Aan de slag met Magento 2!

Vorige week 20 tips voor je webshop, deze week blijven we in de e-commerce hangen. Eerder bespraken we hoe je Magento eenvoudig op een pakket bij ons kan installeren. Inmiddels hebben de ontwikkelaars van Magento versie 2 van hun welbekende e-commerce-applicatie uitgebracht. Laten we daarom eens kijken wat deze nieuwe versie met zich meebrengt!

Aan de slag met Magento 2: haal het maximale uit je webshop!

MySQL vs. MariaDB

Zowel Magento 1 als 2 was al beschikbaar bij ons binnen Installatron. Echter, versie 2 werd tot nu toe nog niet volledig ondersteund op ons platform. Deze nieuwe versie stelt namelijk als systeemeis dat MySQL 5.6 draait op de server.

Natuurlijk willen we ook jou graag in de gelegenheid stellen om Magento 2 te gebruiken. Recentelijk hebben we daarom MariaDB 10.0 op al onze servers uitgerold. Versie 10.0 van MariaDB komt overeen met de eisen van MySQL 5.6; sterker nog, deze is zelfs beter. Simpel gezegd, goed nieuws! Je kan nu aan de slag kan met versie 2.

Aan de slag met Magento 2: MariaDB Vs. MySQL

Waar moet ik bij installatie van Magento 2 op letten?

Wanneer je Magento 2 via Installatron op je pakket wilt installeren, dien je te zorgen dat je in de PHP-selector een tweetal instellingen correct hebt staan:

  1. De modules ‘intl en ‘mbstring’ moeten zijn aangevinkt.
  2. De ‘memory_limit’ dient in ieder geval op ‘128M’ te staan. Dit staat standaard op 96M.

Doe je dit niet, dan zal Installatron tijdens de installatie de volgende twee foutmeldingen teruggeven:

  1. php-intl-version-minimum v1 (detected: OFF)
  2. php-memory-limit 128MB (detected: 96MB)

Je kan de PHP-selector in DirectAdmin onder de categorie ‘Advanced Features’ terugvinden. Daar kan je de modules ‘intl’ en ‘mbstring’ aanvinken waar je bij ‘Show PHP Settings’ de ‘memory_limit’ kan ophogen. Vergeet niet de wijzigingen op te slaan door op ‘Save’ te klikken. Met betrekking tot de PHP-versie zelf: voor Magento 2 adviseren we PHP 7.

Wat is er nieuw?

Nu we het technische gedeelte hebben gehad, over de op vraag wat deze versie nu daadwerkelijk voor jou brengt, de gebruiker. Moet je nu over naar versie 2 wanneer je nog een versie uit de 1.x-tak draait? Allereerst een greep uit deze de grote hoeveelheid vernieuwingen.

Verder lezen

20 tips om jouw webshop te promoten!

Je hebt je webshop afgerond met de WooCommerce-handleiding en wilt direct beginnen met verkopen. Eén van de grootste fouten die veel ondernemers maken, is gaan afwachten tot er eindelijk een keer een product wordt verkocht. Met duidelijke en volledige productomschrijvingen word je zeker een aantal keer gevonden, maar is je uiteindelijke doel niet een stabiele onderneming opzetten waar je je brood mee kunt verdienen?

webshop promoot tips

Wanneer je verwacht dat je effectief aan het promoten bent, omdat je een aantal tweets per week plaatst, dan kom je van een koude kermis thuis. Net zoals er diversiteit wordt toegepast tijdens het ‘linkbuilden’, moet je ook diversiteit toepassen in je marketing. Het bereiken van je klanten, off- en online, is het allerbelangrijkste voor het succes van jouw webwinkel.

Toekomstige klanten moeten weten dat je webshop bestaat en jouw merk gelijk herkennen. Laten we daarom direct beginnen met strategieën die door professionele webshops worden gebruikt.

#1: Lanceer regelmatig acties voor je webshop

actie reclameNatuurlijk heb je hiervoor de social media nodig en zul je een basis moeten creëren, waarop je jouw berichten kunt delen. Nieuwe en aantrekkelijke acties hebben de grootste slagingskans. Denk hierbij niet aan één keer een actie met een goedkopere tas, maar blijf met aantrekkelijke acties op al je sociale kanalen komen. Je wilt dat jouw webshop ‘dé plek’ is voor jouw producten: mensen moeten aan jouw webshop denken indien ze op zoek zijn naar een specifiek product.

Als voorbeeld neem ik de nieuwe pakketten van Antagonist. Het baarde opzien in de hostingwereld: Antagonist was de eerste provider die de kracht en stabiliteit van een eigen server combineerde met de eenvoud en scherpe prijs van shared webhosting. Niet alleen positieve klanten begonnen het te delen op diverse kanalen, maar ook criticasters gingen het delen. De laatste groep was bijvoorbeeld in de veronderstelling dat dit onmogelijk was.

Nu hoor ik je denken: “Is dit wel een goed voorbeeld? Voor een bedrijf als Antagonist is het immers een stuk eenvoudiger om een campagne te starten, aangezien Antagonist al bekend is in Nederland?”

Je moet het bekijken vanuit het standpunt dat ook Antagonist ooit een keer is begonnen zonder dat ook maar iemand wist wie Antagonist was. Interessante en leuke acties worden zelfs opgemerkt door mensen die (nog) niet geïnteresseerd zijn in je producten. De actie moet de ‘WOW-factor’ bezitten. Mensen verspreiden dan vanzelf jouw bedrijfsnaam.

#2: Gebruik e-mail om klanten terug te sturen

e-mail campagneMensen die al eens eerder hebben besteld en tevreden zijn over je product of webshop zijn belangrijke potentiële kopers. E-mail marketing wordt door veel ondernemers zwaar onderschat. Via e-mail marketing kun je veel klanten (die al eens eerder wat gekocht hebben) terugleiden richting je webshop. Het heeft wederom met branding te maken: zorg dat mensen je webshop niet vergeten.

Je kunt het best eenmaal per week een e-mail verzenden met daarin nieuws en nieuwe deals. Geef de mensen die een e-mail openen juist een extra voordeel en leg de nadruk op je nieuwste of best verkochte producten. Spraakmakende en heldere foto’s werken zeker mee met het bepalen van een hoge ‘click-through rate’ (CTR). Verder, de titel is een bepalende factor of jouw e-mail daadwerkelijk geopend wordt. Denk daarom goed na over wat je titel gaat zijn.

Zo kun je dus ook de deals van tip 1 verwerken in de e-mail naar je klanten. Zorg dat er een gevoel ontstaat dat je deze deal niet kan laten lopen. Je kunt zelfs gebruik maken van gratis diensten zoals ‘MailChimp‘, waarmee je snel en eenvoudig e-mails kunt versturen.

#3: Zorg dat je webshop over een blog beschikt

blog voor je webshopHet voordeel van e-commerce-software als WooCommerce is dat de plug-in WordPress als basis gebruikt. Je hebt direct je blogplatform al bij de hand. Nu zul je vast denken: “Waarom een blog? Hoe gaat een blog mij meer sales opleveren?”

Een blog is de ideale manier om je expertise te tonen. Laat zien dat je verstand hebt van zaken en link de artikelen terug naar de producten. Probeer maar eens een informatieve tekst te schrijven over een product zonder dat je de lezer verliest. Een lastige opgave die alleen succesvol is indien je mensen jouw product uitvoerig laat reviewen. Het wordt een stuk eenvoudiger indien je jouw producten kunt koppelen aan evenementen of onderwerpen waar jouw producten voor gebruikt kunnen worden.

Verder lezen

In 4 stappen aan de slag met je knappe blog!

Eens kijken: het onderwerp staat, de teksten zijn geschreven en je hebt de afbeeldingen die je wilt delen op je website klaarliggen. Ook heb je WordPress geïnstalleerd waar nu nog het standaardthema is te zien. Het is de hoogste tijd om dit naar een prachtige website om te zetten. Hoe begin je daarmee? Je bent misschien geen grafisch ontwerper, maar je wilt natuurlijk wel dat je blog er representatief uitziet. Deze stappen en plugins helpen je daarbij verder op weg!

Aan de slag met je blog: WP plugins

Stap 1: Blog onder constructie

Je begint met je blog en stiekem heb je een aantal vrienden al verteld wat de domeinnaam is. Zij gaan alvast vol spanning kijken, typen het adres in en dan: een website in aanbouw, halve pagina’s die daar bovenop ook nog eens fouten bevatten. Dat is uiteraard niet de bedoeling!

Je hebt de mogelijkheid om de hoofdpagina te voorzien van een plaatje met de tekst “Deze website is onder constructie”. Echter, ik kies hiervoor graag voor een mooiere en leukere oplossing.

Aan de slag met je blog: kat met helm

Er bestaan namelijk plugins die de content van je pagina in aanbouw kunnen verbergen voor het publiek. Zo kun je in alle rust je website bouwen en testen zonder dat het al zichtbaar is voor je bezoekers. In dit geval bespreek ik de plugin ‘cc-coming-soon’ die zowel gratis als betaald is te gebruiken.

Waarom deze specifieke plugin? Je kunt hiermee namelijk een veld op je tijdelijke pagina plaatsen waar mensen zich kunnen inschrijven. Zo kun je met deze bezoekers contact opnemen wanneer jouw website klaar en bereikbaar is. Bovendien is deze plugin ‘responsive’, het schaalt mee met de afmetingen van een scherm waarop de website wordt bekeken.

In de gratis versie zijn er een aantal aanpassingen die je kunt uitvoeren. Denk hier aan het kiezen van een lettertype, een logo en de kleur. Wanneer je voor de betaalde versie kiest, worden de mogelijkheden op het gebied van design uitgebreid met een aantal templates. Daarnaast kun je de bezoekers zich via het veld automatisch laten inschrijven voor een nieuwsbrief via MailChimp.

Stap 2: Het kiezen van een thema voor je blog

Naast het vinden van de juiste plugins voor een functionele en mooie blog is het een goed idee om eerst een passend thema te vinden. Hierin zitten vaak al handige elementen verwerkt waardoor jij zelf minder hoeft aan te passen.

Verder lezen

Met Erik breiden we ons team van experts verder uit!

Nieuwe medewerker Antagonist: Erik OldeweningHallo, ik ben Erik Oldewening (31 jaar) en sinds begin dit jaar ben ik werkzaam op de supportafdeling van Antagonist. Hiervoor heb ik gewerkt bij een ander bedrijf in de webhostingsector en daarvoor op de supportafdeling van KPN. Bij deze bedrijven heb ik veel kennis en ervaring opgedaan op zowel technisch als communicatief vlak.  Deze kennis en ervaring ga ik inzetten om de klanten van Antagonist te voorzien van de beste antwoorden en ondersteuning!

Mijn eerste ervaringen bij Antagonist, en met de wijze van het verlenen van support, zijn erg positief. Het is super om op een supportafdeling te werken bij een organisatie waar de klanttevredenheid op de eerste plaats staat! Ik merk dit aan het enthousiasme van mijn collega’s en aan de leuke en positieve reacties van onze klanten. Ik kijk dan ook uit naar het komende jaar, waarin ik hopelijk veel klanten kan helpen bij het oplossen van vragen over onze producten en diensten!

Verder lezen

PHP 7.0 nu al bij Antagonist beschikbaar!

Het is bijna pakjesavond, daarom hebben wij een leuk cadeau: PHP 7. Dit is de laatste stabiele versie en wordt nu volledig ondersteund op ons nieuwe hostingplatform en dus ook in al onze webhostingpakketten!

PHP 7: nu al beschikbaar bij Antagonist

Gisteren was de eerste zogenaamde ‘GA’ release van PHP 7.0, uitgebracht door de ontwikkelaars van PHP. GA staat voor General Availability en betekent zoveel als: de eerste release die voor iedereen geschikt is. De versies hiervoor waren voornamelijk bedoeld om te testen. De informatie die daarmee verkregen wordt, zorgt ervoor dat de versie die nu is uitgekomen zoveel mogelijk bugvrij is.

Wat betekent dit voor de hosting bij Antagonist

Wij bieden al sinds juni — als een van de eerste hostingproviders 😀 — de mogelijkheid om PHP 7 te gebruiken. Technisch gezien verandert er dus niet zo heel veel. Uiteraard zijn alle bugs tussen toen en nu opgelost door de PHP-ontwikkelaars. Toch is er een groot verschil en dat zit in de ondersteuning ervan. Je kon dus al een tijdje voor PHP 7 kiezen, maar als het om wat voor reden dan ook niet werkte, dan stond je er alleen voor. Dat komt, doordat er geen ondersteuning geleverd wordt op software dat nog niet af is en getest wordt.

PHP 7: wat kun je verwachten?

Dat is nu anders. In de laatste release van PHP 7, geven de ontwikkelaars aan dat het klaar is voor gebruik door het grote publiek. Mocht je een probleem tegenkomen in PHP 7 — die niet door je eigen PHP-code wordt veroorzaakt — dan kun je dat aan ons melden. Het gaat dus om iets wat een bug is in PHP of een probleem met een instelling, zoals wij die hanteren. Fouten in de code die je zelf schrijft, vallen hier dus niet onder.

Schakel nu dus over naar PHP 7 en geniet van de extra snelheid en mogelijkheden die geboden worden. In verreweg de meeste gevallen kun je overschakelen naar PHP 7 zonder dat je verder zelf iets hoeft aan te passen. Zeker als je een bestaand softwarepakket gebruikt, zoals WordPress. Je kunt dan zonder problemen overschakelen. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je WordPress-installatie (of Joomla, Drupal of wat dan ook) up-to-date is. Maar dat deed je toch al vanwege de veiligheid?

Verder lezen

Antagonist heeft nu zijn eigen Joris!

Nieuwe medewerker Antagonist: Joris de LeeuwHallo, mijn naam is Joris de Leeuw, ik ben 29 jaar en woon in Enschede. Vanaf 1 november werk ik bij Antagonist op de Supportafdeling. Ik heb aan de Universiteit Twente Business & IT gestudeerd.

Zelf ben ik me al heel lang in de hostingwereld en websites aan het verdiepen. Als klein jongetje was ik rond het jaar 2000 al bezig met het bouwen van simpele HTML-websites en vond ik het fijn om iets te kunnen maken wat andere dan op het internet konden bekijken.

Toen ik ontdekte, dat je met PHP websites dynamischer en gemakkelijker beheerbaar kon maken, heb ik mezelf PHP aangeleerd. In deze tijd bestonden er helaas nog geen webhostingsbedrijven, zoals Antagonist, waardoor ik heel veel zelf ben gaan doen. Hierdoor ben ik tien jaar actief geweest in de hostingbranche en heb ik veel geleerd over wat er allemaal komt kijken bij het leveren van een een goede hostingdienst.

Verder lezen

Antagonist onthult haar razendsnelle en superveilige hostingplatform

Vandaag presenteren we ons gloednieuwe hostingplatform. In een zorgvuldig uitgekiende omgeving brengen we de krachtigste hardware en modernste software samen. Een puik staaltje techniek waar we maandenlang in het diepste geheim aan hebben gewerkt. Begin juni was het moment daar: het platform ging volledig online. Spannend, want door nieuwe technologieën te combineren hebben we een unieke vorm van webhosting gecreëerd. In dit artikel gaan we dieper in op alle voordelen en waarom we juist hiervoor hebben gekozen.

Het gloednieuw platform van Antagonist: razendsnel en superveilig!

We hebben gewacht met de aankondiging, totdat we er helemaal zeker van waren dat het live net zo goed draait als onze verwachting. Al vier maanden lang houden we 24 uur per dag, 7 dagen in de week, ieder onderdeel op 897 punten per seconde nauwlettend in de gaten. Daarnaast hebben we er keihard aan gewerkt om al onze klanten over te zetten naar deze nieuwe infrastructuur!

Inmiddels is iedereen overgeplaatst en het draait als een tierelier. De resultaten zijn verbluffend: de nieuwe pakketten zijn véél sneller, downtime en overlast zijn nagenoeg verleden tijd, de veiligheid is enorm toegenomen, en nog veel meer… Daarmee leggen we de lat voor de hostingbranche een flink stuk hoger! Tijd om het hele verhaal uit de doeken te doen.

Inhoudsopgave

Wat hebben we gedaan?

Antagonist is een klantgerichte en technologiegedreven organisatie. We zijn altijd nieuwsgierig naar de mening van onze klanten en onderzoeken graag innovatieve technieken. Zo werd uit een combinatie van de allernieuwste innovaties en de feedback van klanten het idee voor een nieuw platform geboren. Eenmaal uitgekristalliseerd, zijn we in 2014 gestart met de bouw. Gaandeweg kwam deel voor deel online tot afgelopen juni, toen was het helemaal klaar.

Het gloednieuw platform van Antagonist: de servers

We hebben alles onder de motorkap vervangen. Daarmee verruilen we als eerste ter wereld shared webhosting voor containerisatie; de infrastructuur die wij gebruiken om je website te koppelen aan het internet.

Het is dankzij deze nieuwe techniek dat we nu een veel sneller en veiliger type webhosting hebben. Om optimaal van deze infrastructuur gebruik te maken, introduceren we drie nieuwe pakketten. Deze zitten boordevol nieuwe features (die we blijven toevoegen). Zo sluiten onze pakketten nog beter aan op de (toekomstige) wensen van onze doelgroep en de groeiende mogelijkheden van het internet.

Waarom nieuwe webhosting?

Antagonist werd in 2004 opgericht en sindsdien bieden we shared webhosting. Een simpel en voordelig product. Gaandeweg deden we het beter. Antagonist innoveerde en breidde haar dienstverlening uit. We haalden keer op keer meer uit onze pakketten en waren bijvoorbeeld de eerste met onbeperkte webhosting. Gaandeweg is er veel veranderd en na 11 jaar shared webhosting lijkt het einde in zicht.

Het gloednieuw platform van Antagonist: de netwerkbekabeling

In onze ogen is traditionele shared webhosting verouderd en toe aan vernieuwing. Het is goedkoop en eenvoudig, maar niet zonder risico’s. Bij shared webhosting kunnen pakketten nauwelijks van elkaar worden afgeschermd. Daarnaast wordt alle capaciteit van de server gedeeld. Daardoor kan een misdragende ‘buurman’ de snelheid, veiligheid en stabiliteit van je website in gevaar brengen. Zodoende worden er steeds meer beperkingen opgelegd. Tot voor kort was het enige betaalbare manier. Echter, het kan nu anders!

Verder lezen

Hoe wij ons platform en infrastructuur nauwkeurig monitoren

Het is weer hardcore tech-time! Dit keer neem ik je mee in de monitoring van onze systemen en ons platform. Doordat we alles nauwlettend in de gaten houden, weten we precies wat er wel en wat er niet goed gaat in ieder onderdeel van ons platform. We hebben onze monitoring zorgvuldig afgericht, waardoor we problemen vrijwel altijd van tevoren zien aankomen. We ondernemen dan proactief actie, zodat de impact van het probleem minimaal blijft en niet escaleert.

Monitoring bij Antagonist: de servers bij Antagonist

De kwaliteit van onze dienstverlening is immers zo goed als onze monitoring; hoe beter we anticiperen, hoe gebruiksvriendelijker het voor je wordt! Dat betekent dat er heel veel achter de schermen wordt gedaan zonder dat iemand het in de gaten heeft. Want wat er onder de ‘motorkap’ gebeurt is onze verantwoording, zodat jij met je website kunt doen wat je écht wilt. Toch is het af en toe interessant om even onder die motorkap te kijken naar wat voor successen er worden geboekt. Iets dat wijzelf ook weleens vergeten om bij stil te staan.

Onze setup voor monitoring

Voor onze monitoring maken we gebruik van Zabbix. Deze (opensource)software stelt ons in staat om ieder onderdeel van ons platform tot in detail te observeren. Als dingen niet zo gaan zoals het hoort, dan kunnen we eenvoudig hier acties op uit te voeren. Een simpel voorbeeld van één van deze acties is: het versturen van een bericht naar de dienstdoende systeembeheerder zijn.

Monitoring bij Antagonist: logo Zabbix

Iedere server wordt constant op 458 punten gecontroleerd. De uitkomst van deze checks wordt opgeslagen in een PostgreSQL-database, zodat we er later uptime- en performance-statistieken kunnen uithalen voor rapportage. Ook gebruiken we deze gegevens voor het generen van rapportages voor storingen. Samen – alle servers bij elkaar opgeteld – zorgt dat ervoor, dat onze Zabbix-installatie 897 punten per seconde controleert en opslaat. Hoe veilig wil je het hebben?

Dikke server

Zoals je begrijpt, hebben we een flinke server nodig om al die controles per seconde uit te voeren en hiervan de resultaten op te slaan. Daarnaast moet het ook nog eens gemakkelijk verwerkt kunnen worden. Voor de techneuten (of andere geïnteresseerden) zijn dit de specificaties van deze server: 2 x Intel E5-2640 2.5GHz CPU (totaal 24 threads), 64 GB RAM, 15k RPM disks in RAID10 configuratie.

Om je een beter inzicht te geven in hoe diep wij ons platform monitoren, ga ik ieder onderdeel hieronder afzonderlijk bespreken.

Verder lezen

Welke PHP-versie kan ik het beste kiezen?

Het korte antwoord: op het moment van schrijven (23 september 2015) versie 5.6. Als PHP 7.0 rijp is voor productie, dan moet je overschakelen naar deze versie. Einde blog…

Welke PHP-versie kiezen: PHP upgrade

Natuurlijk is het niet altijd zo gemakkelijk. Als het zo simpel was, dan zouden we al onze klanten altijd gebruik laten maken van de beste PHP-versie. De realiteit zit echter anders in elkaar. Zodoende is het niet verstandig om zomaar over te stappen naar de laatste versie zonder na te gaan of dit voor problemen zorgt.

Je pakket kan bijvoorbeeld gebonden zijn aan een specifieke PHP-versie, omdat je website die vereist. Ook als je een site zelf hebt gebouwd, dan kan het zijn dat er functies worden gebruikt die niet meer ondersteund worden of op andere manier zijn geïmplementeerd. Daarom kun je bij ons ook zelf kiezen welke PHP-versie je gebruikt.

Maar wacht! Moet je dan altijd een versie kiezen? Nee, wij stellen voor ieder nieuw pakket de laatste stabiele PHP-versie als standaard in. Op dit moment is dat PHP 5.6 en dat wordt vanzelf PHP 7.0, als deze versie stabiel en geschikt wordt bevonden.

Welke PHP-versies zijn er?

Bij Antagonist worden momenteel vijf verschillende versies aangeboden: van PHP 5.3 tot en met PHP 7.0. Laten we eens kijken naar die versies in de volgende tabel.

Welke PHP-versie kiezen: PHP support table

Zoals je kunt zien, zijn er op dit moment Twee versies (5.3 en 5.4) die niet meer worden onderhouden door php.net. Voor één versie (5.5) komen enkel nog security-updates, één versie (5.6) is momenteel de actieve release en als laatste is er één versie (7.0) die bijna klaar is voor productie.

Verder lezen

Tiemo, de nieuwe developer die Antagonist nog beter gaat maken!

Nieuwe medewerker Antagonist: Tiemo KieftHallo, mijn naam is Tiemo Kieft. Ik ben 32 jaar en sinds 1 september 2015 werk ik bij Antagonist. Ik ga mij bezig houden met het onderhouden en uitbreiden van Mijn Antagonist; het kloppend hart van Antagonist en tevens het administratief beheersysteem voor klanten en hun producten.

Vanuit mijn bijbaan als student ben ik direct na mijn opleiding aan de slag gegaan als developer bij een bedrijf dat hulpmiddelen maakt voor het automatiseren van internetmarketing. Daar heb ik veel ervaring opgedaan met het ontwikkelen en onderhouden van Python-applicaties. Ik vind het leuk om software te ontwikkelen die begrijpelijk en nuttig is voor gebruikers. Deze interesse ga ik bij Antagonist dan ook inzetten om vele verbeteringen door te voeren.

Zoals gezegd, ga ik mij vooral focussen op het onderhouden en verbeteren van Mijn Antagonist. Hierbij ligt de nadruk met name op gebruiksvriendelijkheid en automatisering. Bij Antagonist proberen we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken, zodat ze eenvoudig zoveel mogelijk zelf kunnen doen. Deze traditie zet ik graag voort.

Ik ben klaar voor deze nieuwe uitdaging en ga met enthousiasme mijn tijd
bij Antagonist tegemoet!

P.S. Wil je op de hoogte blijven van alle artikelen, updates, tips en trucs die verschijnen op ons blog? Dat kan! Rechts bovenin via RSS, e-mail, het liken op Facebook, het +1’en op Google+ of het volgen op Twitter.