andere Antagonist voor een heel groot aantal domeinnamen DNSSEC inschakelde.

DNSSEC: de twee miljoenste .nl-domeinnaam wordt getekend

Goed, tijd om uit te leggen waarom DNSSEC gaaf is, en waarom wij dit stukje beveiliging in onze structuur hebben geïmplementeerd. Het zal een relatief technisch verhaal worden, want DNS en de beveiliging daarvan is een nou eenmaal een technische aangelegenheid. Voor de niet-technische mensen zal ik het hieronder kort samenvatten.

DNS behoort tot de infrastructuur van het internet. Het internet blijft groeien. De last op de infrastructuur wordt daardoor groter. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, moet het veiliger. Om hieraan bij te dragen, zorgen wij dat jij, als klant van Antagonist, zoveel mogelijk gebruikmaakt van een veilige infrastructuur en dus ook DNSSEC. Toch merk je als klant hier meestal weinig van. Het is immers onze taak en verantwoording. Echter, er is één groot belang dat we beiden delen, namelijk een veilig internet. Het is daarom goed om af en toe even stil te staan bij deze ontwikkelingen, ook al vinden ze vooral ‘onder de motorkap’ plaats.

Wat is DNS?

Het Domain Name System wordt vaak omschreven als het telefoonboek van het internet. Het zorgt ervoor dat jij www.antagonist.nl gebruikt, in plaats van 195.211.73.208 (IPv4) of 2a03:3c00:a001:7005::1 (IPv6). In tegenstelling tot een papieren telefoonboek, kan DNS zeer snel worden aangepast zonder dat de gebruiker er iets van hoeft te merken. Gelukkig heeft SIDN het goed uitgelegd en er tevens een filmpje van gemaakt. Daarnaast zijn er nog vele andere verhalen die we over DNS kunnen vertellen. Maar goed, dit artikel gaat over DNSSEC en daarvoor hoeven we niet alles te weten, van het ontstaan rond 1983 en de verdere ontwikkelingen.

Verder lezen