E-mailmarketing: hoe jij jouw klanten succesvol kunt bereiken!

Goed klantcontact is voor iedere onderneming een waardevolle investering. Je zorgt dat je klanten loyaal aan je blijven, keer op keer terugkomen en zelfs voor je optreden als ambassadeur. Een leuke manier om dit te doen, is door e-mailmarketing te gebruiken. Rocket science? Zeker niet. De basisstappen in dit artikel geven je een goede start. Aan de slag!

E-mailmarketing: hoe jij jouw klanten succesvol kunt bereiken!

Stel je voor, je hebt een bedrijf met leuke producten of diensten. Het gros van je klanten ken je wel. Je komt ze tegen op beurzen, je wisselt visitekaartjes en mailtjes met elkaar uit. Ze tonen loyaliteit en zijn best geïnteresseerd in hoe het met je zaken gaat, maar tussen jullie contactmomenten heerst er stilte.

Intussen zouden ze updates over je kunnen lezen of je kunnen aanbevelen bij derden. Je kunt ze daaraan herinneren via mailings, mits ze zich daar expliciet voor hebben ingeschreven en je ze niet op een vervelende manier benadert. ‘Marketing automation’, de professionele term voor deze activiteiten, kent een gouden regel. Die luidt:

“Een contactpersoon die zich heeft afgemeld van je toenaderingen, benader je nooit weer. Overtreed je deze regel, dan heb je grote kans dat je klant zijn zaken voortaan bij de concurrent doet. Hij is niet langer je ambassadeur en zal zijn ergernis wellicht delen met derden, die je voortaan ook voorbijlopen. Ga dus voorzichtig om met je klantenbestand.”

Verder lezen

Klantenfeedback: hoe jij de support van Antagonist verbetert!

Met de ervaring die wij hebben op de Supportafdeling, weten we dat we een flink aantal knappe koppen als klanten hebben. Daarom luisteren we graag wanneer er wordt aangegeven dat wij onszelf ergens in kunnen verbeteren. Behalve luisteren, ondernemen wij graag ook actie op klantenfeedback. Ik licht daarom hieronder toe welke verbeteringen wij de afgelopen tijd hebben gemaakt, dankzij onze klanten.

Klantenfeedback: hoe jij de support van Antagonist verbetert!

Stel je voor, je werkt op de afdeling Support. Opeens ontvang je van een klant een suggestie om iets te verbeteren die voelt als het vinden van de heilige graal, het ei van Columbus of het implanteren van een babelfish. Je laat de klant enthousiast weten dat dit de tip is die vele anderen zal helpen en die ook je eigen werk gemakkelijker zal maken.

Intussen zucht je en schrijf je het op. Je weet namelijk dat het niet uitmaakt waar je het opschrijft en aan wie je het doorgeeft, omdat niemand tijd heeft om ernaar te kijken. Of het blijft ergens liggen, zodat er uiteindelijk niets mee zal worden gedaan. Het kan een heikel punt zijn bij het werken op een Supportafdeling.

Gelukkig is dat niet de Supportafdeling waar ik nu werk. Antagonist is juist de plek waar wij intern duidelijkheid scheppen over aan wie je verbeteringen kunt doorgeven en waar er ook daadwerkelijk actie wordt ondernomen!

Verder lezen

Handige tips voor SSH: aan de slag met Composer!

Dankzij containerisatie was het vorig jaar mogelijk om SSH-toegang veilig beschikbaar te stellen aan jullie. Met SSH kun je via een beveiligde verbinding inloggen op ons platform en zo direct commando’s uitvoeren via de ‘shell’. Een belangrijk voordeel van SSH? Nou, dat je hierdoor ook Composer kunt gebruiken. Aan de slag!

Handige tips voor SSH: aan de slag met Composer!

Al eerder gaf mijn collega Sander enkele voorbeelden van wat je met SSH binnen ons platform kunt doen. Denk aan het updaten van je website via Git en het veilig overzetten van bestanden naar je pakket via SFTP. Deze voorbeelden zijn echter nog maar een tipje van de ijsberg, je zou bijna kunnen zeggen dat de mogelijkheden oneindig zijn. Hierdoor is SSH de ideale tool voor techneuten bij het bouwen van een website.

In dit artikel wil ik je graag nader toelichten hoe je via Composer zogeheten ‘PHP libraries’ kunt installeren en beheren via SSH. Dat is vooral erg handig als je zelf een website aan het bouwen bent met PHP en diverse ‘libraries’ en ‘frameworks’ nodig hebt.

Door gebruik te maken van Composer kun je een framework (e.g. Symfony Framework) of een library (e.g. PHPMailer) in slechts een paar commando’s installeren. Het scheelt je dus veel up- en downloaden van bestanden. Hierdoor gaat het opbouwen van een compleet eigen website flink sneller!

Verder lezen

Groeien binnen Antagonist: kleine supporters worden groot!

Inmiddels ben ik alweer ruim twee jaar werkzaam bij Antagonist. Af en toe ben ik verbaasd over hoeveel ik in die periode heb geleerd. Als ik nieuwe collega’s binnen zie komen, dan denk ik graag terug aan hoe ik ben begonnen en hoe snel het allemaal kan gaan. Ik licht daarom graag de technische groei binnen het bedrijf toe die ik zelf heb meegemaakt en tevens bij mijn collega’s op support heb gezien.

Groeien binnen Antagonist: kleine supporters worden groot!

Het begon allemaal bij de vacature. Er stond: ‘kennis van IMAP/POP, PHP, HTML, et cetera’? Ik dacht ‘ja, dat heb ik wel eens voorbij zien komen’. Met mijn marketingachtergrond en nieuwsgierigheid naar de achterliggende techniek van webhosting, maar ook met een gebrek aan kennis, besloot ik op een supportfunctie te solliciteren. Gelukkig, aangenomen! Wat is er sinds toen en nu allemaal gebeurd? Ik vat het hieronder graag voor je samen.

Starten met eerstelijns support

Waar mensen met enige technische kennis direct kunnen starten op tweede of derdelijns ben ik bij het begin begonnen: eerstelijns support. Maar wat is eerstelijns dan? Hier begin je eerst met het verkennen van het administratieve proces. Je helpt klanten bijvoorbeeld bij het inloggen, legt uit hoe er een order kan worden aangemaakt en geeft aan wanneer de verlenging moet plaatsvinden. Je hebt voornamelijk te maken met Mijn Antagonist, het systeem waar onze klanten administratief hun producten kunnen beheren.

Verder lezen

Hoe jouw e-mail bij de ontvanger uitkomt: de wonderlijke wereld van e-mail routering!

In dit artikel wil ik jullie graag meenemen in de wonderlijke wereld van e-mail routering. Het lijkt zo simpel: je stelt een e-mail op, klikt op ‘verzenden’ en het komt terecht bij de ontvanger. Echter, wat gebeurt er dan precies achter de schermen? Hoe kun je zien welk pad de e-mail heeft afgelegd? En hoe weet een mailserver überhaupt wat er met de e-mail moet gebeuren? Op deze vragen geef ik je graag antwoord.

De wonderlijke wereld van e-mail routering!

Allereerst een kleine disclaimer. Om het toegankelijk te houden, ga ik een aantal zaken bewust versimpeld weergeven. Daarom ga ik niet in op bijvoorbeeld ‘MIME’ en hoe BCC-ontvangers in een e-mail afgehandeld worden. Dat gezegd hebbende, laten we beginnen!

1. De opbouw van een e-mail

Een e-mail is simpelweg een tekstbestand, je kunt het openen in elk willekeurig tekstverwerkingsprogramma om de inhoud ervan te zien. Het tekstbestand is opgebouwd uit een tweetal onderdelen:

  1. de headers;
  2. de body.

1.1 De headers

Headers zijn de metadata van een e-mail. Deze blokken tekst worden door de mailserver gebruikt om te bepalen wat er met de e-mail moet gebeuren en wat ermee is gedaan. Wie is bijvoorbeeld de ontvanger en de afzender van de e-mail? Een aantal headers zijn nodig om er zeker van te zijn dat een e-mail geaccepteerd wordt, heel veel anderen zijn optioneel.

Verder lezen

Terugblik: de verbeteringen in 2016 vanuit de ogen van Systeembeheer!

Een Antagonist is kritisch. We zijn daarom altijd bezig met dingen die we nog beter, nog sneller, nog veiliger en nog aantrekkelijker willen maken. Het is daarbij gemakkelijk om te vergeten wat er al verbeterd is en op welke punten we voorop lopen qua innovatie. Tijd voor een terugblik!

Terugblik: de verbeteringen in 2016 vanuit de ogen van Systeembeheer!

Natuurlijk heeft mijn collega Jeroen al grotendeels teruggeblikt op de zichtbare wijzigingen van 2016. Daar houdt het voor ons SysOps-team echter niet op! Via dit artikel wil ik daarom graag samen met jou terugblikken op wat we vanuit het oogpunt van Systeembeheer in het afgelopen jaar hebben gedaan.

Laten we beginnen met de fundering. We hadden begin 2016 natuurlijk al de beschikking over ons nieuwe hostingplatform, een fijne basis om vanuit verder te bouwen. Dit platform is dusdanig opgezet, zodat het ons mogelijk maakt leuke dingen toe te voegen. Wat is er dan zoal gebeurd?

Verder lezen

Heidi komt ons team van experts versterken!

Nieuwe developer HeidiHallo! Mijn naam is Heidi Ulrich. Ik ben vanaf 1 januari als developer het Antagonist-team komen versterken. Ik ben 32 en kom uit het pittoreske handelsstadje Doesburg. Ik woon nu zo’n 12 jaar in Enschede. Je kunt zeggen dat het me hier wel bevalt.

Mijn achtergrond is eigenlijk, zoals ook bij andere Antagonisters te lezen valt, een parade van computers in alle soorten en maten. Van jongs af aan programmeerde ik de raarste dingetjes in Basic; na de middelbareschooltijd ging ik los met websites, hardware en casemods. In mijn studententijd werkte ik voor diverse LAN-evenementen en was ik forumbeheerder bij Tweakers.net. Om alles te bekostigen was ik parttime DTP’er in printshops.

School en studie waren eerst niet zo gericht op computers. Ik wilde striptekenaar worden, maar probeer daar maar eens je brood in te verdienen. Grafisch ontwerper was een goede tweede. Maar, toen ik eindelijk werd toegelaten bij de kunstacademie in Enschede, waren computers daar opeens taboe en was ik mijn beste wapen kwijt. Tijd om bij het Saxion Kunst en Techniek te gaan doen (die naam was al een excuus voor de onvermijdelijke aanwezigheid van techniek). Na vier blazing years met 2D, 3D en veel presentaties had ik mijn diploma op zak. Daar begon het werkende leven, in de IT, en het ging nog heel wat wendingen nemen.

Verder lezen

Alvast Online: een website verhuizen en testen zonder downtime!

Wanneer je jouw website wilt verhuizen, dan heb je natuurlijk het liefst dat je bezoekers daar niets van merken. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je website ondanks de verhuizing online blijft? En hoe test je of je website goed werkt op de nieuwe locatie? Alvast Online helpt je daarbij!

Alvast Online: een website verhuizen en testen zonder downtime!

Verhuizen tussen twee providers is een grote stap. Je gaat immers over naar een andere partij die hoogstwaarschijnlijk een compleet andere omgeving heeft. Daarom wil je er graag zeker van zijn dat alles goed gaat werken bij je nieuwe partij.

Wat is Alvast Online?

Bij Antagonist bieden we de mogelijkheid om websites te testen, zelfs wanneer een domein nog niet actief naar ons verwijst. Je kunt de website dus in een gesloten omgeving bekijken en testen, zonder dat het daadwerkelijk al online is. Zo kun je alvast zien hoe jouw website eruit zal gaan zien en of alles naar behoren werkt. Je verzekert jezelf er dus van dat alles goed werkt, voordat je daadwerkelijk verhuist. Zo voorkom je ongewenste verrassingen!

Verder lezen

De beste wensen en een terugblik op een succesvol 2016!

Allereerst wensen we je een gelukkig Nieuwjaar! Wij verheugen ons erop om je online succes in 2017 verder te laten groeien. Ben je (net) nieuw? Dan helpen wij je graag bij een succesvolle online start! Ook in 2017 gaan we daar keihard ons best voor doen! Gewoon, zoals je gewend bent van Antagonist.

De beste wensen en een terugblik op een succesvol 2016: gelukkig Nieuwjaar!

En dan nu – voordat we ons volgende nieuws onthullen – kijken we terug op een belofte van vorig jaar. Antagonist kondigde toen aan om gaandeweg 2016 haar dienstverlening verder uit te breiden en een aantal gloednieuwe features toe te voegen. Benieuwd of dat gelukt is? Oordeel zelf! Vandaag, één jaar later, zetten we de gebeurtenissen van 2016 voor je op een rijtje.

Het team groeide flink in 2016

De beste wensen en een terugblik op een succesvol 2016: groeiWe groeiden niet alleen qua omvang, ook medewerkers groeiden in hun ontwikkeling. Vorig jaar begon goed. Erik kwam in de eerste instantie als technisch expert onze helpdesk versterken. Dat ging zeer voorspoedig. Hij ontwikkelde zich tot een echte eindbaas en werd uiteindelijk de nieuwe Team Lead van de Support-afdeling!

Daarnaast kregen we nog meer versterking: Wouter, DaniëlAlia en Heidi kwamen erbij. Stuk voor stuk waardevolle aanwinsten, waardoor we hard kunnen blijven groeien! Maar het is nog niet genoeg. We zijn nog steeds op zoek naar meer nieuw talent. Dus ken je iemand? Let us know!

SSH op Valentijnsdag 2016

De beste wensen en een terugblik op een succesvol 2016: SSHDe eerste nieuwe feature die we toevoegden was SSH-toegang. Met een knipoog, verpakt als liefdesgedicht, kondigden we dit op Valentijnsdag aan. En met succes! Veel van onze (technische) klanten waren hierop aan het wachten. En met de overgang naar ons nieuwe platform konden we dit begin 2016 voor jou introduceren.

“Vertrouwen is de basis voor een goede relatie. Voor Valentijn hebben we ons flink uitgesloofd. Onze nieuwe pakketten zijn verder uitgebreid. Dat hebben we in januari beloofd. We stellen met liefde onze firewall open. Vanaf nu staat SSH op onze servers aan. Die functionaliteit krijg jij gratis. Om via de command line naar je pakket te gaan.”

Extra ondersteuning

Hulp nodig bij het inrichten van je website? Met onze premium diensten, die in het eerste kwartaal van vorig jaar erbij kwamen, helpen we je een flink eind op weg!

Wij maken backups voor jou

De beste wensen en een terugblik op een succesvol 2016: automatische backupsOp 1 april lanceert Antagonist haar nieuwe backupsysteem. Een grap? Nee hoor, keiharde zekerheid, want data verliezen is nooit grappig! Om de paar uur maken wij een backup van jouw gehele pakket. In de eerste instantie gaan deze drie dagen terug, maar dat vinden we niet genoeg. Daarom hebben we een kleine 180 Terabyte aan extra schijven erbij ingehangen.

Zodoende breiden we onze automatische backups uit naar maar liefst 28 dagen! Dankzij deze ongekend hoge retentie (meestal is het een paar uur of één dag) kun je bij Antagonist veel langer terug in de tijd om je website, e-mail of ieder ander onderdeel te herstellen.

Verder lezen

Op zoek naar nieuw talent: ben jij een échte Antagonist?

In mijn eerdere blog beschreef ik al waarom het leuk is om bij Antagonist te werken. Op dat artikel kwamen verschillende reacties van sollicitanten. Het is dan ook superleuk om te zien dat die manier van personeel werven goede kandidaten oplevert! Hoe zoeken we verder naar nieuw talent?

De zoektocht naar nieuw personeel: ben jij een échte Antagonist?

Ondertussen groeien we nog steeds in klantenaantallen en is het nodig om ook de personeelsgroei door te zetten. Zoals mijn collega Jeroen eerder al schreef, hebben we voor het komend jaar veel ambitieuze plannen. We zijn daarom op zoek naar extra personeel. Via dit artikel wil ik jullie graag laten zien welke methodes wij bij zo’n zoektocht gebruiken.

Via ons personeel

Onze belangrijkste bron voor nieuwe personeel zijn wijzelf. Mijn collega’s zijn de uithangborden van Antagonist. Wij geloven er sterk in wanneer het leuk is om bij Antagonist te werken dat dit vanzelf wordt verspreid in ons netwerk. Je kunt je wellicht voorstellen wanneer iemand laaiend enthousiast is over zijn werk, dat jij daar ook wel wilt gaan werken. Dat is dus ook precies wat we proberen te bewerkstelligen.

Verder lezen