Antagonist breidt uit met Wouter v2

Wouter LuimesHallo, mijn naam is Wouter Luimes, ik ben 21 jaar oud en op 7 september begonnen met mijn vijf maanden durende afstudeerstage bij Antagonist. Op dit moment zit ik in het laatste jaar van de opleiding Informatica aan de hogeschool Saxion te Enschede, waar ik dit jaar hoop af te studeren.

De komende maanden ga ik bezig met het onderzoeken en ontwikkelen van een nieuw interactiemodellen. Kort samengevat, dit zijn de handelingen die (mogelijke) klanten verrichten rondom hun webhostingpakket of andere hosting-gerelateerde producten. Omdat de IT-wereld constant vernieuwt, is dit voor mij een mooie opdracht, waarin ik kan bewijzen dat ik diplomawaardig ben.

Verder lezen

Wegwijs bij Antagonist: van 0 naar online succes!

Voor sommigen is de weg naar een nieuwe website en online succes simpel. Al met vijf tot tien minuten werk hebben ze de nieuwe website klaarstaan bij Antagonist. Anders dan de beginners, zijn ze vertrouwd met FTP en de mappenstructuur. Reeds bekend met het uploaden van de database. Weinig moeite, zo gepiept.

Wegwijs bij Antagonist: van 0 naar online succes!

Echter, dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Langzamerhand wordt het hebben van een website ook toegankelijker voor de niet-techneuten onder ons. Als nieuwe gebruiker kan de techniek waar je in de webhostingwereld plotseling mee geconfronteerd wordt een schrikreactie opwekken. Natuurlijk is dat doodzonde, want het online succes waar we vaker over spreken, zou voor iedereen binnen handbereik moeten liggen – aldus de filosofie van Antagonist.

Ter bevordering van dat online succes zal ik in dit blogpost de weg gladstrijken. Algemene vragen die we krijgen, hebben namelijk vaak te maken met de eerste stappen tussen aankoop en website. Goed af te vangen met wat gerichte voorlichting dus. Ontspan je, leun achterover en lees hoe je van 0 naar website versnelt!

Verder lezen

Freud en het web: de psyche van de online shopper in 65 statistieken!

Meer dan de helft van online shoppers verlaat een website om nooit meer terug te keren, louter vanwege een slecht design. Gelukkig is daar wel iets aan te doen. Ben je webdesigner of shop je wel eens online? Lees dan in de infographic meer over de psyche van de online shopper. Ontdek waarom je misschien wel klanten verliest!

De psyche van de online shopper in 65 statistieken!

Woord vooraf

Bram Schuijten werkt als digital marketeer en schrijft graag over tech, mobile commerce en ondernemerschap. Als schrijver en onderzoeker doet hij het graag ‘net iets anders dan de rest’. In dit artikel geeft hij tips om je bezoekers langer op je website te houden. De infographic is daarom erg handig voor mensen die een eigen webshop hebben of willen starten!

Generatiekloof

Wat blijkt? Verbeteringen in de gebruikersvriendelijkheid, zoals de laadsnelheid, veilige betaalsystemen en zelfs de verkoopvoorwaarden dragen allemaal bij aan hogere verkoopcijfers. 27% van 20- tot 30-jarigen doen geen poging een slechte online shop-ervaring samen met de klantenservice op te lossen. Zij komen gewoon niet meer terug. Voor babyboomers is dat slechts 13%.

Met de nieuwe generatie worden andere communicatiekanalen relevant. Was klantenservice vanouds een telefonisch verhaal, chat neemt inmiddels ook een belangrijke plaats in. Live chat verhoogt de conversie van b2b-klanten met maar liefst een vijfde!

Getuigenissen veranderen kijkers in kopers

Tevreden klanten helpen, door middel van getuigenissen en reviews, nieuwe klanten aan te trekken. Reviews online dragen bij aan een hogere klantwaardering. Zij veranderen 34% van kijkers in kopers. Dat is gratis reclame! In de winkel leest 27% recensies over producten en merken op hun smartphone. 44% van klanten vindt dat die recensies niet ouder dan een maand mogen zijn. Verder lezen

Werken bij Antagonist: join The A-Team!

Antagonist groeit en heeft voor de komende jaren leuke plannen op de plank liggen. Om die reden zoeken we nieuwe collega’s, in alle soorten en maten: developers, systeembeheerders, marketeers en supporters. We zijn vooral op zoek naar échte ‘Antagonisters’. Wij zijn een jong, energiek en ambitieus team met zeer uitdagende doelstellingen. Denk jij dat jij een Antagonister bent? Join the A-team!

Wij zoeken jou: join The A-Team!
In dit blog schrijf ik graag over ons personeelsbeleid, in de breedste zin van het woord. Hiermee hoop ik je een goed beeld te geven, waarom het superleuk is om bij Antagonist te werken en waarom je bij ons zou moeten solliciteren!

De visie van Antagonist

De visie van Antagonist: onze klanten alles bieden voor een succesvolle start van een website en ondersteunen in de groei naar online succes. Voor medewerkers hebben we dezelfde visie: we willen je graag een vliegende start voor jouw carrière bieden en laten je daarna graag doorgroeien binnen de organisatie. Het is natuurlijk geheel afhankelijk welke richting je interessant vindt, met welke kennis je binnenkomt en welke groeirichting voor jou interessant is. Wij staan open voor jouw initiatieven en ondersteunen je graag bij jouw ambities.

De techniek

Naast dat je mogelijkheden hebt om te groeien, is de technische basis waarin je bij Antagonist begint al uitdagend. In het blog over container hosting heeft ons technisch brein, Erik Jan, het serverplatform uitgebreid omschreven. Hij kan dit als de beste overdragen en laat, mede door zijn enorme passie voor techniek, menig techneutenhart sneller kloppen.

Verder lezen

Smart Index Creator: hoe wij stiekem je database sneller maken!

Regelmatig vertellen we je over onze ontwikkelingen via e-mail of blogartikelen, maar niet alles komt ter sprake. Ik denk dat dit vaak komt, doordat wij het vanzelfsprekend vinden ons volledig in te zetten voor een zo goed mogelijke klantbeleving. Het is onze tweede natuur, het zit in ons DNA. Vandaar dat het me een leuk idee lijkt om eens wat te vertellen over een tool die al jaren bij ons op de achtergrond draait, we weinig omkijken naar hebben, maar heel veel moois voor je website en database brengt: de ‘Smart Index Creator’!

Smart Index Creator: hoe wij stiekem je database sneller maken!

Oorsprong

Deze tool is ongeveer drie jaar geleden ontstaan, nadat er een aantal servers overbelast waren. Na enkele seconden naar de ‘top’ te kijken, zagen we al vrij snel wat het probleem was: MySQL liep nogal te stampen, er waren bijna 10 CPU-cores in gebruik!

Smart Index Creator: MySQL-belasting

Vervolgens zijn we binnen MySQL gaan kijken, om zo de query’s die hier verantwoordelijk voor waren op te sporen. Het bleken een handvol query’s te zijn, die ‘full tables scans’ aan het uitvoeren waren (straks meer over ‘full table scans’).

Tabellen van 800 MB waren geen uitzondering. Nu hoeft een grote tabel niet direct een prestatieprobleem op te leveren, maar wanneer het opvragen van data hieruit niet efficiënt gebeurt, dan kan het snel mis gaan. Zeker wanneer je gastenboek door vervelende bots op het internet met vunzige teksten is ‘volgespamd’.

Wij, als webhoster, zitten met dit soort situaties vaak in een spagaat. De klant is verantwoordelijk voor zijn applicatie, maar gebruikt in 99 van de 100 gevallen een standaard CMS. De klant heeft geen of weinig kennis van de interne werking van de software, wat ook volkomen logisch is. Ik heb ook een auto, maar ben geen automonteur.

Verder lezen

10 handige WordPress-functies die je nog niet kende!

Een tijdje geleden schreef ik een handig stappenplan over hoe je snel en eenvoudig een website maakt met het superpopulaire WordPress, inclusief een basisuitleg over thema’s en plugins. In dit artikel wil ik graag ietsje dieper ingaan op WordPress-functies die je goed van pas kunnen komen.

10 handige WordPress-functies die je nog niet kende!

WordPress wordt geleverd met een aantal krachtige en handige functies. Daarnaast is het continu in beweging, vanwege de populariteit eromheen. Zodoende blijft het uitbreiden en komen er steeds nieuwe functies bij.

Echter, een aantal van deze functies krijgt niet de aandacht die ze verdienen en blijven daardoor enigszins verborgen. Daarom laat ik ze je in dit artikel zien. Het zijn, naar mijn mening, de 10 best verborgen WordPress-functies die je waarschijnlijk nog niet kende.

1. Shortcuts en sneltoetsen om sneller te schrijven

De meeste WordPress-gebruikers zullen meer tijd besteden aan het schrijven van goede content, dan aan iets anders op hun website. Dat is de reden, waarom WordPress-ontwikkelaars altijd proberen om de functies hiervoor te verbeteren.

10 handige WordPress-functies die je nog niet kende: sneltoetsen en shortcuts in WordPress

WordPress komt standaard met een hele reeks van sneltoetsen die je kunt gebruiken om sneller te schrijven. Afgezien van deze snelkoppelingen kun je ook shortcuts voor Markdown gebruiken die de opmaak van je bericht daarop aanpassen. Je hoeft enkel de ‘formatting shortcuts’ te gebruiken en WordPress zal het automatisch omzetten naar HTML.

Enkele voorbeelden:

  • met behulp van * of – start je een ongeordende lijst;
  • 1. of 1) start een geordende lijst;
  • # zal veranderen in h1, ## in h2, ### in h3, enzovoort;
  • > zal veranderen in een blockquote.

Check de hele lijst met sneltoetsen en shortcuts. Ook kun je de sneltoetsen en formatting shortcuts uitschakelen, als je dat graag wilt. Verder lezen

Beveilig je WordPress-website en voorkom misbruik!

WordPress blijft terecht winnen aan populariteit. Een gevolg hiervan is dat wij misbruik van dit CMS ook zien toenemen. In dit blog licht ik daarom graag toe hoe het mogelijk is dat WordPress-websites worden misbruikt. Echter, veel belangrijker, ik leg ook uit hoe je misbruik kunt voorkomen en welke acties je dient te ondernemen wanneer je website is gehackt.

Beveilig je WordPress-website en voorkom misbruik!

Een veelvoorkomende vraag: “waarom wordt juist mijn website misbruikt/gehackt?” Zodoende dat we er ook al eerder aandacht aan hebben besteed. Het antwoord is eenvoudig: hackers scannen het internet af om verouderde WordPress-websites te vinden. Het voornaamste doel daarvan is om je website te misbruiken. Denk bij misbruik aan het versturen van spamberichten of het verspreiden van phishing en malware.

Deze gedateerde WordPress-installaties bevatten bekende kwetsbaarheden die eenvoudig kunnen worden misbruikt. Vinden ze op jouw domein een verouderde versie, dan zal er worden geprobeerd de aanwezige kwetsbaarheden te misbruiken. Het is dus geen gerichte aanval specifiek op jouw domein, maar een aanval gericht op verouderde WordPress-installaties in het algemeen.

Voorkomen is beter dan genezen!

Voorkomen is beter dan genezen, dat klinkt eenvoudig. Echter, aan welke stappen dien je dan concreet te denken? Door de volgende vier maatregelen te treffen, valt misbruik van een WordPress-website goed te voorkomen.

Verder lezen

Creëer in drie stappen een eigen ontwikkelomgeving voor je nieuwe website!

Je wilt graag een nieuwe website opbouwen voor je domein, maar wenst dat je huidige website in de tussentijd wel online blijft staan. In dit geval is het hebben van een ontwikkelomgeving, op een plek naast je bestaande website, zeer handig. Hoe pak je dat aan? In dit artikel leg ik je uit, hoe je een eigen ontwikkelomgeving kunt creëren, afschermen en daarna live kunt zetten op je eigen webhostingpakket.

Bouw een eigen ontwikkelomgeving voor je website!

Een ontwikkelomgeving is ideaal om, naast je huidige website, een nieuw CMS zoals WordPress te proberen. Het geef je ook de gelegenheid om rustig aanpassingen te testen, zonder dat het gelijk gevolgen heeft voor je hoofdwebsite. Graag loods ik je er in drie stappen doorheen:

Stap 1: creëer je ontwikkelomgeving

De gemakkelijkste methode om een nieuwe ontwikkelomgeving online te zetten, is door je gewenste CMS te installeren via Installatron. In dit artikel ga ik uit van een WordPress-installatie, maar deze stappen kunnen ook worden doorlopen als je bijvoorbeeld een ontwikkelomgeving wenst voor Drupal, Joomla of één van de vele andere systemen die in Installatron beschikbaar zijn.

Wanneer je de installatiehandleiding volgt, dien je als aanvullende stap bij het derde punt aan te geven dat je gebruik wenst te maken van een aangepaste map. In dit geval installeer ik de omgeving in de map ‘ontwikkelomgeving’ door bij ‘Directory’ ‘ontwikkelomgeving’ in te vullen. Verder lezen

Een crash course software testen!

Het probleem van slecht functionerende software is iedereen bekend, maar wat is de oplossing? Software testen is de meest voor de hand liggende oplossing en dat is precies waar we in dit blog naar gaan kijken. Laten we beginnen!

Een crash course software testen!

Software testen: de voor- en nadelen

Testen is typisch gebaseerd op het controleren van aannames. Dat is wat het merendeel van de softwarewereld nu gebruikt en ook wat we in dit blog gaan bekijken. Het voordeel van deze aanpak is dat het gemakkelijk is te begrijpen, waar het nadeel ervan is dat het lastig is om zo alle randgevallen te vinden. Daarnaast kost het nog altijd veel tijd, maar bespaart het je wel frustratie als het goed wordt gedaan.

Een geheel andere aanpak is de formele methode waarbij je een (wiskundig) bewijs levert. Het grote voordeel van deze aanpak is dat je alles doorrekent waardoor je ook de randgevallen meepakt. Helaas is deze aanpak een stuk moeilijker waardoor formele bewijzen vooral te vinden zijn in de academische wereld en omgevingen met zeer hoge eisen qua betrouwbaarheid.

Wij gaan ons richten op praktisch inzetbaar testen. Dat doen we door een realistisch gebruiksvoorbeeld te pakken, een zogeheten ‘use case’, en daar een minimaal voorbeeld uit te extraheren. Onze recent geïntroduceerde proactieve monitoring is een mooie use case en neem ik daarom in dit blog als voorbeeld.

Verder lezen

Google: 55 feiten die je nog niet wist!

Google is in onze levens nagenoeg niet weg te denken. Wat begon als zoekmachine groeide uit tot één van de grootste bedrijven ter wereld. Hoe die reis precies verliep, wordt verderop in dit artikel weergegeven in een bijzonder uitgebreide infographic van Bram Schuijten. Hierin staan 55 interessante feiten over deze zoekgigant.

Het bedrijf Google Inc. zit achter de zoekmachine die we kennen als Google. Op 27 september ging de zoekmachine, opgericht door Larry Page en Sergey Brin, live. De organisatie telt op dit moment ongeveer 62.000 medewerkers. Het hoofdkantoor Googleplex is gevestigd in Mountain View, Californië. Op 19 augustus 2004 ging het bedrijf naar de beurs. In oktober 2015 werd Google Inc. naar aanleiding van een reorganisatie een dochteronderneming van Alphabet Inc.

Google HQ

Google is dus de zoekmachine van Google Inc. Hiermee kun je naar websites, documenten, informatie, etc. zoeken op het internet. De oprichters Larry Page en Sergey Brin hadden destijds twee jaar gewerkt aan een nieuwe manier voor het vinden van informatie op het internet. Na de lancering verdrong het al snel de toenmalige nummer één: AltaVista. Sindsdien is het ’s werelds populairste zoekmachine. Dat komt vooral, doordat gebruikers erg tevreden waren over de zoekresultaten en de presentatie ervan. Rustige pagina’s zonder vervelende advertenties die bij andere zoekmachines juist wel te zien waren.

Infographic met 55 interessante feiten

Sinds de start heeft Google flink uitgebreid. Het is al lang niet meer alleen de zoekmachine waarmee het begon. In de infographic hieronder vind je alle informatie over de historie en toekomst van Google, succesdiensten, de expansie door overnames en vele andere interessante feiten. Kijk mee hoe deze internetgigant vanaf 1997 tot heden de online wereld veroverde.

Verder lezen