Van SSL naar TLS

Het zal eenieder niet ontgaan zijn dat er in 2014 en ook in het begin van 2015 veel beweging is geweest in SSL-land. We hebben een aantal grote en vervelende lekken gezien, die mogelijk het vertrouwen in deze beveiliging hebben geschaad. Ik denk zelf dat deze lekken uiteindelijk een positief effect hebben gehad. Zodoende wil ik je graag meenemen in mijn gedachten hierover en je uitleggen waarom.

Van SSL naar TLS: Heartbleed

Laten we beginnen bij de vraag wat SSL en TLS eigenlijk zijn en waar het voor is ontworpen. Ik zal het kort houden. Als je hierover meer wilt lezen, dan kun je dat doen op bijvoorbeeld Wikipedia. Ook is er eerder, naar aanleiding van de introductie van onze SSL-certificaten, een uitgebreid artikel geschreven met veel nuttige informatie.

Wat zijn SSL en TLS?

Het doel van SSL en TLS is tweevoudig. Ten eerste is het voor authenticatie. Dit houdt in dat je een slotje ziet, wanneer je een bezoek brengt aan https://www.antagonist.nl. Je mag dan ervan uitgaan dat je daadwerkelijk op onze website bent terecht gekomen, en dus niet op een website van iemand die, om welke reden dan ook, je een vergelijkbare site laat zien.

Ten tweede is het voor encryptie. Dit zorgt ervoor dat een tussenliggende partij niet kan zien welke gegevens (zoals je wachtwoord) jij met ons uitwisselt. Het is dus tevens een encryptieprotocol voor de authenticatie en beveiliging van gegevens die via het internet worden verstuurd.

Hoe het werkt SSL of TLS?

Stel jij wilt https://www.antagonist.nl bezoeken. Gewoon omdat het kan, je het een interessante site vindt of omdat je misschien graag webhosting of een domeinnaam wilt bestellen. Je typt de URL in je browser en vervolgens zal ‘onderwater’ het volgende gesprek tussen je browser (B) en onze server (S) plaatsvinden:

  1. B: Hallo, hoe is het? P.S. ik snap dit lijstje ‘ciphers’: A, B, D en E, daarbij is TLS1.2 het hoogste wat ik snap.
  2. S: Hoi, prima hoor, met jou? P.S. cipher D snap ik ook, laten we die gebruiken. Hoger dan TLS1.1 snap ik niet. Daar zullen we het dus mee moeten doen.
  3. S: Oh trouwens, ik heb hier nog een certificaat van echtheid, zodat je zeker weet dat ik ben wie je denkt dat ik ben.
  4. B: Bedankt voor het certificaat, ziet er goed uit. Ik heb een geheimpje en dat versleutel ik met de publieke sleutel uit je certificaat. Niet verder vertellen hoor!
  5. S: Dat is goed. Met mijn privé-sleutel kan ik dit ontcijferen. Wat leuk dat we nu een geheim delen.
  6. B: Ja, heel leuk. Laten we dit blijven gebruiken om onze volgende berichtjes naar elkaar ook te versleutelen, zodat niemand kan zien waarover we het hebben. Omdat we allebei cipher D snappen, pakken we die. Oké?
  7. S: Goed plan, doen we!

Verder lezen

Hoe voorkom je spam?

Hoe voorkom je dat je spam ontvangt? Eén alomvattend antwoord is er helaas niet. Het ontvangen van spam is één van de meest voorkomende problemen op het internet. Dagelijks worden er miljarden spammails verzonden. Ondanks alle maatregelen is het 100% voorkomen van spam helaas onmogelijk. Er zijn echter wel een heleboel maatregelen die je kunnen helpen bij het tegengaan van spam. In dit artikel daarover meer uitleg.

Spam voorkomen: blikken spam

Hoe is het woord spam ontstaan?

Voordat ik uitleg hoe je het beste spam kunt tegengaan, zal ik je eerst een klein stukje geschiedenis vertellen. Waar komt de term spam eigenlijk vandaan? Oorspronkelijk komt het van de firma Hormel Foods Corporation. Zij brachten ingeblikt, gekookt varkensvlees op de markt onder de naam Hormel Spiced Ham. Later werd deze naam veranderd in spam. Spam is dus een afkorting van ‘spiced ham’. Echter, had het toen nog niets met ongewenste post of reclame te maken.

Dit kwam pas later door een sketch van Monthy Python, waarin de eerste ‘spam’, als ongewenste reclame, werd getoond. Natuurlijk werd het destijds niet in de vorm van e-mails overgebracht, maar door het woord spam nodeloos veel te herhalen. Desalniettemin werd er dus gespamd met de naam ‘spam’. Hierdoor is het woord overgenomen voor ongevraagde en ongewenste berichtgevingen.

Wat kun je tegen spam doen?

Als je veel spam ontvangt, dan is dat erg vervelend. Maar in de strijd tegen spam sta je er uiteraard niet alleen voor. Wij proberen je zoveel mogelijk te helpen door spam af te vangen, te beginnen bij de voordeur. Zo worden IP-adressen van afzenders, die e-mail naar ons sturen, gecontroleerd. Dit doen we aan de hand van blacklists van bijvoorbeeld Barracuda. Ontvangen we een e-mail vanaf een IP dat op één van deze lijsten staat, dan laten we het niet door. In 99,99% van de gevallen betreft het dan een spammail.

Tevens controleren we binnenkomende e-mails op bepaalde regels die zijn opgesteld door het IETF, het Internet Engineering Task Force. Deze overkoepelende organisatie en waakhond van het internet heeft een aantal protocollen opgesteld, waaraan legitieme e-mails zouden moeten voldoen. Voldoet een e-mail daar niet aan? Dan is het hoogstwaarschijnlijk spam of ongewenst.

Naast dat Antagonist veel spam afvangt, zijn er een aantal zaken die jezelf kunt ondernemen om spam tegen te gaan. Hieronder zal ik je een aantal tips geven, om te voorkomen dat je e-mailadres wordt gebruikt voor spam.

#1. Ga nooit in op ongevraagde berichten

Bij het ontvangen van een verdacht bericht, is het aan te raden om dit niet meteen te openen of erop te reageren. Juist het reageren op een spambericht is hetgeen wat de afzender graag wil bereiken. Doe je dit wel, dan weet de spammer dat je e-mailadres werkend is, met het gevolg dat je waarschijnlijk nog veel meer spam krijgt.

Spam voorkomen: niet op ingaan

Verder lezen

Lek in WP Super Cache, opgelost!

Het was weer raak, onlangs heeft Sucuri een lek gevonden in de zeer populaire WordPress-plugin WP Super Cache. Eerder schreven Tweakers en ISPam er al over dat mogelijk miljoenen WordPress-installaties kwetsbaar zouden zijn. Zelfs de FBI waarschuwde voor het lek, omdat hackers van IS de kwetsbaarheden actief zouden misbruiken voor hun (criminele) doeleinden.

Lek in WP Super Cache: beveiligingslek in je website

Volop commotie dus, maar wat moet je ermee? Als je zelf een WordPress-website hebt en je hebt WP Super Cache geïnstalleerd, dan kun je inderdaad ook kwetsbaar zijn. Maar wat betekent dat precies, heeft dat gevolgen en wat kun je eraan doen? Als eindgebruiker wil je natuurlijk weten of je slachtoffer bent geworden en hoe je zo snel mogelijk je website veilig kunt stellen voor dit lek. Om wat meer inzicht te geven en deze vragen te beantwoorden, ga ik in dit artikel uitleggen, hoe we het bij Antagonist aanpakken.

Allereerst, geen paniek!

Bij Antagonist wordt je website constant gecontroleerd op beveiligingslekken. Mochten we er eentje vinden, dan dichten we dat automatisch. Uiteraard krijg je daarvan bericht. Deze service is gratis en bieden we aan al onze klanten. Misbruik moeten we zoveel mogelijk proberen te voorkomen en daar dragen we graag ons steentje aan bij! We gebruiken hiervoor de software van onze partner Patchman.

Lek in WP Super Cache: geen paniek!

Het is natuurlijk slecht nieuws dat er een dergelijk groot lek in WP Super Cache is gevonden en dat kwaadwillenden dit misbruiken. Het goede nieuws is echter dat Patchman dit dus voor je oplost! Zo kunnen we proactief al onze klanten beschermen tegen de gevolgen van het lek. Het wordt immers gedicht, alvorens hackers de kans krijgen er iets mee te doen.

Pleister op de wonden

Het is belangrijk om te weten dat het dichten van het lek geen gevolgen heeft voor de werking van je website. Patchman pakt enkel het lek zelf aan. Zodoende wordt het stukje kwetsbare code opgezocht en uitgeschakeld, waardoor het lek niet meer misbruikt kan worden. Je website kan hier geen hinder van ondervinden en blijft op dezelfde wijze functioneren als voorheen.

Verder lezen

Het Resellerpakket: makkelijk doorverkopen en doorgroeien!

Het is bij Antagonist mogelijk om naast Basic, Unlimited of Premium ook een Resellerpakket af te nemen. Dit webhostingpakket biedt een aantal unieke mogelijkheden en functies die in de andere drie pakketten niet aanwezig zijn. Voor velen is het echter niet direct duidelijk wat de toegevoegde waarde van een Resellerpakket precies is.

Reseller bij Antagonist: servers

Kan ik immers niet gewoon vijf websites onderbrengen in mijn Premium-pakket? Ja, dat kan. De krachten van het Resellerpakket liggen dan ook in meer dan enkel de mogelijkheid om meerdere websites onder te brengen. Het Resellerpakket is namelijk specifiek bedoeld voor doorverkoop. In dit artikel ga de specifieke aspecten nader toelichten.

Wat is een Resellerpakket precies?

Het Resellerpakket is een flexibel webhostingpakket dat is ingericht om onder te verdelen in afzonderlijke sub-accounts. Deze kun je vervolgens gebruiken om websites en de daaraan gerelateerde diensten, zoals e-mail of subdomeinen, aan te bieden aan andere gebruikers. Zo kun je dus complete webhostingpakketjes los van elkaar opzetten, die je voor bijvoorbeeld je klanten kunt inrichten.

Een Resellerpakket is dus ideaal om door te verkopen, bijvoorbeeld in combinatie met extra diensten, zoals het beheer en onderhoud van websites. In principe is het een geschikte combinatie voor iedere dienstverlenging waar webhosting ook voor nodig is. Tevens kun je, door het aanmaken van afzonderlijke gebruikers, het pakket eenvoudig in losse stukjes doorverkopen. Echter, ook wanneer je het pakket enkel voor jezelf gebruikt om meerdere sites op te hosten, kan een Resellerpakket handige voordelen bieden.

Reseller bij Antagonist: inrichten

Eén van de weinige nadelen is dat, juist door de flexibiliteit en vele mogelijke configuraties, het Resellerpakket soms complex aandoet voor (beginnende) gebruikers. Aan de hand van dit artikel wordt dan ook verder ingegaan op de verschillende onderdelen van het pakket en hoe deze te gebruiken en combineren zijn. Zo weet je zeker dat je het maximale eruit haalt!

De visie achter Reseller

Alvorens ik dieper wil ingaan op de werking van het Resellerpakket, zou ik graag eerst een stukje over de visie achter Resellerpakket willen vertellen. Bij de intrede van het Resellerpakket was het idee dat een reseller voor ongeveer een tientje per jaar (excl. btw en domeinnaamregistratie) een website kon hosten voor één van zijn klanten. Dat is nog steeds zo, een Resellerpakket kun je zonder domeinnamen voor iets minder dan € 50,- (voor 5 klanten) per jaar aanschaffen.

Verder lezen

De 5 meest voorkomende foutmeldingen in WordPress, en wat je eraan kunt doen!

WordPress is veelzijdig en gemakkelijk in gebruik. Toch gaat er soms wel eens wat mis, waardoor jouw site een foutmelding geeft of zelfs helemaal niet meer werkt. In dit artikel ga ik vijf problemen behandelen die wij vaak voorbij zien komen. Tevens de mogelijke oplossingen, waarmee je jouw site weer werkend kan krijgen.

WordPress foutmeldingen: de meest voorkomende errors

#1. Fatal error: Allowed memory size…

Je krijgt een fatal error-melding binnen of je krijgt deze te zien in plaats van je website. Deze melding geeft aan dat er in de installatie van WordPress iets zeer veel geheugen nodig heeft. Het komt vaak doordat iets in een ‘oneindige’ lus zit. Hierdoor raakt al het geheugen wat beschikbaar is op en wordt een (veiligheids)limiet bereikt.

Vaak is de oorzaak hiervan een script of plug-in die niet goed functioneert en geheugen ‘lekt’. Als een WordPress-installatie meer geheugen nodig heeft dan dat beschikbaar is, dan is er vaak iets aan de hand binnen de installatie.

Soms kun je uit de foutmelding afleiden welke specifieke plug-in of functie de foutmelding hierboven veroorzaakt. Je kunt dan proberen deze uit te schakelen om te kijken of hiermee de foutmelding verdwijnt.

In sommige gevallen kun je ook niet meer in de admin-omgeving van WordPress. Kijk dan of er in de foutmelding een referentie naar een specifieke plug-in wordt gemaakt. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de map waar deze plug-in in staat, meestal /public_html//wp-content/plug-ins/… opzoeken en hernoemen door er bijvoorbeeld .oud achter te zetten. De plug-in wordt hierdoor uitgeschakeld en kan geen fouten meer veroorzaken.

Om een map te hernoemen kun je inloggen op DirectAdmin en via de Files-optie naar de map die de plug-ins bevat gaan. Een map kun je hernoemen door op de link Rename te klikken die er achter staat.

Een andere oplossing in dat geval, is WordPress precies vertellen hoeveel geheugen er gebruikt mag worden. Dit om te voorkomen dat daar overheen wordt gegaan. Je doet dit door de volgende regel code aan het wp-config.php-bestand toe te voegen: define(‘WP_MEMORY_LIMIT’, ’96M’);

Verder lezen

Hongerig naar verbetering!

Mijn ervaring is dat wanneer je op vakantie bent geweest, je bij terugkomst de gang van zaken op je werk met andere ogen bekijkt. Zelf ben ik net terug van een reis naar Cuba (aanrader). Wat ik intrigerend vond aan deze reis, waren de wachtrijen voor alles. Bij de bakker of de bank bijvoorbeeld, daar sta je uren in de rij. Doordat ik, zelfs op vakantie, de drive heb om altijd te verbeteren, vroeg ik me af of deze wachtrijen korter konden.

Verbetering: wachtrij bij Apple

Zodoende kwam ik met het idee voor dit blog. Graag wil ik je een stukje vertellen wat wij doen om je zo kort mogelijk te laten wachten op een antwoord en daarnaast hoe wij omgaan met structurele verbeteringen.

In de wachtrij bij Antagonist

Natuurlijk willen we je als klant zo snel mogelijk van een antwoord voorzien. Voor de meest gestelde vragen hebben we een uitgebreide handleidingenpagina, die je snel en eenvoudig verder helpt. Natuurlijk is het niet mogelijk om alle vragen hier af te vangen, daarom kun je ook een e-mail sturen naar onze Supportafdeling.

Wanneer een e-mail wordt verstuurd, komt deze terecht in ons ticketsysteem. De eerste stap die wij nemen, is om het ticket van prioriteit te voorzien. Hierdoor worden tickets die hoge urgentie hebben, als eerste opgepakt. De overige tickets worden fifo (first-in-first-out) afgehandeld. Dankzij deze methode kunnen we heel snel tickets beantwoorden en krijg je uiterlijk binnen 4 uur bericht. We streven er trouwens naar om een volledige oplossing in onze eerste reactie te bieden. Daarvoor moeten we soms wat uitzoeken en kan het eventjes duren.

Verbetering: feedback matters

Als je dit vergelijkt met onze conculega’s, dan is het een zeer goede en snelle responstijd. En daar worden klanten blij van, wat resulteert in de bovenste positie van de Hosting Top 100. Natuurlijk betekent dit niet dat we stil blijven zitten, want wij denken altijd dat het sneller en beter kan. Daarbij hebben onze klanten tevens ideeën aangedragen voor het verbeteren van de responstijd en onze algehele dienstverlening. Deze waardevolle feedback gebruiken we graag.

Verder lezen

Eenvoudig de taal wijzigen in WordPress

WordPress is een handig stukje software waarmee je eenvoudig een website of blog kunt maken en beheren. Dankzij Installatron is gemakkelijk te installeren op één van onze hostingpakketten, en kun je het zelfs zo instellen dat er automatisch back-ups en updates worden uitgevoerd. Al deze voordelen zorgen ervoor dat het door een heel groot deel van onze klanten wordt gebruikt. Maar niet alleen door hun, want de populariteit van WordPress blijft Wereldwijd toenemen.

Hoe wijzig ik de taal in WordPress?

Het is dankzij de grote populariteit en de enorme community achter WordPress, dat er in een rap tempo verbeteringen worden uitgebracht. Vaak worden deze in de vorm van een update, al dan niet voor je thema of plug-in, beschikbaar gesteld. Het up-to-date houden, is dus niet alleen goed om lekken tegen te gaan, maar ook om nieuwe features beschikbaar te krijgen. Eén van deze handige nieuwe features is het instellen van de taal in WordPress. Deze is een tijdje geleden beschikbaar geworden, maar lijkt echter enigszins onderbelicht. Vandaar dat ik in dit artikel uitleg, hoe je binnen 3 minuten de taal van WordPress kunt wijzigen.

Een andere taal kiezen voor WordPress

Het is vanaf WordPress 4.1 mogelijk om in de back-end van WordPress eenvoudig de taal aan te passen. Tijdens de installatie van WordPress kun je kiezen welke taal je wilt gebruiken, maar daarna is het niet eenvoudig aan te passen. Voorheen moest je namelijk zelf een vertaalde versie van WordPress downloaden. Stel, je had je blog in het Engels geïnstalleerd, dan moest je vervolgens via nl.wordpress.org de Nederlandse versie downloaden. Gelukkig hoeft dat nu niet meer!

Wist je dat er ook een Friese versie van WordPress beschikbaar is?

Verder lezen

De 10 meest voorkomende misverstanden over het verhuizen van een domeinnaam

Momenteel zit ik middenin een verhuizing naar een nieuwe woning. Ik ben al een tijdje bezig, maar pas tijdens de verhuizing worden een aantal dingen duidelijk die niet voorzien waren of waar nog niet over was nagedacht. Dit doet me denken aan wat ik op onze helpdesk ook wel eens voorbij zie komen. Er komen dagelijks namelijk veel vragen binnen over een verhuizing van een domeinnaam. Zodoende vond ik het tijd voor een handig overzichtje, waarin ik een aantal misverstanden over verhuizen graag wil verduidelijken en uit de weg wil ruimen.

Verhuizen domeinnaam: de 10 meest voorkomende misverstanden

Velen die graag hun website willen verhuizen, hebben geen zin in gedoe en dat is heel begrijpelijk. Zo ontstaan er drempels waar sommige providers gebruik van maken om je langer te binden. Dat kan vervelend zijn, helemaal omdat verhuizen per se lastig is. Zodoende heb ik hieronder de 10 meest voorkomende misverstanden over het verhuizen op een rijtje gezet. Zo voorkom je onvoorziene omstandigheden en zorg je ervoor dat alles naar verwachting verloopt.

Tevens is het handig om voorafgaand de stappen voor het verhuizen in kaart te brengen, zodat het overzetten van je website en domeinnaam vlekkeloos verloopt. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Mocht het zo zijn dat je toch vastloopt tijdens een domeinnaamverhuizing, geen paniek! Onze helpdesk staat altijd voor je klaar. Stuur gerust een e-mail. We helpen je graag verder.

Of laat je verhuizen door een expert

Wil je direct vanaf het begin geen werk met het verhuizen van je domeinnaam en website? Of heb je zelf niet de tijd en kennis in huis? Schakel dan een deskundige van Antagonist in. We hebben sinds kort namelijk een nieuwe verhuisservice, waarbij een expert van Antagonist jouw complete verhuizing regelt. De gehele overstap wordt dus voor je gedaan, dat scheelt veel werk en je weet zeker dat het goed gebeurt.

1. Kan ik een ‘verhuisbaar’ domein registreren?

Als je een domeinnaam bij ons checkt, dan zul je misschien wel eens gezien hebben dat er een aantal domeinnamen de status ‘verhuisbaar’ hebben. In principe is dit geen misverstand. Het is namelijk mogelijk om een dergelijke domeinnaam naar ons te verhuizen! Echter, kan dit alleen als jij de houder bent van het domein, want tijdens het verhuizing wordt het eigendom geverifieerd. Als je dus de eigenaar bent en de domeinnaam staat bij een andere provider geregistreerd, dan kun je de domeinnaam naar Antagonist verhuizen. Je zult hiervoor een verhuiscode nodig hebben en die je kun opvragen bij de huidige provider.

Verder lezen

Is je site toe aan APK? Doe zelf een check-up of kies voor onze Sitedokter!

Op de helpdesk van Antagonist komen we het helaas regelmatig tegen: verwaarloosde websites. De algemene gedachte is dat een website niet onderhouden hoeft te worden, maar niets is minder waar. Een website is wat dat betreft misschien wel het beste te vergelijken met je eigen computer. Een slecht onderhouden computer wordt alleen maar trager en trager en wemelt van de virussen. Met enige regelmaat moet je daarom een update installeren, een virrusscan doen of je harde schijf weer eens even goed opschonen. Ook een website heeft dergelijk onderhoud nodig.

Sitedokter: schakel een expert van Antagonist in

Is het bij jou ook al weer even geleden dat je je website eens even goed onder handen hebt genomen? Geen paniek, in dit artikel ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je jouw website op de belangrijkste punten kunt controleren en bijwerken.

Heb je hiervoor niet zelf de tijd en/of kennis in huis? Schakel dan de experts in van Antagonist! De Sitedokter van Antagonist neemt je al het werk uit handen en jij bent altijd verzekerd van een goed resultaat. Hierbij zal een beveiligingsexpert van Antagonist je website controleren, opschonen, updaten en beveiligen. Je ontvangt na het uitvoeren van de handelingen een rapport, waarin je alle aanpassingen kunt teruglezen. Verder lezen

Container hosting: je eigen resources voor meer performance en veiligheid!

Zoals je wellicht eerder hebt gelezen, is Antagonist druk bezig met het de overgang naar een nieuw superplatform. Dit is niet één ding, maar bestaat uit meerdere facetten. Een nieuw netwerk, de nieuwste servers en andere nieuwe hardware, het gebruik van DNSSEC, de beste tools voor serverbeheer en nog veel meer. Al deze aspecten samen vormt de krachtbron voor snelle, stabiele en veilige webhosting. Zodat wij de beste gebruikservaring en hoogste performance voor jouw website kunnen bieden.

Container hosting: het nieuwe superplatform van Antagonist

Al eerder gaven we een tipje van de sluier over een nieuwe vorm van veilige webhosting die we met de introductie van ons nieuwe platform in gebruik hebben genomen. In dit artikel wil ik daarover graag wat meer vertellen. Mijn collega Sander had het in een zijn artikel over de evolutie van shared webhosting, tot het punt waar wij nu zijn aangekomen: containerisatie. Shared is niet meer shared, want iedereen krijgt z’n eigen container. Een server zo ingericht dat iedereen ‘bij elkaar woonde’ is niet meer. Nu krijgt iedereen z’n eigen ‘luxe appartement’. In hostingtermen heet dat containerisatie. Op een server krijgt elke gebruiker z’n eigen container en daarmee dus meer privacy, veiligheid en performance.

“The whole is greater than the sum of its parts”

Naast voordelen als veiligheid, eigen processen, unieke instellingen en zelf je PHP-versie kiezen, is er nog een ander héél groot voordeel. Elke container krijgt namelijk zijn eigen resources (CPU, IO en RAM) toegewezen. Op deze manier heeft het gebruik van één container geen invloed op andere gebruikers van de server. Een stuk stabieler en betrouwbaarder dus. In dit artikel ga ik je laten zien wat de verschillende onderdelen zijn, waarop resources ingedeeld worden. Wat de oorzaak en het gevolg ervan is, en hoe je inzicht krijgt in je gebruik.

Ik ga het woord ‘container’ vaak noemen. Maar wat is dat nou precies? Met een container bedoel ik alles wat er op een hostingaccount draait: websites, e-mail, FTP, cronjobs, etc.

Hoe zie ik mijn gebruik en waar moet ik op letten?

Voordat we diep de techniek in duiken, ga ik eerst kort uitleggen waar je het huidige en historische gebruik van je container kunt vinden. Tevens geef ik aan wat de belangrijke punten zijn waarop je moet letten. Om bij deze statistieken te komen log je in op DirectAdmin en klik je op ‘Resource usage’.

Container hosting: resource usage in DirectAdmin

Verder lezen