Beveilig je contactformulieren met een reCAPTCHA en voorkom spamreacties!

Iedereen wil natuurlijk goed te bereiken zijn voor de bezoekers van zijn of haar website. Een contactformulier is daarom al snel geplaatst. Even een berichtje invullen, een druk op de knop en je bezoeker kan contact met je opnemen. Klinkt ideaal. Echter, contactformulieren worden helaas ook vaak misbruikt door bots voor het versturen van spam. Wat kun je ertegen doen? Een reCAPTCHA instellen is daarop het antwoord!

Beveilig je contactformulieren met een reCAPTCHA en voorkom spamreacties!

Een reCAPTCHA is een beveiligingsmaatregel die je met bijvoorbeeld een contactformulier kunt integreren. Het controleert aan de hand van een test of vraag of je een legitieme bezoeker bent of niet. Dit, om te voorkomen dat een bot of script het formulier misbruikt om spam mee te gaan versturen. Zo voorkom je dat er bijvoorbeeld spamreacties onder je blogartikel worden geplaatst of dat je inbox volstroomt met ongewenste berichten die via het contactformulier zijn verzonden.

Wat is dat, een bot?

Het woord ‘bot’ is een afkorting van ‘robot’. Hiermee wordt een programma bedoeld dat geschreven is met het doel om bepaalde handelingen te automatiseren, zoals het invullen van formulieren. Dit soort bots speuren voortdurend het internet af, op zoek naar formulieren die niet beveiligd zijn. Verder lezen

Het oplossen van mixed content: maak jouw website geschikt voor SSL!

Als je bij ons een SSL-certificaat voor je domeinnaam bestelt, dan installeren wij het certificaat voor je op je hostingpakket. Erg handig, omdat je dat dan niet handmatig zelf hoeft te doen. Echter, een certificaat alleen is niet voldoende om het felbegeerde groene slotje in de adresbalk te krijgen. Je website moet er ook klaar voor zijn en geen ‘mixed content’ bevatten. Waar moet je op letten?

Het felbegeerde groene slotje: je website geschikt maken voor SSL!

Waarom SSL?

Het hebben van een SSL-certificaat, zodat verkeer van en naar je website over een versleutelde verbinding verloopt, wordt steeds belangrijker. Vind jij het een prettige gedachte om bij een webshop een bestelling te plaatsen, wetende dat je betaalgegevens onbeveiligd worden verwerkt? Of log jij graag ergens in, terwijl je weet dat je wachtwoord onveilig wordt verzonden?

Ik niet. En daarin ben ik zeker niet de enige. Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is het verplicht om de informatie van je bezoekers dat via internet wordt verzonden te beveiligen. Denk aan informatie die verzonden wordt bij een online aankoop, een financiële transactie of het invullen van een contactformulier.

Ook Google hecht veel waarde aan SSL. Om het voor een bezoeker eenvoudiger te maken om te zien of de website een SSL-certificaat heeft, toont Google Chrome sinds kort in de adresbalk of het ‘Veilig’ of ‘Niet veilig’ is.

Verder lezen

Optimaliseren kun je leren: snellere laadtijden voor je WordPress-website!

WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem ter wereld. Aan de basis van dit succes ligt de mogelijkheid om je WordPress-website uit te breiden met plugins. Is dat echter wel altijd zo verstandig? Hebben die plugins dan geen impact op de snelheid van mijn website? En hoe optimaliseer ik mijn website, zodat die zo snel mogelijk wordt? Daar gaan we in dit artikel nader op in.

Optimaliseren kun je leren: snellere laadtijden voor je WordPress-website!

WordPress-plugins: de keuze is reuze

Door het grote aanbod van verschillende soorten plugins is vaak alleen je fantasie de beperkende factor als je aan de slag gaat met WordPress. Je kunt het zo gek nog niet bedenken of je kunt wel een plugin vinden waarmee het kan. Zo heb je plugins voor knoppen waarmee je bezoekers je artikelen eenvoudig op sociale media kunnen delen, fotogalerijen, formulieren, evenementenkalenders en zelfs voor complete webshops. Voor je het weet, heb je tientallen plugins geïnstalleerd.

De impact van plugins op je websitesnelheid

Het ‘probleem’ van al deze plugins is dat je WordPress-website traag zal worden, zelfs als je de meest professionele webhosting hebt afgenomen. Een trage website is op de eerste plaats natuurlijk storend voor je bezoekers. Als het laden van de pagina’s te lang duurt, dan is de kans groot dat je eerder zult eerder afhaken, terug naar Google gaat en daar verder zoekt.

Verder lezen

Haal alles eruit wat erin zit: 5 tips om je hostingpakket maximaal te benutten!

Als klant van Antagonist heb je in de basis al het best denkbare hostingpakket tot je beschikking. Het is ondergebracht op een razendsnel en superveilig hostingplatform. Wij vinden het belangrijk dat iedere klant de best mogelijke ervaring heeft met het pakket dat ze bij ons afnemen. Het succes van de website van een klant is immers ook ons succes. Met deze 5 tips in dit artikel haal je nog meer plezier, winst en kracht uit het hostingpakket!

Tip 1: controleer de PHP-versie op je hostingpakket

Bij Antagonist ondersteunen wij op dit moment PHP 5.3, 5.4, 5.5, 5.6, 7.0 en 7.1. Bestel je een nieuw hostingpakket bij ons, dan wordt het standaard opgeleverd met PHP 7.0. Dit is op het moment de stabiele versie van PHP. Heb je je hostingpakket al een tijdje, dan is de kans groot dat je nog een oudere PHP-versie draait. Je pakket is dan opgeleverd met de versie die op dat moment stabiel was.

Dat het meer snelheid voor je website oplevert, is een belangrijke reden om een nieuwe PHP-versie te gebruiken. PHP 7.0 / 7.1 zorgt voor een snellere website en tevens voor een beter resourcegebruik. Doordat resources efficiënter worden gebruikt, kan je website meer gelijktijdige bezoekers verwerken. Een win-winsituatie, een snellere website waar meer bezoekers van mogen genieten!

Verder lezen

E-mailmarketing: hoe jij jouw klanten succesvol kunt bereiken!

Goed klantcontact is voor iedere onderneming een waardevolle investering. Je zorgt dat je klanten loyaal aan je blijven, keer op keer terugkomen en zelfs voor je optreden als ambassadeur. Een leuke manier om dit te doen, is door e-mailmarketing te gebruiken. Rocket science? Zeker niet. De basisstappen in dit artikel geven je een goede start. Aan de slag!

E-mailmarketing: hoe jij jouw klanten succesvol kunt bereiken!

Stel je voor, je hebt een bedrijf met leuke producten of diensten. Het gros van je klanten ken je wel. Je komt ze tegen op beurzen, je wisselt visitekaartjes en mailtjes met elkaar uit. Ze tonen loyaliteit en zijn best geïnteresseerd in hoe het met je zaken gaat, maar tussen jullie contactmomenten heerst er stilte.

Intussen zouden ze updates over je kunnen lezen of je kunnen aanbevelen bij derden. Je kunt ze daaraan herinneren via mailings, mits ze zich daar expliciet voor hebben ingeschreven en je ze niet op een vervelende manier benadert. ‘Marketing automation’, de professionele term voor deze activiteiten, kent een gouden regel. Die luidt:

“Een contactpersoon die zich heeft afgemeld van je toenaderingen, benader je nooit weer. Overtreed je deze regel, dan heb je grote kans dat je klant zijn zaken voortaan bij de concurrent doet. Hij is niet langer je ambassadeur en zal zijn ergernis wellicht delen met derden, die je voortaan ook voorbijlopen. Ga dus voorzichtig om met je klantenbestand.”

Verder lezen

Klantenfeedback: hoe jij de support van Antagonist verbetert!

Met de ervaring die wij hebben op de Supportafdeling, weten we dat we een flink aantal knappe koppen als klanten hebben. Daarom luisteren we graag wanneer er wordt aangegeven dat wij onszelf ergens in kunnen verbeteren. Behalve luisteren, ondernemen wij graag ook actie op klantenfeedback. Ik licht daarom hieronder toe welke verbeteringen wij de afgelopen tijd hebben gemaakt, dankzij onze klanten.

Klantenfeedback: hoe jij de support van Antagonist verbetert!

Stel je voor, je werkt op de afdeling Support. Opeens ontvang je van een klant een suggestie om iets te verbeteren die voelt als het vinden van de heilige graal, het ei van Columbus of het implanteren van een babelfish. Je laat de klant enthousiast weten dat dit de tip is die vele anderen zal helpen en die ook je eigen werk gemakkelijker zal maken.

Intussen zucht je en schrijf je het op. Je weet namelijk dat het niet uitmaakt waar je het opschrijft en aan wie je het doorgeeft, omdat niemand tijd heeft om ernaar te kijken. Of het blijft ergens liggen, zodat er uiteindelijk niets mee zal worden gedaan. Het kan een heikel punt zijn bij het werken op een Supportafdeling.

Gelukkig is dat niet de Supportafdeling waar ik nu werk. Antagonist is juist de plek waar wij intern duidelijkheid scheppen over aan wie je verbeteringen kunt doorgeven en waar er ook daadwerkelijk actie wordt ondernomen!

Verder lezen

Handige tips voor SSH: aan de slag met Composer!

Dankzij containerisatie was het vorig jaar mogelijk om SSH-toegang veilig beschikbaar te stellen aan jullie. Met SSH kun je via een beveiligde verbinding inloggen op ons platform en zo direct commando’s uitvoeren via de ‘shell’. Een belangrijk voordeel van SSH? Nou, dat je hierdoor ook Composer kunt gebruiken. Aan de slag!

Handige tips voor SSH: aan de slag met Composer!

Al eerder gaf mijn collega Sander enkele voorbeelden van wat je met SSH binnen ons platform kunt doen. Denk aan het updaten van je website via Git en het veilig overzetten van bestanden naar je pakket via SFTP. Deze voorbeelden zijn echter nog maar een tipje van de ijsberg, je zou bijna kunnen zeggen dat de mogelijkheden oneindig zijn. Hierdoor is SSH de ideale tool voor techneuten bij het bouwen van een website.

In dit artikel wil ik je graag nader toelichten hoe je via Composer zogeheten ‘PHP libraries’ kunt installeren en beheren via SSH. Dat is vooral erg handig als je zelf een website aan het bouwen bent met PHP en diverse ‘libraries’ en ‘frameworks’ nodig hebt.

Door gebruik te maken van Composer kun je een framework (e.g. Symfony Framework) of een library (e.g. PHPMailer) in slechts een paar commando’s installeren. Het scheelt je dus veel up- en downloaden van bestanden. Hierdoor gaat het opbouwen van een compleet eigen website flink sneller!

Verder lezen

Groeien binnen Antagonist: kleine supporters worden groot!

Inmiddels ben ik alweer ruim twee jaar werkzaam bij Antagonist. Af en toe ben ik verbaasd over hoeveel ik in die periode heb geleerd. Als ik nieuwe collega’s binnen zie komen, dan denk ik graag terug aan hoe ik ben begonnen en hoe snel het allemaal kan gaan. Ik licht daarom graag de technische groei binnen het bedrijf toe die ik zelf heb meegemaakt en tevens bij mijn collega’s op support heb gezien.

Groeien binnen Antagonist: kleine supporters worden groot!

Het begon allemaal bij de vacature. Er stond: ‘kennis van IMAP/POP, PHP, HTML, et cetera’? Ik dacht ‘ja, dat heb ik wel eens voorbij zien komen’. Met mijn marketingachtergrond en nieuwsgierigheid naar de achterliggende techniek van webhosting, maar ook met een gebrek aan kennis, besloot ik op een supportfunctie te solliciteren. Gelukkig, aangenomen! Wat is er sinds toen en nu allemaal gebeurd? Ik vat het hieronder graag voor je samen.

Starten met eerstelijns support

Waar mensen met enige technische kennis direct kunnen starten op tweede of derdelijns ben ik bij het begin begonnen: eerstelijns support. Maar wat is eerstelijns dan? Hier begin je eerst met het verkennen van het administratieve proces. Je helpt klanten bijvoorbeeld bij het inloggen, legt uit hoe er een order kan worden aangemaakt en geeft aan wanneer de verlenging moet plaatsvinden. Je hebt voornamelijk te maken met Mijn Antagonist, het systeem waar onze klanten administratief hun producten kunnen beheren.

Verder lezen

Hoe jouw e-mail bij de ontvanger uitkomt: de wonderlijke wereld van e-mail routering!

In dit artikel wil ik jullie graag meenemen in de wonderlijke wereld van e-mail routering. Het lijkt zo simpel: je stelt een e-mail op, klikt op ‘verzenden’ en het komt terecht bij de ontvanger. Echter, wat gebeurt er dan precies achter de schermen? Hoe kun je zien welk pad de e-mail heeft afgelegd? En hoe weet een mailserver überhaupt wat er met de e-mail moet gebeuren? Op deze vragen geef ik je graag antwoord.

De wonderlijke wereld van e-mail routering!

Allereerst een kleine disclaimer. Om het toegankelijk te houden, ga ik een aantal zaken bewust versimpeld weergeven. Daarom ga ik niet in op bijvoorbeeld ‘MIME’ en hoe BCC-ontvangers in een e-mail afgehandeld worden. Dat gezegd hebbende, laten we beginnen!

1. De opbouw van een e-mail

Een e-mail is simpelweg een tekstbestand, je kunt het openen in elk willekeurig tekstverwerkingsprogramma om de inhoud ervan te zien. Het tekstbestand is opgebouwd uit een tweetal onderdelen:

  1. de headers;
  2. de body.

1.1 De headers

Headers zijn de metadata van een e-mail. Deze blokken tekst worden door de mailserver gebruikt om te bepalen wat er met de e-mail moet gebeuren en wat ermee is gedaan. Wie is bijvoorbeeld de ontvanger en de afzender van de e-mail? Een aantal headers zijn nodig om er zeker van te zijn dat een e-mail geaccepteerd wordt, heel veel anderen zijn optioneel.

Verder lezen

Terugblik: de verbeteringen in 2016 vanuit de ogen van Systeembeheer!

Een Antagonist is kritisch. We zijn daarom altijd bezig met dingen die we nog beter, nog sneller, nog veiliger en nog aantrekkelijker willen maken. Het is daarbij gemakkelijk om te vergeten wat er al verbeterd is en op welke punten we voorop lopen qua innovatie. Tijd voor een terugblik!

Terugblik: de verbeteringen in 2016 vanuit de ogen van Systeembeheer!

Natuurlijk heeft mijn collega Jeroen al grotendeels teruggeblikt op de zichtbare wijzigingen van 2016. Daar houdt het voor ons SysOps-team echter niet op! Via dit artikel wil ik daarom graag samen met jou terugblikken op wat we vanuit het oogpunt van Systeembeheer in het afgelopen jaar hebben gedaan.

Laten we beginnen met de fundering. We hadden begin 2016 natuurlijk al de beschikking over ons nieuwe hostingplatform, een fijne basis om vanuit verder te bouwen. Dit platform is dusdanig opgezet, zodat het ons mogelijk maakt leuke dingen toe te voegen. Wat is er dan zoal gebeurd?

Verder lezen