Een pikdonker en doodstil datacenter…

Afgelopen dinsdag, 23 juni 2015, gebeurde rond 8:30 uur het ergste wat een hostingprovider kan overkomen: er was een volledige black-out in één van de datacenters, waarin wij het merendeel van onze servers hebben geplaatst. Het gevolg: alle apparatuur down en tienduizenden klanten onbereikbaar. Een fantastisch begin van de dag. Het kan nóg erger: totale verwoesting van het datacenter in kwestie, maar dat was gelukkig niet aan de orde. Wat dan wel? Nou, een stroomstoring…

Stroomuitval in het dataceter: pikdonker en doodstil

Ik hoor het je denken: “Hè, wat?! Dat kan toch niet? Alles in zo’n datacenter is beveiligd, dubbel uitgevoerd, heeft noodaggregaten en zo?” Inderdaad, dat is er allemaal en in veel gevallen zelfs vierdubbel uitgevoerd. In theorie kan stroomuitval dus niet voorkomen. Echter, door de meest ongelukkige samenloop van omstandigheden gebeurde het toch. Een goed voorbeeld van hoe theorie en praktijk soms ver uit elkaar liggen.

Naast dat het voor iedereen zeer vervelend is, was het voor ons ook een ultieme proef of we spoedig konden herstellen van zo’n grote storing. Daarnaast was het de vuurdoop voor ons nieuwe platform, waarin duidelijk werd of het in de praktijk deed wat het moest doen. Omdat jij ook recht hebt op deze informatie, hebben we hieronder een gedetailleerd verslag geschreven.

Inhoudsopgave

  1. Antagonist zegt sorry!
  2. Klein team, veel klanten
  3. Prioriteit tijdens calamiteit
  4. Hoe kan dat dan, geen stroom?
  5. De gevolgen voor Antagonist
  6. Opstarten na stroomuitval
  7. Nazorg, totdat alles weer in orde is
  8. Wat is de schade?
  9. Communicatie
  10. Hoe gaan we dit voorkomen?
  11. One more thing…

Antagonist zegt sorry!

Maar eerst zeggen we: “Sorry!” Een storing is altijd hinderlijk. Helemaal als klanten er de dupe van worden. Door de stroomstoring in het datacenter heeft ons gehele platform er even uit gelegen. Al onze klanten hebben daardoor downtime ondervonden. Daarnaast hebben enkele klanten langer last gehad vanwege herstelwerkzaamheden.

Het ‘uitvallen’ van de stroom heeft dus een behoorlijke impact. Dat vinden we erg vervelend en daarom bieden we onze excuses aan. Dat is tevens één van de redenen voor dit blog. Daarnaast willen we je een eerlijk en helder inzicht geven in wat er precies is gebeurd.

Tijdens de storing hebben we regelmatig updates geplaatst. Het waren vooral beknopte berichten over de voortgang van de situatie en het herstel. Daarnaast hebben we twee ‘post incident’-berichten geschreven. Deze gaven inzicht in de toedracht. De werkelijke gevolgen zijn voor een buitenstaander wellicht lastig voor te stellen. Vandaar dat we je graag een kijkje in de keuken geven, hoe het er dinsdag aan toe ging.

Klein team, veel klanten

Antagonist heeft tienduizenden klanten en 12 medewerkers. Zodoende moet je tijdens een grote storing, als een geoliede machine te werk gaan. Alles moet vanzelfsprekend zijn, want tijd is er niet. Met een klein en hecht team moet je handelen vanuit instincten. Juist daarom vinden we het zo belangrijk dat een medewerker goed moet passen binnen ons team. Naast de juiste kennis en vaardigheden zoeken we dus naar de perfecte match.

Als het misgaat, dan is het heel simpel. Er zijn drie dingen die er toe doen. Eén: onze klanten moeten zo snel mogelijk weer online. Twee: voorkom zoveel mogelijk schade en dataverlies. Drie: zorg voor een vlotte en oprechte communicatie, waarin vragen van klanten zorgvuldig worden beantwoord.

Qua prioriteit ligt het ietsje ingewikkelder. De hoogste prioriteit is bij Antagonist altijd dataintegriteit. Dat betekent dat we het voorkomen van dataverlies belangrijker vinden dan beschikbaarheid. Je hebt immers niets aan een website zonder data. Gelukkig hoeven we ons daar weinig zorgen over te maken. Gegevens worden veilig opgeslagen. De kans op dataverlies is daardoor zeer gering. Zodoende storten we ons, tijdens een storing, vrijwel direct op de beschikbaarheid.

Prioriteit tijdens calamiteit

Goed, het is dinsdagochtend en we zien dat er heel veel loos gaat. De oorzaak weten we niet. Er was weliswaar een sterk vermoeden dat het om een (deels) falende stroomtoevoer gaat, maar dat kunnen we niet bevestigen. Dat is erg naar. Want hoe kun je iets oplossen, als je het probleem niet kent?

Verder lezen

Beginnen met een internationale website, je Nederlandse site voor een ander land

Een website, blog of webwinkel begin je meestal voor een bepaalde doelgroep. Dit kunnen consumenten, zakelijke contacten of mede-hobbyisten zijn. Het liefst wil je ze op een persoonlijke en gerichte wijze benaderen. Je kunt ervoor kiezen om een aantal goed uitgekozen domeinnamen, die specifiek jouw doelgroep aanspreekt, naar je website te laten leiden.

Ga je internationaal, dan is het een goed idee om meerdere versies van je site in de taal van het land te hebben. Het is voor de bezoeker prettig en je wordt er beter door gevonden. Echter, is een vertaling voldoende of zijn er ook andere aspecten waarop je moet letten, als je een website in een andere taal opzet?

Internationale website: start je site voor een ander land

Stel, je website is een succes in Nederland en je wilt deze ook in een andere taal gaan aanbieden om daarmee een nieuwe doelgroep te bereiken. Dan is het in veel gevallen niet voldoende om alleen de content te vertalen. Er spelen namelijk veel meer factoren mee in communicatie die belangrijk zijn. Zo kunnen er grote cultuurverschillen zijn, waardoor een boodschap op je website de plank volledig misslaat. In dit artikel geef ik een aantal tips en handige informatie om dit tegen te gaan. Het is goed om te weten dat dit artikel vanuit een ‘Nederlands’ oogpunt is geschreven.

Wat ‘normaal’ is voor Nederlanders…

Bijna iedereen is het wel eens tegengekomen op vakantie of bij internationale zakenrelaties: miscommunicatie, doordat er niet alleen een verschil in taal is, maar ook in cultuur. Zo vinden Nederlanders drie kussen op de wang heel normaal. Echter, in de meeste landen is het, normaal gesproken, maar twee of zelfs één kus op de wang. Dit kan voor ongemakkelijke situaties zorgen. Laat dit zodoende een wake-up-call zijn, dat dingen die voor Nederlanders heel normaal zijn, voor andere culturen niet normaal zijn.

Internationale website: een kopje koffie als gewoonte

Hieronder een korte opsomming, van situaties die typerend voor Nederlanders ‘normaal’ zijn.

  • Gezellig
    De Nederlander heeft graag een gezellige tijd. Dat is zo Nederlands, dat er in andere talen geen alternatief voor bestaat. Deze gezelligheid gaat vaak gepaard met koffie wat door Nederlanders extreem veel wordt gedronken.
  • Directe communicatie
    Een Nederlander wil na een zakelijke meeting graag weten waar hij aan toe is. Er kunnen hierover dan directe vragen worden gesteld. Daarnaast zegt een Nederlander al snel ‘je’ in plaats van u.
  • Familie en vrienden
    Familie is uiteraard belangrijk, maar er wordt vaker gedacht vanuit ‘ik’ dan uit ‘wij’. Ook spelen vrienden een grote rol in ons leven. We hebben er echter geen probleem mee om ‘nee’ te zeggen tegen een afspraak, als we even druk zijn dit soort zaken.
  • Rolverdeling
    De Nederlandse vrouwen zijn geëmancipeerd en kunnen zeer gefocust zijn op hun carrière. Daarentegen zijn er ook veel zorgzame mannen, zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat de man extra verlof opneemt om voor de kinderen te zorgen, terwijl de vrouw weer aan het werk gaat.
  • Werk en privé gescheiden
    Indien er een issue ontstaat op het werk, dan is dat een werk-gerelateerd issue. Dit heeft echter niets te maken met je collega, deze kun je namelijk nog steeds aardig vinden en gezellig mee kletsen. Mocht het op persoonlijk vlak botsen met je collega, dan zul je wel met diegene moeten kunnen samenwerken.

Bovenstaande situaties zijn voor Nederlanders dus heel ‘normaal’ en in sommige gevallen vanzelfsprekend. Daarnaast zijn mensen zich weliswaar bewust van de verschillen met verre landen, bijvoorbeeld in Azië. Echter, als je kijkt naar onze buurlanden België en Duitsland, dan zijn daar ook al veel van de boven genoemde voorbeelden niet vanzelfsprekend.

Verder lezen

Software-updates bij Antagonist

In dit artikel ga ik jullie weer een kijkje in de keuken van Systeembeheer geven. In een vorige artikel vertelde mijn collega Ewoud al over Open Source software, en daar is Antagonist een fanatiek gebruiker van. Software heeft echter liefde en aandacht nodig, en het gebeurt maar al te vaak dat, na het installeren er niet meer naar omgekeken wordt. Dit is één van de grootste oorzaken van vreemde bugs en ernstige security-problemen.

Software-updates bij Antagonist

Maar het kan ook anders, want dat bewijzen we bij Antagonist! Zodoende neem ik je in dit artikel graag mee in het reilen en zeilen van software-updates binnen Antagonist. Hoe kiezen we onze software, minimaliseren we de kans op bugs en zorgen we dat altijd de laatste stabiele versies hebben draaien? Op deze vragen zul je hieronder een antwoord vinden.

Routines zijn belangrijk

Een aantal maanden geleden hebben we een tweewekelijkse routine ingevoerd voor het up-to-date houden van de software die wij draaien om je website te serveren. We hebben dit gedaan om de kwaliteit van onze dienstverlening naar een nog hoger niveau te tillen. Deze routine heeft de naam ‘update-donderdag’ gekregen en valt zoals de naam al aangeeft op een donderdag, in elke week met een oneven nummer. Omdat we als organisatie steeds verder groeien, ontstond langzaam de vraag naar standaardisatie van werkzaamheden. Update-donderdag is hier een mooi voorbeeld van. We hebben hier een aantal waardevolle doelen mee bereikt.

  • Iedereen binnen ons bedrijf is op de hoogte welke updates (inclusief de specifieke versienummers) er gaan plaatsvinden.
  • Er is een vast moment wanneer updates worden uitgerold. Er zijn geen verrassingen voor medewerkers.
  • Doordat er een vast moment is, kunnen we problemen die, in het meest onfortuinlijke geval zouden ontstaan, snel in kaart brengen. Dit houdt tevens in dat problemen die buiten dit tijdsbestek ontstaan, waarschijnlijk niet gerelateerd zijn aan de updates.
  • We kunnen er in onze (tweewekelijkse) urenplanning rekening mee houden. We weten uit ervaring hoeveel tijd het kost om ons platform te updaten. Dit maakt realistisch plannen een heel stuk gemakkelijker!
  • We weten zeker dat we nooit meer dan twee weken achterlopen op de meest recente versie van software.
  • Mochten we een belangrijke (bijvoorbeeld security-) update over het hoofd hebben gezien, dan wordt deze alsnog met de routine meegenomen. Het is dus een extra vangnet.

Verder lezen

Website onbereikbaar? Geen paniek! Eerste Hulp Bij Offline.

“Paniek! Mijn website werkt niet. Wat is er aan de hand? Waarom werkt het niet? Ligt het aan mij of hebben jullie wat aangepast? Dit moet zo spoedig mogelijk verholpen worden!”

Website onbereikbaar: geen paniek!

Wanneer je website niet meer naar behoren werkt, dan zijn dit vaak de eerste reacties die door iemand heen gaan. Immers, een onbereikbare website is nooit wenselijk. Echter, geen paniek! In dit blog willen we graag aandacht besteden aan wat veelvoorkomende oorzaken zijn, waarom je website niet te bereiken is, hoe je dit kunt herkennen en hoe je dit kan verhelpen. Ben je inmiddels bijgekomen van de schrik? Lees dan verder.

Zijn mijn producten verlopen?

Een van de meestvoorkomende oorzaken dat een website offline is, is dat er is vergeten om de producten te verlengen. Je krijgt dan de onderstaande melding te zien wanneer je je website bezoekt.

Website onbereikbaar: melding Antagonist

De producten zijn geblokkeerd, omdat wij geen betaling voor de verlenging van je pakket hebben ontvangen. Mogelijk heb je onze verzoeken tot betaling gemist, bijvoorbeeld vanwege een nieuw e-mailadres of is er iets fout gegaan bij het verwerken van de betaling. Wij sturen ongeveer acht weken van tevoren de eerste herinnering om te verlengen, daarna volgen er nog een aantal. Als al onze herinneringen worden genegeerd en we geen bericht of betaling hebben ontvangen, dan worden je producten na het verstrijken van de verloopdatum onbereikbaar.

Voordat je dan contact opneemt via support@antagonist.nl kun je eerst via Mijn Antagonist de verloopdatum van je producten controleren. Je kunt daar de verloopdatum van je producten onder het kopje ‘Producten’ terugvinden.

Zijn je producten inderdaad verlopen? Dan kun je via Mijn Antagonist je producten verlengen, tevens onder het kopje ‘Producten’. In deze handleiding vind je meer informatie over hoe je precies je producten kunt verlengen.

Mocht je twijfelen of het verlengen goed is gegaan of heb je aanvullende vragen over de verlenging? Stuur dan gerust een e-mail naar support@antagonist.nl. We beantwoorden je vragen graag.

Tip

Mocht je er zeker van willen zijn dat je website nooit offline gaat, omdat het verlengen erbij ingeschoten is, gebruik dan automatisch verlengen. Deze service kun je zelf aanzetten. Automatisch verlengen zorgt ervoor dat jouw producten automatisch op de verloopdatum met één jaar worden verlengd.

Verder lezen

Van SSL naar TLS

Het zal eenieder niet ontgaan zijn dat er in 2014 en ook in het begin van 2015 veel beweging is geweest in SSL-land. We hebben een aantal grote en vervelende lekken gezien, die mogelijk het vertrouwen in deze beveiliging hebben geschaad. Ik denk zelf dat deze lekken uiteindelijk een positief effect hebben gehad. Zodoende wil ik je graag meenemen in mijn gedachten hierover en je uitleggen waarom.

Van SSL naar TLS: Heartbleed

Laten we beginnen bij de vraag wat SSL en TLS eigenlijk zijn en waar het voor is ontworpen. Ik zal het kort houden. Als je hierover meer wilt lezen, dan kun je dat doen op bijvoorbeeld Wikipedia. Ook is er eerder, naar aanleiding van de introductie van onze SSL-certificaten, een uitgebreid artikel geschreven met veel nuttige informatie.

Wat zijn SSL en TLS?

Het doel van SSL en TLS is tweevoudig. Ten eerste is het voor authenticatie. Dit houdt in dat je een slotje ziet, wanneer je een bezoek brengt aan https://www.antagonist.nl. Je mag dan ervan uitgaan dat je daadwerkelijk op onze website bent terecht gekomen, en dus niet op een website van iemand die, om welke reden dan ook, je een vergelijkbare site laat zien.

Ten tweede is het voor encryptie. Dit zorgt ervoor dat een tussenliggende partij niet kan zien welke gegevens (zoals je wachtwoord) jij met ons uitwisselt. Het is dus tevens een encryptieprotocol voor de authenticatie en beveiliging van gegevens die via het internet worden verstuurd.

Hoe het werkt SSL of TLS?

Stel jij wilt https://www.antagonist.nl bezoeken. Gewoon omdat het kan, je het een interessante site vindt of omdat je misschien graag webhosting of een domeinnaam wilt bestellen. Je typt de URL in je browser en vervolgens zal ‘onderwater’ het volgende gesprek tussen je browser (B) en onze server (S) plaatsvinden:

  1. B: Hallo, hoe is het? P.S. ik snap dit lijstje ‘ciphers’: A, B, D en E, daarbij is TLS1.2 het hoogste wat ik snap.
  2. S: Hoi, prima hoor, met jou? P.S. cipher D snap ik ook, laten we die gebruiken. Hoger dan TLS1.1 snap ik niet. Daar zullen we het dus mee moeten doen.
  3. S: Oh trouwens, ik heb hier nog een certificaat van echtheid, zodat je zeker weet dat ik ben wie je denkt dat ik ben.
  4. B: Bedankt voor het certificaat, ziet er goed uit. Ik heb een geheimpje en dat versleutel ik met de publieke sleutel uit je certificaat. Niet verder vertellen hoor!
  5. S: Dat is goed. Met mijn privé-sleutel kan ik dit ontcijferen. Wat leuk dat we nu een geheim delen.
  6. B: Ja, heel leuk. Laten we dit blijven gebruiken om onze volgende berichtjes naar elkaar ook te versleutelen, zodat niemand kan zien waarover we het hebben. Omdat we allebei cipher D snappen, pakken we die. Oké?
  7. S: Goed plan, doen we!

Verder lezen

Hoe voorkom je spam?

Hoe voorkom je dat je spam ontvangt? Eén alomvattend antwoord is er helaas niet. Het ontvangen van spam is één van de meest voorkomende problemen op het internet. Dagelijks worden er miljarden spammails verzonden. Ondanks alle maatregelen is het 100% voorkomen van spam helaas onmogelijk. Er zijn echter wel een heleboel maatregelen die je kunnen helpen bij het tegengaan van spam. In dit artikel daarover meer uitleg.

Spam voorkomen: blikken spam

Hoe is het woord spam ontstaan?

Voordat ik uitleg hoe je het beste spam kunt tegengaan, zal ik je eerst een klein stukje geschiedenis vertellen. Waar komt de term spam eigenlijk vandaan? Oorspronkelijk komt het van de firma Hormel Foods Corporation. Zij brachten ingeblikt, gekookt varkensvlees op de markt onder de naam Hormel Spiced Ham. Later werd deze naam veranderd in spam. Spam is dus een afkorting van ‘spiced ham’. Echter, had het toen nog niets met ongewenste post of reclame te maken.

Dit kwam pas later door een sketch van Monthy Python, waarin de eerste ‘spam’, als ongewenste reclame, werd getoond. Natuurlijk werd het destijds niet in de vorm van e-mails overgebracht, maar door het woord spam nodeloos veel te herhalen. Desalniettemin werd er dus gespamd met de naam ‘spam’. Hierdoor is het woord overgenomen voor ongevraagde en ongewenste berichtgevingen.

Wat kun je tegen spam doen?

Als je veel spam ontvangt, dan is dat erg vervelend. Maar in de strijd tegen spam sta je er uiteraard niet alleen voor. Wij proberen je zoveel mogelijk te helpen door spam af te vangen, te beginnen bij de voordeur. Zo worden IP-adressen van afzenders, die e-mail naar ons sturen, gecontroleerd. Dit doen we aan de hand van blacklists van bijvoorbeeld Barracuda. Ontvangen we een e-mail vanaf een IP dat op één van deze lijsten staat, dan laten we het niet door. In 99,99% van de gevallen betreft het dan een spammail.

Tevens controleren we binnenkomende e-mails op bepaalde regels die zijn opgesteld door het IETF, het Internet Engineering Task Force. Deze overkoepelende organisatie en waakhond van het internet heeft een aantal protocollen opgesteld, waaraan legitieme e-mails zouden moeten voldoen. Voldoet een e-mail daar niet aan? Dan is het hoogstwaarschijnlijk spam of ongewenst.

Naast dat Antagonist veel spam afvangt, zijn er een aantal zaken die jezelf kunt ondernemen om spam tegen te gaan. Hieronder zal ik je een aantal tips geven, om te voorkomen dat je e-mailadres wordt gebruikt voor spam.

#1. Ga nooit in op ongevraagde berichten

Bij het ontvangen van een verdacht bericht, is het aan te raden om dit niet meteen te openen of erop te reageren. Juist het reageren op een spambericht is hetgeen wat de afzender graag wil bereiken. Doe je dit wel, dan weet de spammer dat je e-mailadres werkend is, met het gevolg dat je waarschijnlijk nog veel meer spam krijgt.

Spam voorkomen: niet op ingaan

Verder lezen

Lek in WP Super Cache, opgelost!

Het was weer raak, onlangs heeft Sucuri een lek gevonden in de zeer populaire WordPress-plugin WP Super Cache. Eerder schreven Tweakers en ISPam er al over dat mogelijk miljoenen WordPress-installaties kwetsbaar zouden zijn. Zelfs de FBI waarschuwde voor het lek, omdat hackers van IS de kwetsbaarheden actief zouden misbruiken voor hun (criminele) doeleinden.

Lek in WP Super Cache: beveiligingslek in je website

Volop commotie dus, maar wat moet je ermee? Als je zelf een WordPress-website hebt en je hebt WP Super Cache geïnstalleerd, dan kun je inderdaad ook kwetsbaar zijn. Maar wat betekent dat precies, heeft dat gevolgen en wat kun je eraan doen? Als eindgebruiker wil je natuurlijk weten of je slachtoffer bent geworden en hoe je zo snel mogelijk je website veilig kunt stellen voor dit lek. Om wat meer inzicht te geven en deze vragen te beantwoorden, ga ik in dit artikel uitleggen, hoe we het bij Antagonist aanpakken.

Allereerst, geen paniek!

Bij Antagonist wordt je website constant gecontroleerd op beveiligingslekken. Mochten we er eentje vinden, dan dichten we dat automatisch. Uiteraard krijg je daarvan bericht. Deze service is gratis en bieden we aan al onze klanten. Misbruik moeten we zoveel mogelijk proberen te voorkomen en daar dragen we graag ons steentje aan bij! We gebruiken hiervoor de software van onze partner Patchman.

Lek in WP Super Cache: geen paniek!

Het is natuurlijk slecht nieuws dat er een dergelijk groot lek in WP Super Cache is gevonden en dat kwaadwillenden dit misbruiken. Het goede nieuws is echter dat Patchman dit dus voor je oplost! Zo kunnen we proactief al onze klanten beschermen tegen de gevolgen van het lek. Het wordt immers gedicht, alvorens hackers de kans krijgen er iets mee te doen.

Pleister op de wonden

Het is belangrijk om te weten dat het dichten van het lek geen gevolgen heeft voor de werking van je website. Patchman pakt enkel het lek zelf aan. Zodoende wordt het stukje kwetsbare code opgezocht en uitgeschakeld, waardoor het lek niet meer misbruikt kan worden. Je website kan hier geen hinder van ondervinden en blijft op dezelfde wijze functioneren als voorheen.

Verder lezen

Het Resellerpakket: makkelijk doorverkopen en doorgroeien!

Het is bij Antagonist mogelijk om naast Basic, Unlimited of Premium ook een Resellerpakket af te nemen. Dit webhostingpakket biedt een aantal unieke mogelijkheden en functies die in de andere drie pakketten niet aanwezig zijn. Voor velen is het echter niet direct duidelijk wat de toegevoegde waarde van een Resellerpakket precies is.

Reseller bij Antagonist: servers

Kan ik immers niet gewoon vijf websites onderbrengen in mijn Premium-pakket? Ja, dat kan. De krachten van het Resellerpakket liggen dan ook in meer dan enkel de mogelijkheid om meerdere websites onder te brengen. Het Resellerpakket is namelijk specifiek bedoeld voor doorverkoop. In dit artikel ga de specifieke aspecten nader toelichten.

Wat is een Resellerpakket precies?

Het Resellerpakket is een flexibel webhostingpakket dat is ingericht om onder te verdelen in afzonderlijke sub-accounts. Deze kun je vervolgens gebruiken om websites en de daaraan gerelateerde diensten, zoals e-mail of subdomeinen, aan te bieden aan andere gebruikers. Zo kun je dus complete webhostingpakketjes los van elkaar opzetten, die je voor bijvoorbeeld je klanten kunt inrichten.

Een Resellerpakket is dus ideaal om door te verkopen, bijvoorbeeld in combinatie met extra diensten, zoals het beheer en onderhoud van websites. In principe is het een geschikte combinatie voor iedere dienstverlenging waar webhosting ook voor nodig is. Tevens kun je, door het aanmaken van afzonderlijke gebruikers, het pakket eenvoudig in losse stukjes doorverkopen. Echter, ook wanneer je het pakket enkel voor jezelf gebruikt om meerdere sites op te hosten, kan een Resellerpakket handige voordelen bieden.

Reseller bij Antagonist: inrichten

Eén van de weinige nadelen is dat, juist door de flexibiliteit en vele mogelijke configuraties, het Resellerpakket soms complex aandoet voor (beginnende) gebruikers. Aan de hand van dit artikel wordt dan ook verder ingegaan op de verschillende onderdelen van het pakket en hoe deze te gebruiken en combineren zijn. Zo weet je zeker dat je het maximale eruit haalt!

De visie achter Reseller

Alvorens ik dieper wil ingaan op de werking van het Resellerpakket, zou ik graag eerst een stukje over de visie achter Resellerpakket willen vertellen. Bij de intrede van het Resellerpakket was het idee dat een reseller voor ongeveer een tientje per jaar (excl. btw en domeinnaamregistratie) een website kon hosten voor één van zijn klanten. Dat is nog steeds zo, een Resellerpakket kun je zonder domeinnamen voor iets minder dan € 50,- (voor 5 klanten) per jaar aanschaffen.

Verder lezen

De 5 meest voorkomende foutmeldingen in WordPress, en wat je eraan kunt doen!

WordPress is veelzijdig en gemakkelijk in gebruik. Toch gaat er soms wel eens wat mis, waardoor jouw site een foutmelding geeft of zelfs helemaal niet meer werkt. In dit artikel ga ik vijf problemen behandelen die wij vaak voorbij zien komen. Tevens de mogelijke oplossingen, waarmee je jouw site weer werkend kan krijgen.

WordPress foutmeldingen: de meest voorkomende errors

#1. Fatal error: Allowed memory size…

Je krijgt een fatal error-melding binnen of je krijgt deze te zien in plaats van je website. Deze melding geeft aan dat er in de installatie van WordPress iets zeer veel geheugen nodig heeft. Het komt vaak doordat iets in een ‘oneindige’ lus zit. Hierdoor raakt al het geheugen wat beschikbaar is op en wordt een (veiligheids)limiet bereikt.

Vaak is de oorzaak hiervan een script of plug-in die niet goed functioneert en geheugen ‘lekt’. Als een WordPress-installatie meer geheugen nodig heeft dan dat beschikbaar is, dan is er vaak iets aan de hand binnen de installatie.

Soms kun je uit de foutmelding afleiden welke specifieke plug-in of functie de foutmelding hierboven veroorzaakt. Je kunt dan proberen deze uit te schakelen om te kijken of hiermee de foutmelding verdwijnt.

In sommige gevallen kun je ook niet meer in de admin-omgeving van WordPress. Kijk dan of er in de foutmelding een referentie naar een specifieke plug-in wordt gemaakt. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de map waar deze plug-in in staat, meestal /public_html//wp-content/plug-ins/… opzoeken en hernoemen door er bijvoorbeeld .oud achter te zetten. De plug-in wordt hierdoor uitgeschakeld en kan geen fouten meer veroorzaken.

Om een map te hernoemen kun je inloggen op DirectAdmin en via de Files-optie naar de map die de plug-ins bevat gaan. Een map kun je hernoemen door op de link Rename te klikken die er achter staat.

Een andere oplossing in dat geval, is WordPress precies vertellen hoeveel geheugen er gebruikt mag worden. Dit om te voorkomen dat daar overheen wordt gegaan. Je doet dit door de volgende regel code aan het wp-config.php-bestand toe te voegen: define(‘WP_MEMORY_LIMIT’, ’96M’);

Verder lezen

Hongerig naar verbetering!

Mijn ervaring is dat wanneer je op vakantie bent geweest, je bij terugkomst de gang van zaken op je werk met andere ogen bekijkt. Zelf ben ik net terug van een reis naar Cuba (aanrader). Wat ik intrigerend vond aan deze reis, waren de wachtrijen voor alles. Bij de bakker of de bank bijvoorbeeld, daar sta je uren in de rij. Doordat ik, zelfs op vakantie, de drive heb om altijd te verbeteren, vroeg ik me af of deze wachtrijen korter konden.

Verbetering: wachtrij bij Apple

Zodoende kwam ik met het idee voor dit blog. Graag wil ik je een stukje vertellen wat wij doen om je zo kort mogelijk te laten wachten op een antwoord en daarnaast hoe wij omgaan met structurele verbeteringen.

In de wachtrij bij Antagonist

Natuurlijk willen we je als klant zo snel mogelijk van een antwoord voorzien. Voor de meest gestelde vragen hebben we een uitgebreide handleidingenpagina, die je snel en eenvoudig verder helpt. Natuurlijk is het niet mogelijk om alle vragen hier af te vangen, daarom kun je ook een e-mail sturen naar onze Supportafdeling.

Wanneer een e-mail wordt verstuurd, komt deze terecht in ons ticketsysteem. De eerste stap die wij nemen, is om het ticket van prioriteit te voorzien. Hierdoor worden tickets die hoge urgentie hebben, als eerste opgepakt. De overige tickets worden fifo (first-in-first-out) afgehandeld. Dankzij deze methode kunnen we heel snel tickets beantwoorden en krijg je uiterlijk binnen 4 uur bericht. We streven er trouwens naar om een volledige oplossing in onze eerste reactie te bieden. Daarvoor moeten we soms wat uitzoeken en kan het eventjes duren.

Verbetering: feedback matters

Als je dit vergelijkt met onze conculega’s, dan is het een zeer goede en snelle responstijd. En daar worden klanten blij van, wat resulteert in de bovenste positie van de Hosting Top 100. Natuurlijk betekent dit niet dat we stil blijven zitten, want wij denken altijd dat het sneller en beter kan. Daarbij hebben onze klanten tevens ideeën aangedragen voor het verbeteren van de responstijd en onze algehele dienstverlening. Deze waardevolle feedback gebruiken we graag.

Verder lezen